Az ügyintézési határidők felgyorsítása érdekében szervezeti változásokat hajtottak végre az elmúlt időszakban, így például új fúziós, új ügyfélszolgálati irodát hoztak létre. Melyek az első tapasztalatok?
A Gazdasági Versenyhivatalhoz nap, mint nap, rengeteg bejelentés, panasz, információ érkezik, ám ezek közül nem mindegyik tartozik a hivatal hatáskörébe. A munkaerő ésszerű kihasználása érdekében a számtalan, e-mailen, faxon, telefonon, szóban érkező jelzést az ügyfélszolgálati irodánk szűri meg, ahol többek közt vizsgáljuk a hatáskört és azt, hogy előreláthatóan érdemes-e foglalkozni a panasszal. Létrehoztunk továbbá egy fúziós irodát is, ennek okai között szerepeltek a rossz statisztikai adataink: míg például Finnországban 15-16 nap alatt befejeznek egy úgynevezett egyszerűsített fúziós ügyet, nálunk ez 80-90 nap volt.
Ezt az eljárási időtartamot mindenképpen rövidíteni kellett, hiszen az üzleti életben a legrosszabb a bizonytalanság. Egy cég, egy vállalkozás megvásárlása esetén óriási gond, húsbavágó probléma, ha éppen a versenyhivatali jóváhagyásra kell várni, és addig nem realizálódik az üzlet. Az elsődleges adatok szerint jó irányba indultunk el, az idei évben már 30 napra csökkent a korábbi határidő; sokat segített például az új fúziós űrlap bevezetése, amellyel kapcsolatban az előzetes nyilvános konzultációkon piaci szereplők adtak értékes tanácsokat. De folyamatosan vizsgáljuk a tapasztalatokat, mert minden felmérés azt mutatja, a versenyhivatal presztízse jó, a kritikák a határidők betartásával kapcsolatban érnek bennünket.
Mely területeken dicsérőek a kritikák?
Az európai versenyjogi szabályok átvétele teljes körűen sikerült, az uniós anyagi jogot alkalmazzuk, megvalósult a konvergencia. A magyar közigazgatásban kevés olyan szervezet akad, amely a Gazdasági Versenyhivatalhoz hasonló mértékben integrálódott volna az európai intézményrendszerbe, valaki erről azt mondta: "ha áthelyeznénk ezt a hivatalt Brüsszelbe, ott is gond nélkül működne."
A különböző tagállamok eljárási rendszerei azonban törvényszerűen különböznek egymástól, mennyire nagy az eltérés, és ebben a körben lehet-e harmonizáció?
A tagállamok eljárási rendszere, a döntéshozatal szervezete, a jogorvoslat módja, a különböző versenyhivatalok felépítése valóban különbözik, léteznek nemzeti sajátosságok. Például Lengyelországban egy hatalmas, ezerötszáz fős apparátus dolgozik (a GVH létszáma 125 fő), ám komplett fogyasztóvédelmi hatósági feladatkört is ellátnak, míg nálunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak saját feladata, hatásköre van. Csehországban a versenyhivatal a közbeszerzésekkel, az állami támogatásokkal is foglalkozik. Bár a tagállamokban eltérő a hivatalok szervezeti felépítése, hatásköre, ugyanakkor a jövőre nézve nem zárható ki, hogy az egyes tagállamok eljárási szabályai jelentősen közelítenek egymáshoz, mert talán a nemzetközi pénzügyi világban, a pénzügyek területén lehet ilyen mértékű integrációt tapasztalni, mint Európa, a világ versenyjogában.
Az elmúlt években milliárdos bírságok születtek nagy érdeklődéssel kísért kartell-ügyekben, tavaly viszont "csupán" kétszázmillió forint volt a legmagasabb kiszabott bírság. A piaci szereplők nagyobb gondot fordítanak a jogkövető magatartásra, vagy a versenyhivatal egyre jobban dolgozik?
A bírság nagysága nem feltétlenül a hivatal jó működésének abszolút fokmérője, a jól végzett munkát a piaci szereplők egyre általánosabb, egyre szélesebb körben tapasztalható jogkövető magatartása is igazolhatja. A kartell-ügyek átfutási ideje ráadásul több év, vagyis a 2011-es bírságok azt is jelentik, hogy például 2009-ben, 2010-ben nem indultak olyan ügyek, amelyeknél magas összegű bírság szabható ki. A kiemelt érdeklődés valóban érezhető, ám kartell-ügyekre különösen igaz a mondás, miszerint "ágyúval nem lövünk verébre". Bár természetes a média érdeklődése az ilyen ügyekben is, nem szerencsés, ha az ilyen jellegű ügyek a lezárásuk előtt, az eljárás folyamán túlzott nyilvánosságot kap. (A végtörlesztéshez kapcsolódó hitelezési kartell gyanúja kapcsán számos pénzintézet ellen folyik versenyhivatali eljárás - a szerk.)
