Jogi tudnivalók a karácsonyi vásárlások előtt

online vásárlás, e-kereskedelem, hitelkártya, webshop, webáruház
Nagy kérdés, tudnak- e profitálni a webáruházak a vasárnapi zárva tartásból
Vágólapra másolva!
Első és legfontosabb, hogy tisztában legyenek a fogyasztók azzal, hogy kitől vásárolnak. Hangzatos webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak a fogyasztók, akkor arról a weboldalról inkább ne vásároljanak, mert könnyen átverhetik őket – figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Vágólapra másolva!

Azt is érdemes megfontolni, hogy akarnak-e külföldről vásárolni, sok magyar nyelvű weboldalt ugyanis külföldi székhelyű cégek üzemeltetnek, így a megrendelt termék szállítási ideje sokkal hosszabb is lehet.

A szállítási idő kapcsán egyébként is mindig körültekintőnek kell lenni, hiszen nem egyszer előfordult már, hogy a 2-3 munkanapos ígért szállításból akár több hét lett. Vagy olyan példával is találkoztunk, ahol egyáltalán nem volt szállítási határidő feltüntetve, és csak a sokadik reklamációra történt meg a termék postára adása.

Külföldről történő rendelés esetén az is nehézséget okozhat, hogy amennyiben mégsem tetszik a rendelt áru, nem pontosan arra gondolt a fogyasztó, mint ami megérkezett, és szeretne élni az indokolás nélküli elállási jogával, túlzott költséggel jár a termék visszaküldése.

Többletjogok internetes vásárlás esetén

Internetes vásárlás esetén ugyanis speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Amennyiben üzletben vásárolta meg a nem tetsző terméket a fogyasztó, akkor nem illeti meg ez a meggondolási lehetőség. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszavitt ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében.

Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjenek a fogyasztók, kérjék, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjanak.

Ha hibás a termék

Természetesen, ha hibás a termék, akkor teljesen mindegy, hogy üzletben történt a vásárlás, vagy interneten keresztül, ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztókat.

Ennek megfelelően kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.

Kötelező jótállás alá eső termékek esetén fontos tudni, hogy a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani.

Forrás: AFP

Ha ez nem lehetséges, akkor a termék le- és felszereléséről, valamint az el- és visszaszállításáról a kereskedő, vagy a szerviz gondoskodik a saját költségén.

Kötelező jótállás alá pedig alapvetően a tízezer forint eladási vételár feletti műszaki cikkek, háztartási gépek, televíziók, bútorok, okostelefonok tartoznak. A tízezer forintos összeghatárt érdemes a fogyasztóknak szem előtt tartani, illetve mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan" 9.999 forintos akció láttán is, hiszen ebben az esetben nem lesz kötelező jótállás a termékre, csak szavatosság – hangsúlyozta végezetül a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.