Válasszon karakteréhez illő várost a szilveszterezéshez

szilveszter
Berlinben tartják Európa legnagyobb szabadtéri szilveszteri buliját
Szilveszterkor leginkább azt ünnepeljük, hogy bár megint eltelt egy év, mi még mindig itt vagyunk, nem fogott ki rajtunk a múló idő. Legtöbben önfeledt szórakozásra vágynak az év utolsó napján, és legfeljebb csak éjfélkor állnak meg egy percre, hogy átgondolják, mi történt velük az előző évben, és mit szeretnének másképp csinálni a következőben. Sokan úgy vélik, nem mindegy, hogyan és hol töltik a szilvesztert, mert az rányomhatja bélyegét az egész eljövendő évre. Hat európai nagyvárost ajánlunk, amelyekben más és más hangulatban búcsúzhatunk 2015-től.

Az észak és a fények rajongóinak: Koppenhága

A dánok számára a szilveszter a királynő évbúcsúztató beszédével veszi kezdetét. Délután 6-kor megáll az élet, mindenki II. Margit szavait hallgatja a rádióban vagy a tévéközvetítést nézi, aztán pedig irány a belváros, a Tivoli vidámpark, valamelyik tér vagy a számtalan bár valamelyike, amelyekben szilveszteri menükkel várják a szórakozni vágyókat.

Koppenhágában napokig tart a tűzijáték-parádé Forrás: Flickr/Thomas Rousing

Koppenhágában nemcsak éjfélkor számíthatunk tűzijátékra, az év utolsó hetében, december 26-tól 31-ig ugyanis Tűzijáték Fesztivált rendeznek a patinás Tivoli vidámparkban, amely 1843 óta működik. A parkot megálmodó Georg Carstensen a következő érvvel győzte meg az akkori dán uralkodót, VIII. Keresztélyt, hogy érdemes támogatnia a tervet:

December 26-tól 31-ig Tűzijáték Fesztivált rendeznek a patinás Tivoli vidámparkban Forrás: Flickr/Stig Nygaard

A vidámparkon kívül az Amalienborg kastély vagy a városháza előtti téren is káprázatos fényjátékban lehet részünk. Ha az utóbbi helyszínt választjuk, ne csodálkozzunk, ha néhány másodperccel éjfél előtt megkondulnak a harangok, és

az ütéseket a tömeg üvöltve számolja körülöttünk.

Tizenkettőre pedig a legtöbben ugrálni kezdenek, a dánok szerint ugyanis szerencsét hoz, ha beleugrunk az új évbe.

Koppenhága az év bármelyik szakában elbűvölő Forrás: Flickr/Sigfried Lundberg

Romantikusoknak és gourmet-knak: Párizs

Aki tűzijáték nélkül nem tudja elképzelni az év utolsó napját, ne utazzon Párizsba. A francia fővárosban a műemlékek védelme és a korábbi évek tűzesetei miatt szigorúan tilos a petárdázás és az otthoni tűzijátékozás, és hivatalos tűzijátékra sem nagyon számíthatunk. Ez persze semmit nem von le a Párizsban töltött szilveszter értékéből.

Az Eiffel-toronynál lézershow-ban lehet részünk,

a két kilométer hosszú Champs-Élysées-n pedig egész éjjel hömpölyög a tömeg.

Autókat ilyenkor nem engednek ide, gyalogos turisták és helyiek veszik birtokukba Párizs főutcáját. Arra ne nagyon számítsunk, hogy csak úgy betérhetünk valamelyik vendéglőbe, mert garantáltan zsúfolásig tele lesz az összes. Ha nem akarjuk az egész éjszakát az utcán tölteni, időben asztalt kell foglalnunk valamelyik kellemes párizsi vendéglőben.

