Online vásárlás (2. rész): Taktika és célszerűség

laptop notebook háziasszony konyha számítógépezés
A kép csak illusztráció
Vágólapra másolva!
Az online vásárlásnak, mint minden más dolognak van jó és van rossz oldala, vannak előnyei és vannak hátrányai. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége kétrészes írásának második részét olvashatják, az első rész itt érhető el.
Vágólapra másolva!

A vásárláshoz célszerű egy-két hasonló „tudású", esetleg különböző márkájú terméket kiválasztani arra az esetre, amikor a döntésünkhöz az árat fontoljuk meg, ill. a forgalmazó megbízhatóságát vizsgáljuk.

Ezelőtt azonban különösen az értékes és magas árú termékeknél célszerű felkeresni egy szaküzletet, hogy megtekintsük „élőben" is a kiválasztott terméke(ke)t, mivel a képgalériák, a műszaki adatok és a vásárlói vélemények nem adnak elegendő információt a teljes termékről („kinézésről", designról).

E látogatás alkalmat ad arra, hogy beszéljünk egy szakmailag hozzáértő eladóval is, aki felhívhatja a figyelmünket olyan körülményre is, amely addig eszünkbe sem jutott.

A következő lépés a termék és webáruház pontos kiválasztásához az ár, a szállítási határidő és a már említett webáruház megbízhatósága, biztonsága.

Ehhez az általános szerződési feltételek (ÁSZF) áttanulmányozása alapvető jelentőségű, amelyben több fontos elem van, többek között az, hogy hol van az áruház székhelye, Magyarországon vagy külföldön.

Ha külföldön, akkor vita esetén nehézkesebbé válhat jogaink érvényesítése. Ezért még az egyébként megalapozott igényünk (jótállási, szavatossági) is lehet időigényes és drága, különösen az EU-n kívüli országokban.

Vannak olyan webáruházak is, amelyek az internetes platformjukat felajánlják más kereskedőknek, így ilyen esetben nem a platform üzemeltetőjétől vásárlunk, ill. kötünk vele szerződést (erre az ÁSZF-ben fel is hívják a figyelmet), hanem egy ismeretlen cégtől, és így azzal kerülünk szerződéses jogviszonyba.

Forrás: Cottonbro / Pexels

Ez a tény később megnehezítheti az életünket.

Ezen kívül nehézséget okoz az, ha a webáruház „eltűnik" a netről. Ezért megfontolásunk tárgyát kell képeznie annak, hogy milyen kockázatot vállalunk az alacsonyabb ár érdekében. Egy webáruházhoz fűződő bizalmat növelhetik a különböző minősítő védjegyek vagy korábbi tapasztalataink.

Tanácsos az ÁSZF-t mindig letölteni, továbbá minden olyan oldalt elmenteni, amely a vásárlással (szerződéssel) kapcsolatosan releváns információt tartalmaz.

Lehetnek ugyanis vállalkozásonként eltérő gyakorlatok, pl. a kiterjesztett jótállás, amelyet jogi előírás nem, csak az eladó/gyártó szabályozza. Az idő múlásával a webáruház az ÁSZF-jét jelentősen módosíthatja, megváltoztathatja.

A jogorvoslathoz viszont mindig bizonyítékra lesz szükségünk a vásárlás idejéből.

A termék megrendelésekor fontos az is, hogy milyen fizetési módot választunk. Legbiztonságosabb az utánvét, vagyis a termék átvételekor történő fizetés, amikor lehetséges a csomag és a termék sértetlenségének ellenőrzése, amit meg is kell tennünk.

Az esetleges sérülést rögzíteni (fénykép készítése), s azt későbbi bizonyíthatóság érdekében a szállítást végzővel igazoltatni kell.

Mobiltelefonról történő átutaláskor mindig figyelembe veendő, hogy a használt telefonon legyen telepítve és aktiválva egy a vírusok és kémprogramok elleni védelem, amely a pénzügyi műveleteink biztonságát szolgálja.

Mivel manapság a dokumentumokat (számla, jótállási jegy) elektronikusan küldik ki, a megőrzés érdekében mentsük ki azokat, hogy szükség esetén rendelkezésünkre álljanak jótállási és szavatossági ügyeink intézésekor. Ne feledjük, hogy egy jogvitában állításunkat nekünk kell bizonyítani.