Három napos cseregarancia: csak tartós fogyasztási cikkre

okos konyha, mesterséges intelligencia, otthon
Egyre több az olyan intelligens hűtőszekrény, amely rendelkezik LCD kijelzővel.
Vágólapra másolva!
Csak a jogszabályban meghatározott tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik a három napos cseregarancia. Tehát nem minden esetben élhetünk e garanciával, csak a kormányrendeletben felsorolt bruttó 10 ezer forint eladási ár fölött értékesített tartós fogyasztási cikkek meghibásodása esetén – hívták fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szakértői.
Vágólapra másolva!

A három munkanapos cseregarancia lényege, hogy ha három munkanapon belül érvényesítünk csereigényt, mert hibás a termék, akkor az eladó nem hivatkozhat arra, hogy ez neki többletköltséget eredményezne, és inkább javítana, hanem köteles a terméket cserélni.

Amennyiben internetes felületen vásárolunk magánszemélytől, akkor ez a jog nem illet meg minket.

Nem naptári napról, hanem három munkanapról van szó e jog esetében, ami a vásárlással (üzembe helyezéssel) kezdődik. Ebbe természetesen az ünnepnapok nem számítanak bele.

Csak a jogszabályban meghatározott tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. Tehát nem minden esetben élhetünk e garanciával, csak a kormányrendeletben felsorolt bruttó 10 ezer forint eladási ár fölött értékesített tartós fogyasztási cikkek meghibásodása esetén.

Tehát ha veszünk egy okos órát, akkor: egyrészt a vásárlástól számított egy év jótállási jogunk, a vásárlástól számított kettő év kellékszavatossági jogunk van, ezen belül megillet bennünket a vásárlástól számított három munkanapos cseregarancia is (mert jótállás köteles terméket vettünk).

Viszont ha veszünk egy több tízezer forintos cipőt, akkor nincs jótállási jogunk, ezért nincsen három munkanapos cseregaranciánk sem, de természetesen van a vásárlástól számított 2 év kellékszavatossági jogunk (melyből az első hat hónapban kiderült hiba esetén a kereskedőn van a bizonyítási teher, hogy mi okozta a hibát).

A három munkanapos cseregarancia – mint a neve is mutatja – csak a termék cseréjére jogosítja fel a fogyasztót, és csak abban az esetben, ha az adott termék hibás. Elállásra, vagyis pénzvisszafizetésre nem jogosít ez a garancia.

Forrás: Origo

Az elállás (pénzvisszafizetés) csak akkor jöhetne itt szóba, ha az eladó nem tud/nem akar cserélni, és a szavatossági igényérvényesítés visszatér a „rendes kerékvágásba", vagyis ha megnyílnak a második lépcsős szavatossági jogok (árleszállítás, javíttatás a kötelezett költségére, elállás).

A fentiekből megállapítható, hogy ha a terméknek nincs hibája, akkor nem kérhetünk cserét, és természetesen nem is állhatunk el indokolás nélkül a vásárlástól.

Az indokolás nélküli elállási jog csak a távollévők között kötött szerződésnél (internetes vásárlás) illeti meg a fogyasztót 14 napon belül – hangsúlyozták végezetül a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szakértői.