Az esetek nagy részében a vásárlást követően egy-két hónapon belül kiderülnek a rejtett hibák. Sajnos, azokkal a hibákkal túl sok mindent nem lehet tenni, amelyek egyértelműen a kopóalkatrészek sajátosságaiból adódnak – mutattak rá a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
A használt járművek vásárlásánál van egy nyilvánvaló kockázat, mellyel a vevőnek is számolnia kell. Ugyanakkor azok a hibák, melyek elhárítása igen költséges, vagy durvább esetben a jármű biztonságos használatához kellenek, már komolynak számítanak és túlmutatnak az ésszerű kockázaton.
A kellékszavatosság egy évig terheli az eladót
Ha a vevő észleli a problémát, akkor lényeges, hogy megbizonyosodjon, hogy azt mi okozza. Ennek kapcsán javasolt a jármű műszaki átvizsgálása. Ha bizonyossá válik, hogy a járműnek rejtett hibája lehet, a vevő elsődleges kötelezettsége, hogy bizonyítható módon a hibát jelezze az eladó részére.
Fogyasztói szerződések esetében a kellékszavatosság legalább egy évig terheli az eladót. Fogyasztói szerződések esetében a 2 hónapon belül jelzett hiba, határidőn belül jelzettnek minősül, egyben a 6 hónapon belül bekövetkezett hibára is úgy tekint a törvény, hogy vélelmezhetően az már az adásvétel időpontjában is fennállt.
Ezért van jelentősége annak, hogy fogyasztói szerződés jött-e létre vagy sem. Sajnos vállalkozások vagy magánszemélyek egymás közti szerződése nem minősül fogyasztói szerződésnek.
A bizonyítási kötelezettség a kereskedőre hárul
A fentiek kapcsán így a kereskedőre hárul az a bizonyítási kötelezettség, hogy vagy azt igazolja, hogy az érintett hibáról ő tájékoztatta a fogyasztót, vagy a hiba a vevő nem rendeltetésszerű használatából eredt. Ha nem fogyasztó szerződésről beszélünk, akkor a hibás teljesítéssel összefüggő bizonyítási kötelezettség a vevőt terheli. Ez sok esetben szakkérdés eldöntésétől is függ.
Ha a hibás teljesítés fennáll, akkor a vevő – választása szerint kérheti a kijavítást, vagy cserét, és amennyiben ezeket az eladó elutasítja, vagy a hibát nem tudja elhárítani, akkor a vevő áttérhet az arányos árleszállításra.
Választhatja azonban azt is, hogy más vállalkozóval megjavíttatja a járművet és annak költségét terheli az eladóra, vagy jelentős hiba esetén elállhat a szerződéstől is.
A legtöbb probléma abból adódik, hogy a vevők jóhiszeműen megpróbálják megbeszélni a problémát az eladóval, aki nem veszi így komolyan őket, és csak halogat vagy ígérget. Ezért fontos az írásbeliség és a bizonyítékok összegyűjtése.
Ha a vevő jól és alaposan dokumentálja az igényérvényesítését, sokkal jobb esélyekkel is indul a kereskedővel szemben – mondták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.