Járattörlés esetén kitől kérhetjük a repülőjegy árát és a szállásdíjat?

2019.08.30. 21:13

A szervezett utazás kapcsán az utazási iroda kártérítési felelőssége fennáll a szerződésszegés folytán okozott károkért. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a vonatkozó jogszabályok szerint utazási csomagok esetén az utazó – azaz a fogyasztó – kártérítésre jogosult az utazásszervezőtől minden olyan kárért, amely az utazót a szolgáltatások nem szerződésszerű teljesítése miatt éri, és a kártérítést indokolatlan késedelem nélkül meg kell fizetni.

Ami a repülőjegy árának visszatérítését illeti: amennyiben közvetlenül a légitársaságnak fizettük ki, akkor közvetlenül tőle igényelhetjük vissza.

Ha az utazási irodánál szervezett út kapcsán fizettük ki egyben a teljes utazás díjával együtt, akkor viszont az utazási irodától kérhetjük vissza, feltéve, hogy az utazási iroda nem ajánl fel alternatív utazási lehetőséget a számunkra.

Kártalanítás

Amennyiben uniós országból történt volna a személyszállítás bármely légifuvarozóval, vagy uniós országba történt volna a személyszállítás közösségi légifuvarozóval, akkor a 261/2004/EK rendelet szabályait kell alkalmazni. A törölt repülőút hosszától függően 250-400-600 EUR összegű kártalanítás jár az utasoknak.

Amennyiben az uniós rendeletet nem lehet alkalmazni, akkor a Montreáli vagy a Varsói Egyezmény szabályai értelmében terheli felelősség a légitársaságot. Ezek a jogszabályok csak a kártalanítás maximumát határozzák meg, nem írnak elő konkrét összeget.

A Montreáli egyezmény szerint a fuvarozó felelőssége minden egyes utassal szemben 4150 SDR összegre korlátozott. (Jelenleg kb. 1.600.000 Ft)

A Varsói egyezmény szerint a fuvarozó felelőssége minden egyes utassal szemben kétszázötvenezer frank összegre korlátozott.

(A frankban kifejezett összegek hatvanöt és fél milligramm súlyú és kilencszáz ezredrész finomságú arany pénzegységre vonatkoznak. Ezeket az összegeket a nemzeti pénznemekre, kerekszámban lehet átszámítani. Bírósági eljárás esetében az említett összegeket nem arany nemzeti pénznemre az illető pénznemnek az ítélethozatal napján jegyzett arany egyenértéke alapján kell átszámítani.)

Szervezett utazás vagy szállás díja

A szervezett utazás kapcsán az utazási iroda kártérítési felelőssége fennáll a szerződésszegés folytán okozott károkért. A vonatkozó jogszabályok szerint utazási csomagok esetén az utazó – azaz a fogyasztó – kártérítésre jogosult az utazásszervezőtől minden olyan kárért, amely az utazót a szolgáltatások nem szerződésszerű teljesítése miatt éri, és a kártérítést indokolatlan késedelem nélkül meg kell fizetni.

A fogyasztó egyedül akkor nem jogosult a kártérítésre, ha az utazásszervező bizonyítja, hogy a szerződésszegés:

- az utazónak róható fel,

- olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási csomagra vonatkozó szerződésben foglalt utazási szolgáltatás teljesítésével nincsen kapcsolatban, és a szerződésszegést az utazásszervező észszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, vagy az elháríthatatlan volt, vagy

- elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt következett be.

Forrás: albert22278/Pixabay

A nemzetközi egyezmények esetlegesen korlátozhatják az utazási iroda kártérítési felelősségét. Azonban ebben az esetben is, az utazási iroda részéről csak a befizetett részvételi díj összegének háromszorosára korlátozható legfeljebb a maximális kártérítés mértéke, és semmis az ezt meghaladó kikötés.

A szállás díja vagy egyéb költség kapcsán a légifuvarozó felelőssége állapítható meg a fent már idézett nemzetközi egyezmények, illetve uniós rendelet alapján.