Koronavírus: ha nem utazom, mi lesz a befizetett úttal, szállással, repülőjeggyel?

CONTE, Giuseppe Milánó, 2020. február 23.
A koronavírus elleni védekezésül szájmaszkot viselnek turista a milánói dóm előtt 2020. február 23-án. A koronavírus-járvány olaszországi terjedése miatt Giuseppe Conte miniszterelnök rendkívüli intézkedéseket jel
Milánó, 2020. február 23. A koronavírus elleni védekezésül szájmaszkot viselnek turista a milánói dóm előtt 2020. február 23-án. A koronavírus-járvány olaszországi terjedése miatt Giuseppe Conte miniszterelnök rendkívüli intézkedéseket jelentett be Észak-Olaszország Lombardia és Veneto régiójában. A karantén, amely szigorú mozgáskorlátozást jelent, az északnyugati Lombardiában, a Milánótól nem messzi Lodi város térségében található 11 önkormányzat lakosait érinti, valamint az északkeleti Veneto régió Vo' Euganeo területét, amely Padova körzetében van. Az intézkedés Venetóban 3500 személyt érint, Lombardiában közel 47 ezer lakost. A tüdőgyulladást okozó, Covid-19-nek elnevezett újfajta koronavírus fertőzöttjeinek száma 115 fölé emelkedett Olaszországban. MTI/AP/Luca Bruno
Vágólapra másolva!
A D.A.S. JogSzerviz szakértői segítenek olvasóinknak annak megértésében és megismerésében, hogy mit mond a magyar jogi szabályozás olyan megdöbbentő helyzetben, amelybe a világ került 2020-ra a koronavírus-járvány miatt. Az aggasztó hírek miatt jelenleg emberek sokasága mondja le befizetett útját, szállását, repülőjegyét... Ki fizeti a kárt, kötelesek-e az utazásszervezők irodák, repülőgéptársaságok visszafizetni a pénz? A főszabály szerint az út elmaradása a vis majornak számít és ezért egyik félnek sem felelőssége, ugyanakkor a légi társaság, az utazási iroda lehetőségeihez mérten köteles segítséget nyújtani az utasnak.
Vágólapra másolva!

Az alaphelyzet az, hogy az utazás lefoglalásakor sem az azt igénybe vevők, sem a szolgáltatók nem láthatták előre a kialakult helyzetet, és önmagukban nem is tehetnek ellene. A jog tehát azt mondja, hogy az út elmaradása egyik félnek sem felelőssége.

A vis major fogalmát a római jogban is ismerték. A magyar Polgári törvénykönyv ennek kapcsán elháríthatatlan külső okról beszél, valami nagyobb erőről, előre nem látott kényszerítő körülményről, elháríthatatlan akadályról, amely meggátol valamely kötelezettség teljesítésében.

Jellegzetes vis major okok a természeti katasztrófák, járványok, háborúk - az ebbe a körbe tartozó körülményeket általában a felek, így például esetünkben a légitársaságok, utazási irodák, a szerződésekben meg is szokták jelölni, miszerint amennyiben az utazást vis major befolyásolja, vagy meghiúsítja, ezért nem tudnak kártérítési felelőséget vállalni.

Légitársaságok, utazási irodák tehát vis maiorként tekintenek a koronavírusra, mely a joggyakorlatot figyelembe véve megalapozott. Tekintettel arra, hogy a vírus felbukkanására, terjedésére a légitársaságoknak, utazási irodáknak nincs kihatásuk, sem magát a körülményt, sem annak következményeit nem áll módjukban elhárítani.

Erre tekintettel nem számíthatunk arra, hogy aggályainkra tekintettel visszakapjuk a már kifizetett utazás, vagy repülőjegy árát.

Ugyanakkor amennyiben utazási irodánál fizettünk be külföldi kirándulásra, és a szervező maga dönt az út lemondásáról, általános szerződési feltételein és fogyasztókkal szemben tanúsított gyakorlatán múlik majd a költségek sorsa.

Forrás: MTI/AP/Luca Bruno

Ami az olasz helyzetet illeti, jelenleg Észak-Olaszországot is a koronavírus-fertőzéssel érintett területek közt tartjuk számon, a régiót karantén alá vonták. Fontos tudnunk, hogy a külügyminisztérium egyelőre nem minősítette utazásra egyáltalán nem javasolt területnek Észak-Olaszországot.

Ugyan honlapjukon felhívják a figyelmet arra, hogy érdemes megfontolni a látogatást, s lehetőleg csak halaszthatatlan esetben keressük fel az országot, az érintett kínai tartományokhoz hasonló korlátozás nincs érvényben.

És ha van útlemondási biztosításom?

Ebben a körben azt kell mondani, hogy amennyiben rendelkezünk is útlemondási biztosítással, alaposan át kell olvasnunk annak szerződési feltételeit, mielőtt abban bízunk, hogy a költségek nagy része ebből megtérül.

Sok konstrukció ugyanis azokra az esetekre nyújt fedezetet, ha a kiutazás az adott országba ellehetetlenül, például mert a beutazást korlátozzák vagy a reptereket lezárják. Ugyanakkor a puszta aggodalom, bár érthető, nem keletkeztet önmagában jogosultságot a kifizetésre a biztosítók részéről

Noha a fentiek első hallásra kétségtelenül méltánytalannak tűnnek, ne feledkezzünk meg arról, hogy az utazás lefoglalásakor sem az igénybe vevők, sem a szolgáltatók nem láthatták előre a kialakult helyzetet, s önmagukban nem is tehetnek ellene, így az út elmaradása egyik félnek sem felelőssége – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

Ezt mondja a vonatkozó kormányrendelet

Az utazás és az utazásközvetítői tevékenységről szóló kormányrendelet szerint a szerződésszegő fél csupán akkor mentheti ki magát, ha bizonyítja, a kár olyan, ellenőrzési körén kívüli okra, körülményre vezethető vissza, amellyel a szerződéskötés időpontjában nem számolhatott.

A teljesítés tehát olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, a szerződés a jövőre nézve megszűnik, további szolgáltatásokkal senki sem tartozik.

A kormányrendelet szerint a vállalkozó természetesen felel a szerződésben foglaltakért, ám kártérítési felelőssége nincs, hiszen a történtek az utazási vállalkozó akaratán kívül álló okok miatt történtek, és ennek következményeit a vállalkozó a legkörültekintőbb gondosság mellett sem lett volna képes elhárítani.

Segíteni kell a fogyasztónak

A jogszabályok ugyanakkor egyértelműek abban a kérdésben is, hogy a légitársaság, az utazási vállalkozó vis major esetén is köteles segítséget nyújtani az utasnak.

Például, a légi társaság, az utazási iroda, lehetőségeinek megfelelően akkor is segítséget köteles nyújtani az utasnak, ha annak vis major helyzetre visszavezethető nehézségei támadnak az utazás során.

https://das.hu/