A futárcég, vagy a feladó a felelős a sérült termékért?

Kézbesítő és futár, illusztráció
Vágólapra másolva!
Az internetes vásárlás velejárója, a futárszolgálat által történő kiszállítás. Ennek során előfordulhat, hogy a csomagban a termék mégis megsérült. Vajon a címzett ilyenkor kihez fordulhat?
Vágólapra másolva!

Az elmúlt időszakban több olyan megkeresés is érkezett a D.A.S. JogSzerviz szakértőihez, melyek során ügyfeleik arról panaszkodtak, hogy a megrendelt termék sérülten érkezett meg hozzájuk. És bár igényüket előterjesztették a futárcég és a feladó felé, mindkettő a másikra mutogatott.

A futárszolgálatok szerződési feltételeiben rendezik azokat a jogokat és kötelezettségeket, melyek a velük létesített jogviszonyra irányadóak.

Ezek tartalmazzák azokat az előírásokat is, amelyek a csomagban lévő termék sérülésére és az azért történő helytállásra vonatkozik.

A helytelen csomagolás kérdése

Fontos szempont, hogy a futárcégek a helytelen csomagolás miatti sérülésből eredő károkért eleve kizárják a felelősségüket. Sok esetben pontos leírás is található a cégek üzletszabályzatában, hogy miként kell a termékeket csomagolni.

Amennyiben kívülről látható a helytelen, vagy nem megfelelő csomagolás, úgy a csomag felvételét a cég megtagadja. Ha azonban törékeny tárgyat, az erre történő figyelmeztetés, vagy a megfelelő belső védelem nélkül ad fel a feladó, azért nem tehető a futárcég sem felelőssé.

Felróható magatartás a szállítás során

Általában a felelősséget és a kárért való helytállást akkor vállalja a futárszolgálat, amennyiben bizonyítható, hogy a csomag és a termék sérülése, részeges vagy teljes megsemmisülése a helytelen, a szállítás során felmerülő felróható magatartás következménye.

Ezt azonban a feldónak, vagy a címzettnek kell bizonyítania. Ha a címzett észleli, hogy a csomag az átvételkor, kívülről sérült vagy nyomott, akkor annak átvételét általában megtagadhatja. De akár át is veheti, viszont erről jegyzőkönyvet szükséges felvenni.

Ha megállapítható, hogy a futárszolgálatnak felróható mindez, akkor szintén a szerződési felételeikben módon kötelesek helytállni. Általában erre egy összeghatár korlátot ki is kötnek a cégek, valamint az igényérvényesítés bejelentésére is határidőt határoznak meg.

Forrás: Shutterstock

Fontos, hogy vannak olyan ingóságok, melyek vonatkozásában eleve kizárják a felelősségüket és melyek szállítását ki is zárják a szolgáltatási körükből.

Így sok esetben, élőnövények, vagy alkoholos termékek (bor, pálinka) fel sem adhatóak, de amennyiben ezek zárt csomagban kerülnek mégis feladásra, melynek során nem derül ki, hogy valójában mi is van a csomagban és ez megsérülne, eleve kizárt a cég helytállása.

A dokumentáció fontossága

A fentiek alapján tehát lényeges, hogy feladóként, vagy címzettként a futárszolgálat szerződési feltételeit alaposan megismerjük és ha gond van, akkor annak megfelelően, dokumentáltan jelezzük a kifogásunkat – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.