Párizsban tilos a tűzijáték, de fényekből nincs hiány Forrás: Flickr/Falcon® Photography

A franciák számára ugyanis a szilveszter is kulináris ünnep. Klasszikus évbúcsúztató fogás a foie gras (hízott liba mája), amelyet előételként fogyasztanak pirítósra kenve. Tipikus szilveszteri főfogás a pâté en croute, a tésztabundában sült húspástétom vagy a házi, fűszeres vajban sült csiga. De pulykát is esznek ilyenkor a legkülönfélébb elkészítési módokon, meg Szent Jakab-kagylót, homárt, osztrigát és langusztát.

Kulturális sokszínűségre vágyóknak: Berlin

Berlin kétségtelenül Európa egyik legizgalmasabb, legvibrálóbb városa, amelyet Európa New Yorkjának is szoktak nevezni. Egész évben lankadatlanul pezseg a kulturális élet, akár a mainsteam, akár az underground érdekel minket, mindig találunk valami megnézni- vagy meghallgatnivalót. Több mint egymillióan búcsúznak az óévtől a német fővárosban, ahol

a világ legnagyobb szabadtéri szilveszteri buliját tartják a Brandenburgi kapunál.

Berlinben tartják Európa legnagyobb szabadtéri szilveszteri buliját Forrás: Flickr/Marcel Berkman

A Június 17. sugárutat a Brandenburgi kaputól a Győzelmi oszlopig két kilométer hosszan lezárják, az utcai színpadokon egymást váltják a világhírű énekesek és együttesek, a koncerteket óriás kivetítőkön is közvetítik.

A gyerekes családok kedvéért este nyolckor „matiné tűzijátékot” tartanak,

az éjféli gigantikus csinnadratta után pedig reggelig tart a szabadtéri diszkó.

Ez persze csak a jéghegy csúcsa, a város számos más helyszínen kínál izgalmas programokat. (Postbahnhof, E4, Arena Berlin, Kino International, hogy csak néhányat említsünk a számtalan lehetőség közül.) Ha nem tudunk dönteni, vásárolhatunk olyan jegyet, amellyel több klubba is beléphetünk. Így aztán partiról partikra vándorolva tölthetjük az év utolsó, illetve az új év első napját.

Buli a Brandenburgi kapunál Forrás: Flickr/Ken Marshall

Fáradhatatlan bulizóknak: Amszterdam

A 800 ezer lakosú Amszterdamban tényleg minden van. Nemcsak szex, drugs and rock’n roll, ami miatt elsősorban a fiatalok kedvelt úti célja, de olyan kulturális ínyencségek is, mint a Rijks-, a Van Gogh vagy a Rembrandt Múzeum, az Anna Frank-ház, a trópusi égövet bemutató gyűjtemény vagy a holland hajózás történetét bemutató tárlat.

De Amszterdam akkor is nagy élmény, ha egyszerűen csak rójuk az utcákat, nézegetjük a csatornák mentén emelkedő színes házakat, a biciklis csendéleteket ésa sajtboltok, coffee shopok, csokoládéüzletek kirakatait.

A Királynő Napja mellett, amelyet április 30-án tartanak, a szilveszter a legnagyobb buli Amszterdamban.

Éjfélig a hollandok többsége otthon ünnepel családja, barátai körében. Éjszaka aztán kivonulnak az utcára, és többnyire a Leidseplein, a Rembrandtsplein vagy Nieuwmarkt környékén tömörülnek, ahol rengetek klub és bár várja a szilveszterezőket.

Amszterdam egész évben buliváros Forrás: Flickr/Denis Polyakov

Ha Hollandiában búcsúzunk az óévtől, ne felejtsünk el néhány oliebolt, azaz kör alakú fánkot beszerezni éjfélig. A hollandok szerint ugyanis csak akkor lesz szerencsés az új évünk, ha legalább egy ilyen sütit bekebelezünk az éjszaka folyamán. Éjfélkor látványos tűzijátékot rendeznek, amelyet leginkább a Prinsengracht és Bloemgracht közötti hídról élvezhetünk.

