Kell-e fizetni garanciális javítás alatt mobil vagy internet előfizetési díjat?

Samsung Galaxy Tab S, tablet, táblagép
Vágólapra másolva!
Sokan feledkeznek meg arról, hogy nemcsak a készülékért kell(ett) fizetni, hanem ahhoz szolgáltatási díj is kapcsolódik, így érdemes számba venni, a szolgáltató mikor számlázhat és mikor nem a javítás időtartamára díjat, mondja a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

Nincs is annál bosszantóbb, mint ha az ember mobiltelefonja, táblagépe a jótállási időn belül felmondja a szolgálatot – összegezte a tapasztalatokat dr. Vágány Tamás.

Hazánkban ráadásul többnyire elég nehézkes a garanciális ügyintézés, sokan heteket, hónapokat várnak a készülék javítására, cseréjére. Meglepő, de sokan feledkeznek meg arról, hogy nemcsak a készülékért kell(ett) fizetni, hanem ahhoz szolgáltatási díj is kapcsolódik.

Nem a szolgáltatótól vett készülék

Érdemes számba venni, mikor számlázhat és mikor nem a javítás időtartamára díjat a szolgáltató – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Mindenekelőtt le kell szögezni, amennyiben az adott készüléket egyúttal nem a szolgáltatótól vásároltuk valamilyen akciós csomagban, hanem tőle teljesen függetlenül, akkor a készülék meghibásodásának és a hiba elhárításának időtartamára változatlanul fizetnünk kell a szerződés szerinti havai alap- és forgalmi díjakat.

Ebben az esetben persze fölösleges pénzkidobás például egy hónapig fizetni az internetért, ha azt nem lehet használni. Ezt a kárt azzal szemben érvényesíthetjük, akinek a készülékért jót kell állnia, ez pedig a forgalmazó és az új Polgári törvénykönyv hatálybalépése óta a gyártó is lehet.

Ilyen esetben a forgalmazónak/gyártónak tehát nemcsak meg kell javítania a készüléket, hanem a hibás teljesítésből eredő kárt, költséget is át kell vállalnia. Persze mindez nem áll fenn, ha megfelelő cserekészüléket (nem feltétlenül azonosat) biztosítanak számunkra.

A szolgáltatást nyújtótól vásárolt készülék

Abban az esetben, ha a készüléket egyúttal a távközlési szolgáltatást nyújtó cégtől vásároltuk (mindegy, hogy egy összegben vagy részletben), a szolgáltató csak akkor számlázhat felénk arra az időszakra, amíg a készülék használhatatlan, ha cserekészüléket biztosít.

Fotó: Origo

Ennek hiányában a szolgáltatónak nincs joga számlázni, nekünk pedig nem kötelességünk a kiszámlázott díjat megfizetni.

Ilyen esetben ugyanis a szolgáltató oldalán merült fel olyan hiba, ami a szolgáltatás igénybe vételét megakadályozta. Nem várható el a fogyasztótól, hogy saját maga kölcsönözzön készüléket ismeretségi vagy üzleti alapon.

Ha erre mégis sor kerül, és egy ismerősünk ésszerű díj fejében átengedi saját készülékét, ezen költség megtérítését vagy jóváírását kérhetjük számladíjunkból – tanácsolta végezetül dr. Vágány Tamás.