Ez a játék kapta meg az idén az Év Játéka díjat, így mindenképp ki akartuk próbálni. Az első benyomásunk az, hogy nem értjük, hogy lehetett ez a legjobb. Tény, hogy a Hanabi egyáltalán nem tartozik a „hagyományos”, dobókockás-stratégiai-legyőzős” játékok közé. 5 különböző színű, 1-5 értékű kártyákból kell közösen számsort építeni. A játék során kijátszhatunk a kezükből egy lapot, vagy tanácsot adhatunk egy játékostársuknak, vagy eldobhatunk egy lapot. A Hanabi megdolgoztatja a memóriánkat, hiszen figyelnünk kell, és lapokat kell megjegyeznünk a kezünkben látatlanul, miközben próbálunk előre tervezgetni.
A hanabi kooperatív, vagyis játékosoknak együtt kell működni, hogy a cél – a virtuális „tűzijáték” megvalósuljon. Senki nem látja a saját lapjait, csak a többiek utalásaiból tudja összerakni, mit is tart a kezében, a játék folyamatos szellemi koncentrációt igényel.
A versengés hiánya egy győztes-vesztes szituációkon szocializálódott játékosnak eleve nehezen emészthető – bár tény, hogy egészen felszabadító a győzni akarás nyomása nélkül, magáért a játékért játszani. Ehhez jön még egy keleti életszemlélet, amire eleinte szintén nem könnyű ráhangolódni. Itt közös az erőfeszítés, és közös a büntetés is - ha bárki hibázik, az „istenek haragosak lesznek”, és villámlás csap le az égből. A harmadik ilyen villámlás borítja az egész játékot, egyéni szabotázsakcióknak nincs helye.
A játék mellett szól, hogy könnyen szállítható, a döcögős fordításon viszont érdemes lenne finomítani egy kicsit. Nem volt szerelem első látásra, de biztosak vagyunk benne, hogy idővel rá lehet kattanni, és meg lehet tanulni szeretni ezt a kissé más jellegű adrenalint.
Játékosok száma: 2-5 fő
Hány éves kortól ajánlott: 8
Játékidő: kb. 25 perc
Nehézség: 6/10
Dizájn: 7/10
Mennyire vicces: 0/10
Mennyire érthető a játékszabály: 7/10
Mennyire izgalmas: 7/10
Van-e magyar leírás: igen
Összpontszám: 7/10
Az elnevezés ugyan elsőre nem ragadott magával minket, ám az érdeklődésünket mégis felkeltette az, hogy magyar alkotók hívták életre ezt a logikai társasjáték-és feladvány gyűjteményt. Az interneten színfelismerő játékként is emlegetik Horváth Gábor és Aczél Zoltán társasjátékát, amelyet 5 éves kortól ajánlanak – minden korosztálynak. Az alkotók célja felfedeztetni a logika és szépség összefüggéseit, a színárnyalatok közvetítésével.
A Színvilág társasjáték megannyi variációjával azt kéri a játékosoktól, hogy a lapkákat azonos színű oldalukkal illesszék össze, és ezáltal minél szimmetrikusabb alakzatokat alakítsanak ki.
A játék fejleszti a színérzéket, az esztétikai érzéket, a térlátást, a logikát, a koncentrációt és az együttműködést. Ráadásul mintha nyolc társasjátékot kapnánk egy áráért – minden korosztály (gyermekek és felnőttek, illetve vegyes csapatok) számára kidolgozott az egyébként többnyire befogadható instrukció. Hozzátesszük, hogy ez a valóban egyedi és különleges gyűjtemény bepillantást enged még a Ji King és a csillagképek mágikus világába is – a legkihívásosabb szinteken.
A doboz kivitelezése szimpatikus – benne a színekkel és mintákkal dekorált világűr – épp a legmegfelelőbb méretre szabva. A hozzávalók is igényes kidolgozást kaptak, különösen a füzetek nyerték el a tetszésünket, amelyek könnyen kezelhetők, érthető felépítésűek és dekoratívak. A tesztidő kevés mindazt kipróbálni, amit a Színvilág kínál – számtalan társasjátékszabály és egyszemélyes feladvány várja azokat, akik egy kreatív barangolás során vállalkoznának a színekkel, a harmóniával való ismerkedésre. A család-közösségépítés, és a gyermek-felnőtt kapcsolat erősítése is nagy előnye ennek a rendkívül gazdag játéknak. Amihez kitartás szükséges: a bőséges választékkal való szembenézés és a logikai ráhangolódás.
Játékosok száma: 1-6 fő
Hány éves kortól ajánlott: 5
Játékidő: 10-60 perc
Nehézség: változó
Dizájn: 9/10
Mennyire vicces: 5/10
Mennyire érthető a játékszabály: 7/10
Mennyire izgalmas: 8/10
Van-e magyar leírás: van
Összpontszám: 8/10
Társasjáték és mesélés összekapcsolódása – ez a Sztorikocka, amely Story Cubes-ként vált világhírűvé. Ez máris elég ahhoz, hogy a meserajongó kreatívok felvillanyozódjanak, és nem véletlenül.