Téli depresszióra hajlamosoknak: Barcelona

Aki hajlamos a téli depresszióra, biztosan jól fogja érezni magát Barcelonában, ahol szinte sosincs fagy, és a hőmérséklet az év utolsó napján sem igen zuhan 10-15 fok alá. Ráadásul a katalán fővárosban rendkívül élénk az éjszakai élet.

A legfőbb szilveszteri találkozási pont a Catalunya teret a kikötővel összekötő Rambla sétány,

ahol rengeteg klub, étterem, zenés szórakozóhely tart nyitva hajnalig, odakinn az utcán pedig lépten-nyomon mutatványosokba, utcazenészekbe, virágárusokba botlunk.

La Rambla ünnepi megvilágításban Forrás: Flickr/MamboZ

Barcelonáában egész éjszaka közlekedik a metró, úgyhogy a hazajutás miatt nem kell aggódnunk. Nagy, központi tűzijátékot nem rendeznek, viszont a Montjuic szökőkút látványos fény- és vízjátékát érdemes megnézni. Ha túlteng bennünk az energia, felmászhatunk Barcelona legmagasabb pontjára, a Tibidabo-hegyre, ahonnan pazar kilátás nyílik az egész városra. Nem muszáj persze gyalogolni, az 512 méteres csúcsra feljuthatunk a híres kék villamossal (tramvia blau) vagy busszal és siklóvasúttal is.

A két legelterjedtebb szilveszteri babona Spanyolországban az éjféli szőlőevés és a piros alsónemű viselés.

Előbbi szokás a madridi Királyi Postahivatal épületéhez kötődik. Az épület előtti téren hatalmas tömeg gyűlik össze éjfél körül, hogy az óratorony 12 ütésére gyors egymásutánban lenyeljenek 12 szőlőszemet. Az eseményt 1962 óta a tévé is közvetíti, így az egész ország részt vehet rajta. Vigyázat, ha elvétjük a ritmust vagy félrenyeljük a szőlőt, veszélybe kerül a következő évi szerencsénk.

A Montjuic-szökőkút szilveszteri parádéja Forrás: Flickr/Maria Rosa Ferre

A piros alsónemű viselése az év utolsó napján szerelmi életünk sikerének záloga a spanyolok szerint. Itt a fő szabály, hogy a piros bugyi-gatya csak akkor hoz szerencsét, ha nem mi magunk vásároltuk, hanem a partnerünktől kaptuk ajándékba. Hogy mi van azokkal, akik éppen szingliként tengetik napjaikat? Úgy látszik, esélyük sincs arra, hogy a következő évben társra találjanak.

A keringő szerelmeseinek: Bécs

De nem kell ilyen messzire utaznunk, ha változatos programokra, látványos tűzijátékra és sok-sok zenére vágyunk az év utolsó napján. Az osztrákok nemcsak a karácsonyi miliő megteremtésének nagymesterei, az óévbúcsúztatásnak is megadják a módját.

Majdnem egymillió ember rója Bécs utcáit az év utolsó napján,

több a turista ilyenkor, mint a helyi lakos.

A belváros utcáin át vezet az úgynevezett Szilveszterút, amelynek mentén tucatnyi színpadon váltják egymást a különféle zenés produkciók.

Hömpölyög a tömeg a Szilveszterúton Forrás: Flickr/Cha già José

Az utcabál délután kettőkor kezdődik, és előbb-utóbb mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő zenét, hiszen az egyik helyszínen filmzene szól, a másikon opera, a harmadikon dzsessz, a negyediken tangó és így tovább. Ha utunk során betévedünk a Szerencse utcába, azt is megtudhatjuk, mi vár ránk az új évben.

Szilveszteri varázslat a Práterben Forrás: Flickr/Andreas Perhab

Az éjféli tűzijátékra a Praterben, Bécs vidámparkjában kerül sor, de aktívabban is búcsúzhatunk az óévtől a városi parkban, ahol két perccel éjfél előtt indul a valcerfutam. A táv 800 méter, ennyit kell futva vagy keringőzve legyűrnünk, lehetőleg úgy, hogy 2016 már a célban köszöntsön ránk.