Az írek a legnagyobb ajándékozók

áruház bevásárlókocsi doboz EGYÉB TÁRGY ÉPÜLET HASZNÁLATI TÁRGY HÉTKÖZNAPI sorban áll SZEMÉLY TÁRGY vásárol Fairfax, 2014. november 28.
Vásárlók a Walmart áruházban a Virginia állambeli Fairfaxban 2014. november 27-én. A hálaadás napja utáni Fekete Péntek
Fairfax, 2014. november 28. Vásárlók a Walmart áruházban a Virginia állambeli Fairfaxban 2014. november 27-én. A hálaadás napja utáni Fekete Péntek (Black Friday) hagyományosan a karácsony előtti bevásárlási időszak nyitánya az Egyesült Államokban. (MTI/EPA/Jim Lo Scalzo)
Vágólapra másolva!
Az Egyesül Államokban megy el a legtöbb pénz karácsonyi ajándékokra, de egy főre lebontva az írek vezetik a statisztikát.
Vágólapra másolva!

A karácsonyi szezon (november-december) nagyon fontos időszak sok ország sok iparága számára. A kereskedők mellett, az ellátási láncok is ilyenkor keresik éves bevételeik jelentős részét.

Amerikában költötték el a legtöbb pénzt

Tavaly az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Kanadában, Németországban és Olaszországban összesen 445 milliárd dollárt költött a lakosság az ünnepi szezonban – a ricewaterhouseCoopers adatai szerint. A legtöbb pénzt – 240 milliárd dollárt - az amerikaiak tapsolták el. Ez több, mint amennyit a soron következő négy piac (Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Brazília) együttesen termelt ki. Az USA annak köszönheti a jó eredményt, hogy sokan sok pénzt költenek náluk ajándékokra. A legtöbb országnál ez a két tényező nem jár együtt.

Az írek a legnagyobb ajándékozók

Ha az egy főre jutó összegeket nézzük, az írek számítanak a legnagyobb ajándékozóknak. Ők átlagosan 1200 dollárt költenek ilyenkor. Az eurózónában országos szinten pedig a franciák és a németek vezetnek.

A fejlődő országok

Brazíliában és Oroszországban relatív alacsony az ajándékokra költött pénz, viszont sokan ajándékoznak, így országos szinten mindkét állam ott van a legjobb 10 között. A kutatócég szerint a jövőben mindketten tovább erősödhetnek, ugyanis a lakosság létszáma és életszínvonala is várhatóan növekedni fog náluk.

Az ország feldíszített karácsonyfája Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Kevesen érték el a válság előtti szintet

A válság előtti karácsonyi költések szintjét a vizsgált országok közül csak kettő, Nagy-Britannia és Németország tudta újra elérni 2013-ban. Az Egyesült Államokban mért eredmény például még mindig 10 százalékkal kevesebb, mint a 2007-es adat, pedig az átlagos reáljövedelem egy százalékkal magasabb az akkorinál.

Itthon

Magyarországon tavaly a KSH adatai szerint 1358 milliárd forintot tett ki a kiskereskedelem, ami jelenlegi árfolyamon számítva 5,3 milliárd dollár körül van.