A Sztorikocka összesen kilenc kockát tartalmaz, mindegyiken hat különböző képpel, vagyis összesen 54 féle grafikát kínál a játékosoknak. A kombinációs lehetőségek száma így máris megszámlálhatatlanul sok, vagyis nem születhet két egyforma mese. A feladat pedig nem más, mint dobni a dobókockával és az érkező ábra megjelenítésével továbbszőni a mesét.
A rendkívül igényes, kellemes csomagolás mögött valódi kincs rejlik. Ez a szerethető, alkotó játék nemcsak az agyadat és a fantáziádat pörgeti fel, de valóban szórakoztatóvá varázsolja a közösségi létet. Nagy előnye az is a játéknak, hogy végre nem verseny – itt bizony mindenki a győztes kategóriát erősíti. A játékosok erősítik egymást, örülnek egymás sikerének – és hangos kacagások közepette élvezik a közös élményt.
Nincs két egyforma mese, a variációk száma kimeríthetetlen, így a játék – kijelenthetjük – megunhatatlan. És imádnivaló, akárcsak az éppen mesélő személy, aki a felsorakoztatott képek által teremti az aktuális sztorit. A játék akár egyszemélyes is lehet, de egy egész iskolai osztályt is megmozgathat – nincs korlát. A zsebben is elbújtatható kelléktár ideális táborozáshoz, vagy bármilyen közösségi programhoz gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Zseniális ajándék a fa alá – a Jézuska érkezése után máris indulhat a nagy kaland Fantáziánk birodalmába, ahol az önfeledtség a jelszó. Az csak a hab a tortán, hogy a játék árértékben is kedvező, és több játékvariációt is kínál, már csak az izgalom fokozása kedvéért is.
Játékosok száma: 1-akárhány fő
Hány éves kortól ajánlott: 6
Játékidő: 15 perc
Nehézség: 10/10 (ideális)
Dizájn: 10/10
Mennyire vicces: 10/10
Mennyire érthető a játékszabály: 10/10
Mennyire izgalmas: 10/10
Van-e magyar leírás: van
Összpontszám: 10/10
Aki szerette a Hotelt, ezt is imádni fogja. A menete és szabálya megegyezik a korábbi kiadású Hotel társasjáték szabályával, ami új, az a dizájn. A játéktérbe háromdimenziós szállodaépületek kerülnek, a játékosok színes repülőgépekkel közlekednek.
A Hotel Tycoonban a kőkemény üzlet a fontos, tökéletes ellentéte a kooperatív társasjátékoknak. Először földtulajdont, majd építési engedélyt kell szerezni, ezek után épülhet fel a szállodánk és a többi létesítményünk. Ha megvettük a hotelhez a saját bejáratunkat, az idelépő ellenfeleknek minden alkalommal fizetniük kell, a befolyt pénzből pedig tovább terjeszkedhet a birodalom. A cél, hogy minél több telket és hotelt szerezzünk, elszedjük a többiek pénzét és ingatlanjait, és elkerüljük, hogy a többiek lehúzzanak minket. Itt farkastörvények uralkodnak, mindenkiből kihozza a gátlástalan mágnást, a problémamegoldó pénzügyi zsenit. Nem véletlen, hogy ennyire népszerű.
Játékosok száma: 2-4 fő
Hány éves kortól ajánlott: 8
Játékidő: 1,5 órától
Nehézség: 7/10
Dizájn: 8/10
Mennyire vicces: 1/10
Mennyire érthető a játékszabály: 10/10
Mennyire izgalmas: 9/10
Van-e magyar leírás: igen
Összpontszám: 8/10
A Dixitet szinte lehetetlen egy lapon említeni a többi játékkal. Itt nem a győzelem a fontos, hanem inkább a mesemondás, az asszociáció, a fantázia és a kreativitás. A játék 84 szürreális, néha egészen zavarba ejtő kártyát és egy rendkívül egyszerű, de nem kevésbé pszichedelikus pontozótáblát tartalmaz. A Dixitet egy gyerekpszichológus, Jean-Louis Roubira tervezte, a furcsa kártyákat pedig Marie Cardouat festette.
A szabályok egyszerűek: a „mesélőnek” kinevezett játékos kiválaszt egyet a saját lapjai közül, és mond róla egy mondatot, vagy akár csak egy szót. A lapot lefordítja. A többiek mind megnézik a saját lapjaikat, és kiválasztanak egyet, amely szerintük a leginkább megfelel a mesélő által mondottaknak. Amikor minden játékos választott, kirakják a lapokat egymás mellé, és mindenki megpróbálja kitalálni, melyik lapot tehette ki a mesélő.
