Megvédik a 66-os utat

Vágólapra másolva!
Kampány indult Amerikában a 66-os úthoz tartozó építészeti értékek megóvására. A több ezer kilométeres sztráda mellett, amelyet több irodalmi mű, film és dal tett világhírűvé, restaurálják az Amerika múltjához tartozó moteleket, autósmozikat, éttermeket és az első McDonald'sot is.
Vágólapra másolva!

Akcióba kezdtek amerikai műemlékvédők az ország kulturális örökséghez tartozó 66-os út megmentésére. Az utolsó pillanatban, mert a régi sztráda mellett sok olyan történelmi jelentőségű építmény van, amely már nem jelent elég jó üzletet, ezért védelem híján hamarosan lebonthatják.

Többek közt ilyen érték Los Angeles kapuinál az Azusa Foothill autósmozi, amely három évvel ezelőtt zárt be. Ugyancsak Los Angeles keleti csücskénél található Upland kisváros, ahol a kampány eredményeként már megkezdődött a Foothill Boulevard restaurálása az 1950-es éveket idéző neonvilágítással. A műemlékvédők szerint a sok más mellett meg kell őrizni a neo-azték Art Deco stílusban épült monroviai Aztec Hotelt, a Rancho Cucamongai Magic Lamp étteremet, valamint az első, 1948-ban San Bernardinóban megnyílt McDonald'sot is.

Az Amerika kiemelt nemzeti értékei közé sorolt 66-ost, amely Chicagótól Santa Monicáig vezet 3300 kilométeren át, több irodalmi mű, film és dal örökítette meg. John Steinbeck hősei indultak útnak rajta, hogy a nagy válság idején munkát találjanak; Érik a gyümölcs című regényében az író mother roadnak, az utak anyjának nevezte a 66-ost, amelyet azóta is így hívnak. Megénekelték a blues- és a korai rock and roll-muzsikusok, majd Jack Kerouac tette igazán híressé Úton című regényével.

A "Route 66" a 20-as években épült, átszeli az egész Közép-Nyugatot - Illinois-t, Kansast és Missourit - majd Oklahomában és Texasban folytatódik, itt Amarillo városában elhalad Amerika egyik leghíresebb köztéri műalkotása, az 1974-ben készített Cadillac Ranch mellett, amely tíz, orrával a földbe ásott autóból áll. Innen Új-Mexikóba és Arizonába vezet, átvág a kősivatagon, majd a Grand Canyon mellett, és a dél-kaliforniai sivatagban ér véget.

Forrás: www.route-66.com
Forrás: www.route-66.com

Korábban fontos szerepe volt az Államok északi és délnyugati részének összekötésében, így a II. világháborús mozgósítások idején is stratégiai jelentősége volt. Aztán az 50-es évektől beindult lassú pusztulása, elsősorban az új autósztrádák és a belföldi repülőgép-forgalom gyors fejlődése miatt. A többnyire csupán kétsávos 66-os utat 1985-ben hivatalosan is törölték a szövetségi autósztrádák listájáról - írja a Rómában megjelenő La Repubblica.

A mostani kampány azonban újra fejlődést hozhat a 66-os útnak, ez pedig a kampányolók szerint pozitív példa lehet a műemlékvédelemre Amerikában, ahol gyakran megfeledkeznek a kulturális örökség értékeiről. A közelmúltban bontották le a híres építész, Frank Lloyd Wright illinois-i házát, részben lerombolták a Los Angeles-i Ambassador Hotelt, az amerikai szecesszió mesterművét is, és éppen Santa Monicában, az út végén a város jelképének számító nagy vidámpark, a "Pier" közelében akarnak felszámolni egy még csak 24 éve épült kereskedelmi központot, amelynek alkotója a modern építészet másik kiemelkedő alakja, Frank Gehry, a bilbaói Guggenheim-múzeum tervezője.