Lisa Stansfield eddigi legfehérebb lemeze

Vágólapra másolva!
Lisa Stansfield nem tartozik az örökifjúság látszatában bízó popsztárok közé. A világhírű angol énekesnő The Moment című új lemezén az elsőrangú segítők mellett elsősorban saját különleges énekhangjára hagyatkozik, nem a médiafelhajtásra vagy valami aktuális, menő stílus koppintására.
Vágólapra másolva!

A visszafogottságában is nőies Lisa Stansfieldet eleinte még a modern soul képviselői közé sorolták, olyan előadókkal együtt, mint a Soul II Soul vagy az En Vogue, de énekesnői kvalitásai hamar kinőtték ezt a skatulyát, és rövidesen a korszak olyan elismert brit énekesnőivel emlegették egy lapon, mint például Annie Lennox.

Az 1966-ban született Lisa Stansfield két osztálytársával, Ian Devaneyvel és Andy Morrisszal alapított zenekart Blue Zone néven. Első lemezét 1989-ben viszont már szólóénekesnőként jelentette meg, igaz, a Blue Zone-tagok közreműködésével. Ez a lemez volt az Affection, amely egyből a legnagyobb sztárok közé emelte az énekesnőt, elsősorban az All Around The World című számnak köszönhetően, hiszen a dal az óceán mindkét partján nagy sláger lett.

Ezt a sikert ugyan azóta sem tudta überelni, ám a kilencvenes években kiadott albumai tovább növelték rajongótáborát, és a legelismertebb brit énekesnők között tartják számon ma is, húszmillió eladott albummal. A The Moment a most Dublinban élő Lisa hatodik sorlemeze, és tavaly októberben jelent meg Nagy-Britanniában, három évvel utolsó stúdióalbuma után.

Nevezhetjük a lemezt egy új korszak kezdetének is, hiszen Lisa eddigi pályáját 2003-ban a Biography című válogatáslemez összegezte. Az is újdonság, hogy most először nem régi alkotótársával (és nem mellesleg: férjével), Ian Devaneyvel dolgozott az albumon, hanem a keresett producerrel, Trevor Hornnal. Horn olyan különböző stílusú előadókkal dolgozott már, mint a Frankie Goes To Hollywood, a t.A.T.u. vagy a Belle & Sebastian, de mindenkiből képes volt kihozni a legjobbat. Ráadásként Lisának ez az első lemeze, ami nem a BMG kiadónál jelenik meg, hanem Horn ZTT nevű lemezkiadójánál.

A The Moment már első hallásra megállapítható, hogy kisebb fordulatot jelent Lisa Stansfield pályáján. Ez abban észlelhető, hogy - ha lehet ilyet mondani - ez az énekesnő eddigi "legfehérebb" lemeze. Lisára ugyanis bevallottan R&B-, soul- és funkzenészek gyakorolták a legnagyobb hatást: Barry White, Aretha Franklin vagy Marvin Gaye, és ez eddig a zenéjén is jól hallható volt. Nos, ezúttal hátrébb szorultak a fekete zene elemei, és a megszokottnál is eklektikusabb az anyag.

A váltásnak oka lehet, hogy Lisa saját bevallása szerint is csalódott volt előző albuma, a Face Up fogadtatása miatt (ez bizonyult idáig a legkevésbé sikeres lemezének). Ennek megfelelően változtatott a recepten, és az új lemezre nem is igen lehet rásütni az R&B címkét, még ha az énekstílus továbbra is ezzel az irányzattal mutatja a legnagyobb rokonságot. Az angol lemezkritikák a "felnőtteknek való kifinomult popzene" kategóriába sorolták a The Moment-et, és ez többé-kevésbé fedi is a valóságot.