Az angol hatóságok jogellenesen bírságolják a magyar kamionosokat

kamion toyota
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Királyságba a Dover–Calais szakaszon közlekedő, árufuvarozás területén dolgozó gépjárművezetők munkája egyre nehezebb, és a D.A.S. JogSzerviz tapasztalatai alapján az egységes európai uniós szabályozás ellenére akár az is akadályokra számíthat, aki minden szabályt betartva, érvényes vezetői engedéllyel közlekedik. A kétrészes írás első részét olvashatják.
Vágólapra másolva!

Dr. Rózsa Petra kifejtette: az Egyesült Királyságba a Dover–Calais szakaszon közlekedő, árufuvarozás területén dolgozó gépjárművezetők munkája egyre nehezebb a nemzetközi helyzetnek köszönhetően.

A hatóságok mind a francia, mind az angol oldalon árgus szemekkel figyelik a hatósági előírások betartását, és akár több száz font összegű bírságokra, hosszú eljárásra számíthat, akinél akár kismértékű szabálytalanságot észlelnek.

Újabban azonban szigorúbbá vált a vezetői engedélyek ellenőrzése is; a D.A.S. JogSzerviz tapasztalatai alapján pedig az egységes európai uniós szabályozás ellenére akár az is akadályokra számíthat, aki minden szabályt betartva, érvényes vezetői engedéllyel közlekedik.

Egységesített szabályozás

Kifejezetten az egyes országok közötti különbségek és az ebből adódó nehézségek kiküszöbölése érdekében született egy harmonizált, tehát az államok által átvett európai uniós irányelv, amely a vezetői engedélyekről rendelkezik (az Európai Parlament és Tanács 2006/126/EK irányelve).

Az irányelv a tagországok által kiállított vezetői engedélyeket kölcsönösen el kell ismerni, és a kiállításra irányuló eljárásokat is egységesíteni kell.

Ez a rendelkezés szolgálja azt a célt, hogy nyugodt szívvel vezessünk más tagországokban, bízva abban, hogy egy esetleges igazoltatás esetén érvényes úti okmányainkat a külföldi hatóság gond nélkül elfogadja.

Különösen fontos ez azoknak, akik munkájukból adódóan gyakran és hosszan vezetnek külföldön. Kiemelten érintik például ezek a rendelkezések és alkalmazásuk a nemzetközi árufuvarozásban dolgozókat – mutatott rá dr. Rózsa Petra.

A fizikai és szellemi alkalmasság kérdései

A vezetésre való fizikai és szellemi alkalmasság vizsgálata vonatkozásában az Európai Unió minimumkövetelményeket határoz meg; ezeknek meg kell felelni, de a tagállamok szigorúbb feltételeket is meghatározhatnak. Erre kifejezett példa a személy- és áruszállításra használt járművek vezetőinél megkívánt fokozott egészségi alkalmassági vizsgálat.

Hogy könnyebben lehessen ellenőrizni, a sofőrök megfelelnek-e az előírásoknak, a tagállamok egységes minta alapján állítják ki a vezetői engedélyeket, és ezeken egységes kategóriákat és korlátozásokat tüntetnek fel.

A kategóriák határozzák meg, hogy ki milyen típusú gépjárművet vagy járműszerelvényt vezethet; a korlátozások és feltételek pedig például jelezhetik, ha valaki csak szemüveggel vezethet stb.

Forrás: MTI/EPA/Olivier Hoslet

Minden azt a célt szolgálja tehát a szabályozásban, hogy megkönnyítse a külföldön (más tagországban) történő közlekedést. Ez azonban csak akkor érvényesül a gyakorlatban, ha a hatóságok is tisztában vannak a szabályozással, és jogszerűen alkalmazzák is azt – figyelmeztetett a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Hiba a rendszerben

Jogosítványunk hátoldalán egy táblázat található, amelynek első oszlopa tartalmazza a gépjármű-kategóriákat, melyeket a jogosult vezethet, második és harmadik oszlopa az érvényesség kezdetét és végét, a negyedik oszlop pedig a kategóriára vonatkozó információkat, korlátozásokat kód formában.

A kódok 0 és 99 között harmonizáltak (tehát ugyanazok minden tagállamban), 100 és 100 felett azonban nemzeti kódok, melyek más jelentéssel bírhatnak a tagállamok vonatkozásában. Ha a külföldi hatóság a kódok jelentésével nincs tisztában, vagy félreérti őket, akár úgy is tekintheti, hogy valaki az adott gépjármű-kategória vonatkozásában nem rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel. Ez problémát okozhat, ám van megoldás.

(A D.A.S. JogSzerviz szakértőjével készült írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)