A reklámadó bevezetése számos megválaszolandó kérdés elé állította a vállalkozásokat, a legkisebbektől a legnagyobbakig. A hatálybalépéstől a bevallásig és az adó megfizetéséig rendelkezésre álló nagyon rövid idő megnehezítette, hogy az adóalanyok jogkövető magatartást tanúsítsanak.
A Nemzetgazdasági Minisztérium és a NAV közös tájékoztatót adott ki a törvény alkalmazásának segítése érdekében – fejtette ki elöljáróban a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.
Akár egyedi címzett esetében is
Fontos, hogy a reklám közzététele alatt nem csak a nagyobb nyilvánosság számára történő megismerhetővé tételt kell érteni, hanem akár az egyedi címzett részére történő megismerhetővé tétel is minősülhet reklám közzétételének.
Az adókötelezettség szempontjából a jogszabály nem különbözteti meg azt az esetet, amikor a közzétételt esetleg jogszabály írja elő, ebben az esetben is adóköteles tényállás valósul meg – hangsúlyozta dr. Kapetz Mónika.
A nyomtatott anyag meghatározása alapján az adóalanyoknak figyelemmel kell lenniük arra, hogy a definíció nem korlátozza a fogalmat a papírra nyomtatott reklámra, így nyomtatott anyagnak tekintendő például egy molinó, egy reklámtoll, vagy egy reklámcélú póló is.
A tájékoztató kiemeli, hogy amennyiben a vállalkozás vagy valamely munkavállalója a cég elnevezését, logóját azonosítás céljára, nem pedig a népszerűsítés érdekében használja, úgy a cég nevének, logójának valamely nyomtatott anyagon, például levélpapíron, névjegyen, borítékon, vagy akár munkaruházaton való megjelenítése nem minősül reklám közzétételének.
A szponzoráció kérdése
A szponzoráció esetében is érdemes tekintettel lenni arra, hogy ha a szponzorált olyan módon teszi közzé a szponzor elnevezését, logóját, mint ahogyan a reklám közzétételét a törvény meghatározza, akkor a szponzorációból származó bevétel is adóköteles bevételnek minősül.
Ilyennek minősülhet a sportolók mezén, vagy a sporteszközökön a szponzor nevének, logójának megjelenítése, a rendezvény helyszínén a szponzorok elnevezését, logóját tartalmazó feliratok elhelyezése.
Saját célú reklám esetén az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség, melynek részét képezi a beszerzést terhelő előzetesen felszámított általános forgalmi adó, amennyiben az adott ügylet kapcsán nem levonható.
Szabályok kapcsolt vállalkozásokra
A kapcsolt vállalkozásokat terhelő kötelezettségek esetében pedig azt fontos hangsúlyozni, hogy az adóév bármely napján fennálló kapcsolt vállalkozási viszony azt eredményezi, hogy az adóalanynak a reklámadóról szóló törvényben a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó rendelkezések szerint kell az adókötelezettségét a teljes adóévre megállapítania, függetlenül annak időtartamától, a törvény nem ad lehetőséget az időbeli arányosításra.
A tájékoztató alapján sokat tisztult a kép az adóalanyokat terhelő reklámadó gyakorlati alkalmazását illetően, azonban nyilvánvaló, hogy hosszabb időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a jogalkalmazás minden kérdésre választ adjon - összegezte végezetül a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.