Vágólapra másolva!
Mit lehet tenni, ha a befizetett utazás nem felel meg mindannak, amit a foglalás során ígértek? A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője kétrészes írásában összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, most a második részt olvashatja, az első rész itt érhető el.
Vágólapra másolva!

Dr. Égertz Andrea írásának itt olvasható első részében többek közt arról írt, hogy az utazásszervező fő szabályként felel az utazási szerződés nem teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért.

Azonban ha a nem teljesítés, illetve a hibás teljesítés sem neki, sem az általa igénybe vett közreműködőnek nem felróható, az utazásszervezőt nem terheli felelősség az ebből eredő károkért.

Arról is írt, hogy az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel, akkor is, ha a szerződést az utazásközvetítővel kötöttük meg.

Amikor az utazásszervező köteles pótolni a szolgáltatást

Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező az utazási szerződésben meghatározott szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azokat más megfelelő, hasonló értékű részszolgáltatással pótolni.

Így ha az utazás során hőlégballonos kirándulást ígértek, de a hőlégballon meghibásodása miatt ezt nem lehet teljesíteni, akkor hasonló értékű szolgáltatással kell helyettesíteni a programot, például helikopteres kirándulással. Ha a hasonló értékű részszolgáltatás értéke a nem teljesített részszolgáltatás értékét meghaladja, a költségkülönbözet az utasra nem hárítható át.

Ha az utazásszervező nem tud helyettesítő részszolgáltatást nyújtani, vagy az utas azt indokoltan nem fogadja el, akkor az utazásszervező köteles utasnak az utazás kiinduló helyére történő visszaszállításáról, vagy az utas által elfogadható, a célországban található más visszaérkezési helyre történő szállításáról gondoskodni és az igénybe vett részszolgáltatások értékével csökkentett részvételi díjat visszafizetni.

Az utas hazaszállításának költségeit pedig az utazásszervező viseli – emelte ki a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.

Az utas haladéktalanul közölje kifogását

Hibás teljesítés esetén az utas haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval (például az apartmant kiadó tulajdonossal) közölni. Ha a közlést késedelmesen teszi meg, akkor az abból eredő kárért saját maga felelős.

Dr Égertz Andrea szerint oda kell figyelni arra, hogy ne csak barátainknak, ismerőseinknek panaszkodjunk, vagy közösségi oldalakon, hanem, ha van telepített kapcsolattartó, akkor közvetlenül neki, illetve az utazási irodának, utazásszervezőnek is jutassuk el panaszunkat haladéktalanul, utólagosan is bizonyítható formában (tehát például e-mailben, faxon vagy rögzített telefonbeszélgetés formájában).

Gorogország, Paralia üdülőfalu bekötőutján szeméthegy. Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Az utazásszervező, illetve szerződő partnerei kötelesek a hibát haladéktalanul orvosolni. Ha azonban az utas csak az utazás végén közli kifogását, utólag már nem biztos, hogy orvosolni tudják, így a késedelmes bejelentés kockázatát az utas viseli.

Ne féljünk jogaink érvényesítésétől

Amennyiben az utaskísérő vagy annak hiányában a helyi szolgáltató (például apartmant kiadó tulajdonos) a panaszt nem orvosolta, az utas azt az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni, akinél az utazási szerződést megkötötte. Ebben az esetben tanácsos a kifogásolt hibákról fénykép, illetve videofelvétel útján bizonyítékokat gyűjteni és azt bemutatni.

Ha tehát sajnálatos módon nem azt kapjuk utazásunk során, mint amit az utazási irodában ígértek, akkor minden esetben azonnal tegyünk panaszt és dokumentáljuk a kifogásolt hibákat és ne féljünk jogainkat érvényesíteni, legalább ennyivel mérsékelve a bosszúságunkat – tanácsolta végezetül dr. Égertz Andrea.