Miért szabálytalankodnak a biciklisek?

kerékpár bicikli kresz forgalmirend-változás közlekedései tábla Kresz tábla Budapest, 2013. november 18.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakembere kerékpárok minden irányú közlekedését engedélyező KRESZ-táblát készül kitenni a
Budapest, 2013. november 18. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakembere kerékpárok minden irányú közlekedését engedélyező KRESZ-táblát készül kitenni a VII. kerületi Rózsa és Jósika utca sarkánál 2013. november 18-án. A táblát a budapesti közösségi kerékpáros rendszer, a Bubi (Budapest-Bicikli) 2014 áprilisi indulásához kapcsolódóan helyezik ki. MTI Fotó: Kallos Bea
Vágólapra másolva!
A kerékpárosok rendszeresen hivatkoznak arra, hogy a saját biztonságuk érdekében kell megsérteniük a közlekedési szabályokat. Amerikai kutatók arra kíváncsiak, mi a biciklis szabálytalankodás pszichológiája.
Vágólapra másolva!

Ön mindig szabályosan megáll a piros jelzésnél? Egy félreeső mellékutcában is, éjfélkor, amikor közel és távol senki sem jár? Vagy autót vezetve mindig betartja ezt a roppant fontos előírást, de kerékpáron és gyalog már lazábban kezeli a közlekedési szabályokat?

Az emberek többsége, bármilyen módon is közlekedik, időnként megsérti a szabályokat, például 5 kilométer/órával átlépi a sebességkorlátozást, vagy nem a kijelölt gyalogátkelőhelyen megy át az utcán – mondja Wesley Marshall, a Coloradói Egyetem közlekedésmérnöke. A kérdés az, hogy az illető biciklizve milyen rendszeresen közlekedik szabálysértő módon, és ezt miért teszi.

Budapesten jobb lett biciklivel közlekedni. A Bubi bérbicikli-rendszer kiépítése miatt több utcában helyeztek ki kerékpáros közlekedést engedélyező táblákat (a fotó 2013 novemberében készült) Forrás: MTI/Kallos Bea

Sajátos viselkedés

A biciklizőket és a kerékpáros közlekedés jellemzőit még nem vizsgálták viselkedéspszichológiai szempontból. Marshall és kollégái pedig éppen ilyen kérdésekre kíváncsiak. A vizsgálat része egy kérdőív is, amelynek kitöltésével segíteni lehet a kutatókat (az angol nyelvű kérdőív itt elérhető).

A kérdőívben többek között arra kérdeznek rá, hogy gyaloglás közben az alany szokott-e telefonálni vagy chatelni-SMS-ezni, és megteszi-e ugyanezt biciklin ülve, és ha igen, milyen gyakorisággal. A kutatók arra is kíváncsiak, nyeregbe ül-e alkohol- vagy drogfogyasztás után, és ha igen, ez milyen gyakran fordul elő.

Necces helyzetek

A teszt továbbá fotókkal ábrázol olyan közlekedési helyzeteket, amelyekkel a kerékpárosok nap mint nap találkoznak. Mit tesz az ember olyankor, ha a célja egy egyirányú utca másik végén van? Behajt az autóforgalommal szemben, még ott is, ahol tilos? Vagy megkerüli a háztömböt, nem törődve azzal, hogy pár perccel tovább kell tekernie? A járdán hajt tovább, vagy leszáll a bicikliről, és gyalog közelíti meg úticélját?

Biciklis futár Budapesten, a felújított Ferenciek terén 2014 januárjában Forrás: MTI/Mohai Balázs

A Washington Post urbanisztikai blogjában megszólaló kutatók több példát említenek olyan helyzetekre, amikor a biciklis a saját biztonsága (vagy biztonságérzete) érdekében sérti meg a közlekedési szabályokat. „Ha a pirosnál állok egy csomó kocsi között, és egyáltalán nincs keresztforgalom, akkor bizony átmegyek, hogy előnybe kerüljek az autókkal szemben, mert így érzem biztonságosabbnak” – magyarázza Marshall.

Alapvetően autós környezet

A kutatók azt is vizsgálják, hogyan befolyásolja a biciklisták viselkedését az, amikor nem az ő számukra kialakított utakon, közlekedési rendszerben kell boldogulniuk. „Olyan utakon, olyan infrastruktúra használatával biciklizünk, amely teljes egészében az autósokra volt optimalizálva” – magyarázza a Coloradói Egyetem munkatársa.

Az egyik ilyen jellegzetes különbség az, hogy miért várjuk el a kerékpárosoktól, hogy ha tilos, a sarkon ne forduljanak be jobbra (az autósokhoz hasonlóan), miközben megtagadjuk tőlük azt a jogot, hogy teljes sávot elfoglaljanak, pedig ez teljesen természetes egy kocsi esetén.

A Critical Mass biciklis felvonulásnak az volt a célja, hogy tudatosítsa, mennyiek akarnak és szeretnek kerékpározni Magyarországon Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Több adat, jobb szabályozás

Ha viszont több az információ a rendszeres szabálysértésekről, akkor Marshallék reményei szerint a mérnököknek, közlekedésszervezőknek, városi hatóságoknak több eszköz áll majd a rendelkezésükre ahhoz, hogy biztonságosabbá tegyék az utakat – kerékpározók, gyalogosok és autósok számára egyaránt.