Új autó hibás teljesítménye miatti elállás

Honda Civic teszt, Honda, autó teszt, teszt, Honda Civic
Vágólapra másolva!
Egy új termék, akár egy új autó vásárlásánál komoly bosszúságot okoz, ha az új termék, esetleg maga a gépjármű egyszerűen hibás. Valljuk meg őszintén: egy új termék vonatkozásában a vásárló sosem ezt várja és a csalódás garantált. Különösen így van ez egy nagyobb értékű fogyasztási cikknél, konkrétan egy autónál, ahol szó szerint létkérdés, hogy az biztonságos legyen a közlekedés során. Most azokat a polgári jogi szabályokat nézzük át, melyek egy új, fogyasztói szerződés keretében vásárolt gépjármű hibás teljesítésénél irányadóak.
Vágólapra másolva!

A jótállás, azaz a garanciális helytállás. Egy új autó vásárlásakor, ha azt fogyasztóként vásárolja meg a vevő, a jogszabály maga írja elő a jótállási kötelezettséget az eladó terhére. Ennek tehát van egy kötelező és minimális időtartama, mely az adásvételtől számított 1 év.

Ugyanakkor manapság már magától értetődik, hogy a gyártók ennél hosszabb időtartamú jótállást vállalnak magukra nézve. A jótállási feltételekben határozzák meg, hogy milyen feltételekkel és milyen hibákra, alkatrészekre vállalnak többlet kötelezettséget.

A gyártói kiterjesztett garancia is ma már elterjedt. Ennek lényege az, hogy külön díj ellenében a gyártó több éves jótállási kötelezettséget vállal a gépjárműre.

Ebben az esetben azonban jellemzően a kiterjesztett gyártói garanciavállalás más sokkal szűkebb körre terjed ki, mint az eredeti jótállási vagy garanciális helytállás.

Kinek és mit kell bizonyítania?

A jótállási kötelezettség, tehát egyrészről jogszabályon, másrészről pedig a szerződésből ered. A jótállásnak az az előnye, hogy ez alatt az időtartama alatt felmerülő hibák esetén a kereskedő köteles helytállni.

Egyedül akkor mentesül a kötelezett a helytállása alól, amennyiben bizonyítja, hogy a hiba bekövetkezte a vevőnek felróható. Ebből az is következik, hogy a vevőnek a jótállási idő alatt felmerülő hibajelenséget kell igazolnia, ugyanis a törvény ebben az esetben eleve abból indul ki, hogy a hiba már az adásvétel időpontjában fennállt.

A kereskedő persze vitathatja ezt, azonban épp ezért saját magát kell kimentenie a helytállási kötelezettsége alól azzal, hogy bizonyítja, miszerint a hiba a vevő nem rendeltetésszerű használatából ered. Ez a legtöbb esetben műszaki szakkérdés.

A garancia, vagy más néven jótállási könyv részleteiben tartalmazza azt, hogy milyen időre és pontosan mire terjed ki a garancia. Sok esetben forgó-kopó alkatrészek ebbe a körbe nem tartoznak bele.

Ugyanakkor lényeges, hogy amennyiben valamilyen hibát észlel a vásárló az új autón, akkor azt feltétlenül és igazolható módon szükséges az eladó irányába jelezni.

A hibajelenség fennállása esetén az eladó, illetve a márkaszervíz díjmentesen ki kell, hogy küszöbölje a hibát. Ez vagy javítással, vagy alkatrészcserével történhet meg.

Egyéb, esetleges igények

Sokszor merül fel a kérdés, hogy vajon köteles-e az eladó csereautót biztosítani a szervizelés idejére. Mindez elsősorban attól függ, hogy ilyet vállalt-e az eladó, gyártó a jótállási könyvben.

Forrás: Honda

Amennyiben igen, úgy erre alapozva igényt lehet tartani a csereautóra. Ellenkező esetben azt kell bizonyítania a vevőnek, hogy a hibás teljesítéssel összefüggő kárigénye tényleg fennáll.

Ez tipikusan hosszabb idejű, komolyabb javításoknál merülhet fel, akkor, ha a vevő azt is tudja bizonyítani, hogy számára a jármű használat elengedhetetlen és szívességi használattal a pótlás ideiglenesen nem volt számára megoldható.

Ekkor esetleg a bérautó költségének igényérvényesítése merülhet fel.