A cél, hogy ne legyen se túl könnyű, se túl nehéz beazonosítani a mesélő által kiválasztott lapot – a mesélő nem léphet tovább a pályán, ha mindenki jól válaszol, és akkor sem, ha senkinek nem jön át az üzenet. Bár van pontozás, nincs a hagyományos értelemben vett győztes vagy vesztes, viszont mindenki gazdagabb lesz néhány telepatikus élménnyel. Mi egyszerűen nem bírtuk abbahagyni. A játék egyébként annyira sikeres lett, hogy már elkészült a Dixit 2 is.
Játékosok száma: 3-6 fő (4-6 fővel ideális)
Hány éves kortól ajánlott: 8
Játékidő: 45 perc
Nehézség: 6/10
Dizájn: 10/10
Mennyire vicces: 7/10
Mennyire érthető a játékszabály: 10/10
Mennyire izgalmas: 10/10
Van-e magyar leírás: igen
Összpontszám: 9/10
Végtelenül édes a Linus nevű memóriajáték dobozán az illusztráció, ez már eleve dicséretet érdemel. A háttértörténet is bűbájos: a kis mágustanonc véletlenül elvarázsolta a játékait. A játszó gyerekek feladata ezeket megkeresni – aminél nagyobb kaland ebben az életkorban valószínűleg nem is lehetne. A háromévesek ideális játéka ez, amelynek az önfeledt izgalom és szórakozás mellett nagy előnye a memóriafejlesztés és a precíz megfigyelés, a koncentráció erősítése.
A doboz épp olyan méretű, ami felkelti a figyelmét a célkorosztálynak, könnyen kézbe vehető, súlyra is kellemes. A teszthez kapott játékban nem szerepelt magyar nyelvű játékszabály, de ezt könnyen letölthetjük a játék oldaláról. Tapasztalataink szerint a társas abszolút előnye az egyszerű, követhető játékszabály, illetve a kedves képi világ. A grafika rendkívül kellemes, már önmagában ajándék – és a kártyák színei is garantáltan kedvessé teszik a játékot a gyerekek számára.
Játékosok száma: 2-4 fő
Hány éves kortól ajánlott: 3
Játékidő: 10-15 perc
Nehézség: 10/10 (ideális)
Dizájn: 10/10
Mennyire vicces: 10/10
Mennyire érthető a játékszabály: 10/10
Mennyire izgalmas: 10/10
Van-e magyar leírás: letölthető
Összpontszám: 10/10
Az Idővonal elnevezésű társasjátékra igaz a mondás, miszerint „ronda és finom”. A csomagolására nem illik túlságosan a praktikus jelző, hiszen sokkal nagyobb a doboz, mint amekkorára valójában szüksége lenne a tartalomnak - és a külalak sem vonzó. Azonban a tartalom elismerést kér, ez a műveltségi játék valóban lelkesítően hathat a benne résztvevőkre. Időrendbe helyezni a találmányokat, épületeket, történelmi eseményeket stb. – nem kis kihívás, még a felnőtt játékosoknak sem.
Tipikusan az az élmény, amely szórakoztat és tanít egyszerre, a műveltségi szintünk garantáltan erősödik a játék során, miközben a versenyláz is úrrá lehet rajtunk. A kártyákon található rajzok élvezetesek, az illusztrátor mindenképpen gratulációt érdemel, bár könnyen kicsúsznak a kártyák az ember kezéből (épp így jártunk, első nekifutásra a pakli megannyi darabja a padlón landolt, ráadásul a műanyagtartó sem elég masszív, hogy tartást adjon a hozzávalóknak).
Számtalan jótékony hatása ismert egyébként ennek a társasjátéknak: fejleszti a memóriát, a problémamegoldó és kombinációs készséget, a gondolkodás rugalmasságát, a koncentrációt, a megfigyelő képességet, a feladatmegoldást. Előnye még, hogy a társított szoftver segítségével egyedül, a számítógéppel (PC és Mac) szemben is játszhatunk, a játék így alkalmazkodik a 21. századi technikai elvárásokhoz, amely a célközönség számára biztosan kulcskérdés.
Ahogyan az is, hogy a konzervnyitót a villanykörte előtt vagy után találták fel? Az biztos, hogy a szemüveg után… Efféle (valóban) izgalmas kérdéseket vet fel ez a társasjáték, amelynek határozott előnye még a rövidsége, és a játékosok számának meglehetősen tágas lehetőségköre.
Játékosok száma: 1-8 fő
Hány éves kortól ajánlott: 8
Játékidő: 15 perc
Nehézség: 6/10
Dizájn: 4/10
Mennyire vicces: 8/10
Mennyire érthető a játékszabály: 9/10
Mennyire izgalmas: 9/10
Van-e magyar leírás: van
Összpontszám: 7/10