Poggyászkárok földön, vízen, levegőben

brüsszeli reptéri sztrájk
Az 2018. október 26-i képen utasok százai várakoznak a brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtéren, ahol több mint száz járatot töröltek az Aviapartner poggyászkezelő cég alkalmazottainak sztrájkja miatt.
Vágólapra másolva!
Azok a személyek, akik már utaztak vagy repülőgéppel, vagy busszal, lehetséges, hogy megtapasztalták azt, hogy a feladott poggyászuk késve érkezik, vagy megsérül. A D.A.S. JogSzerviz szakértői arra adnak tippeket, hogy ilyenkor miként javasolt eljárni, esetleg milyen lépéseket érdemes megtenni a károk megtérülése érdekében.
Vágólapra másolva!

A nagyobb, nemzetközi busz-, hajótársaságok és a légitársaságok tevékenyégi köréhez sajnos hozzátartozó kockázat, hogy az utas feladott poggyásza olykor késve érkezik meg az érintett részére, vagy megsérül, esetleg eltűnik belőle valami – mondták el a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

A személyszállítással foglalkozó társaságok fel vannak készülve ezekre a helyzetekre. Így megfelelő kompenzációt és segítségnyújtást kötelesek biztosítani az érintettek számára.

A kártérítés feltételei és módja

Ezek a társaságok általános szerződési feltételeikben határozzák meg azokat a kötelezettségeket, melyek az utast terhelik a poggyászának feladása során. Így sokszor biztonsági okból kizárt bizonyos dolgok szállítása, valamint általában elvárt, hogy megfelelő módon kerüljön zárásra az érintett poggyász, bőrönd.

Általánosságban elmondható, hogy ezek a társaságok elutasítják a kárigényt minden olyan esetben, melynek bekövetkezte egyértelműen az utasnak róható fel.

Tipikus az is, hogy a kártérítés módját, összegét a szerződési feltételek szintén rögzítik. Fontos, hogy amennyiben valaki azt észleli, hogy a csomagja eltűnt, megsérült, akkor általában haladéktalanul jelezni kell az érintett légitársaság, vagy busz-, vagy hajótársaság ügyfélszolgálatánál. Ezt jegyzőkönyveztetni szükséges. Ugyanakkor ebben az esetben lényeges szerepe van annak, hogy a szerződési feltételeknek megfelelően járjon el az utas.

Javasolt utasbiztosítást kötni

Manapság, ha külföldre utazunk, akkor erősen javasolt utasbiztosítási szerződést is kötni. Ezek a termékek, szinte egytől egyik tartalmaznak olyan szolgáltatást, mely a poggyászok eltűnésére, késedelmes megérkezésére, vagy károsodására nyújtanak fedezetet.

Az érintett biztosítási szerződés megkötése előtt itt is javasolt pontosan tájékozódni, hogy a biztosító milyen feltételekkel és milyen összeghatárig térít a biztosított számára. Jellemző ugyanakkor az, hogy a biztosító társaságok csak akkor térítik meg a teljes kárt, ha az máshonnét nem térül meg.

Forrás: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Sok esetben a biztosító szolgáltatásának előfeltétele, hogy az érintett személyszállító társaságnál az igényt a biztosított igazolható módon bejelentse, és onnan megtérülés ne legyen a számára.

Ha a személyszállító társaság mégis kártérítést fizet az utasnak, akkor a biztosító legfeljebb az ezen felüli károkat fogja megfizetni a biztosítottnak. Ha utóbb mégis kiderül a biztosító számára, hogy az utas kára mindkét helyről, egymást átfedve megtérült, akkor a biztosítónak visszakövetelési igénye keletkezik.

Ezt pedig a szerződési feltételekben meghatározott elévülési időtartamon belül érvényesítheti a biztosított személlyel szemben – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.