A járatkiesés miatt kártérítés

utasszállító repülőgép
A kép illusztráció
Vágólapra másolva!
A fapados légitársaságok terjedésével a repülés ma már sokak számára is elérhető. A megnövekedett légiforgalom azonban egyértelműen magával hozza a járattörlésekkel, valamint a késésekkel kapcsolatos problémákat. Késés esetén azonban nem mindig jár a kártérítés – mondták el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
Vágólapra másolva!

Főszabály szerint kártérítési igény a járattörlés esetén igényelhető. Ugyanakkor már évekkel ezelőtt az uniós bírósági gyakorlat egyöntetűen arra jutott és következetesen alkalmazza is, hogy a hosszú tartamú járatkések esetében az utast megilleti ugyanaz a kártérítés, mint a járat törlése esetében.

A bírósági gyakorlat szerint legalább 3 órás járatkésés már hosszú időtartamúnak minősül. Ebben az esetben a légitársaságnak nemcsak ellátási kötelezettsége van (étel, ital, fax, vagy e-mail küldésének, esetleg szállás biztosítása).

A kártérítés összege utasonként attól függ, hogy az érintett járat mekkora távolságon közlekedik. Így az 1500 km-nél rövidebb utak esetében 250 EUR, míg 1500 és 3500 km közötti repülőútra 400 EUR, valamint a 3500 km-t meghaladó utakra 600 EUR összegű kártérítés követelhető.

A légitársaság csak akkor mentesül a helytállási kötelezettsége alól, amennyiben egyértelműen bizonyítja, hogy olyan körülmény vezetett a késéshez, melyet nem tudott befolyásolni. Ezt a jog vis maiornak nevezi.

Forrás: albert22278/Pixabay

Ilyen körülmény lehet egy vulkán kitörése (ez nem vicc, mivel pár évvel ezelőtt, az Izlandon kitörő vulkán majdnem egész Európa légi közlekedését megbénította), vagy olyan időjárási viszonyok, melyek nem tették lehetővé a pontos menterend betartását. Ezek nem kizárólagos okok.

A lényeg, hogy amennyiben a repülőút során, legalább 3 órás késés valósul meg, úgy a fentiekre hivatkozva mindenképpen javasolt a kártérítési igény benyújtása – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.