Nagy körültekintéssel kell eljárnunk, mert például a 2010-es adatok szerint tizenhárom kartell-ügyből hétben szüntettük meg az eljárást, hét ügyben tehát nem állapítottunk meg jogszabálysértés. Az antitröszt ügyekben nem csak a jogsértés megállapítása és a bírság kiszabása lehet a siker. Bizonyos értelemben nagyobb a jelentősége annak, ha az eljárásaink és a javaslataink eredményeként a jogalkotó is lép és szabályozza az adott kérdést. Ilyen volt például amikor az egyoldalú banki szerződésmódosításokat érintő ügyek kapcsán megfogalmaztuk az álláspontunkat, s a későbbiekben a jogalkotó is figyelembe vette ezt.
A kartellezéssel összefüggő úgynevezett engedékenységi politikával az elmúlt években az [origo] is többször foglalkozott, ennek az a lényege, hogy a versenytanács mellőzi a bírság kiszabását, vagy csökkenti azzal a vállalkozással szemben, amely a jogszabályban meghatározott módon felfedi a versenytársak közötti megállapodást, és egyidejűleg bizonyítékot is szolgáltat, mégpedig elsőként. Ebben a körben melyek a tapasztalatok?
Létezik egy alapvető probléma: a versenyjogi és a büntetőjogi szankció nincs összhangban, ennek következtében a "bűnbánó" kartellező ellen elindul a rendőrségi eljárás. Hiába mond mást a versenyjogi norma, a nyomozóhatóság elindítja a vizsgálatot, ezért az engedékenységi politikára azt mondhatjuk, hogy nem működik megfelelően. Megkérdeztünk néhány más, európai uniós tagállambéli versenyhivatalt; más országokban sem működik megfelelően ez az intézmény. Úgy tűnik, hogy azokban az államokban működik a legjobban, ahol a nyomozati tevékenységet kéz a kézben végzi a versenyhivatal és az ügyészség, az adott vizsgálati szerv (a struktúra országonként eltérő), ilyenkor a kérelmező rögtön tisztában van azzal, hogy a versenyjogi mentesítés eredményeként, mentesül-e a büntetőjogi következmények alól is. Úgy tudjuk, a Büntető törvénykönyv módosítása már kezelni fogja ezt a kérdést.
Arról is lehetett hallani, nagy figyelmet fordítanak a "magyar termék" feliratot viselő árukra, és megszületettek az első döntések is.
A magyar termékekkel, magyar minőséggel, hungarikum-jelöléssel kapcsolatos jelölések vizsgálatára 2010-ben egy, 2011-ben három, míg 2012-ben egy esetben indított eljárást a hivatal melyek közül három ügyben született már döntés. Az első lezárt ügyben a vállalkozás a magyar fogyasztók által megszokott, tradicionális márkanevet viselő termékeken (Szerencsi Party étbevonó,Tomi Kristály mosópor, Camping teavaj) helyezett el "magyar termék" feliratot. A vállalkozás azt állította, hogy ezek a termékek hagyományos receptúrájuk révén magyarnak tekinthetőek, de nem tudta igazolni, hogy ténylegesen egy hagyományos receptúra alapján állították elő a termékeket. Egy másik vállalkozás több száz általa forgalmazott terméket "magyar minőség" felirattal és nemzeti színekkel reklámozott, azonban nem tudta megmagyarázni, hogy milyen kritériumok alapján jelölte a termékeket magyarnak. Ezekben az ügyekben megállapítottuk a jogsértést és bírságot szabtunk ki. A harmadik eljárás lezárásának eredményeképpen a vállalkozás kötelezettséget vállalt arra, hogy a "magyar termék" megjelölést kizárólag igazoltan Magyarországról származó termék esetében alkalmazza.
A magyar termék szerencsére nagyon sok ember számára fontos, ezért kiemelten odafigyelünk az ilyen jellegű megjelölésre. Előrelépést jelenthet, ha az ezzel kapcsolatos jogszabály megszületik. Addig is a GVH az átlagfogyasztó szemszögéből vizsgálja azt, hogy mi a magyar, vagyis azt, hogy mit tart a fogyasztó magyarnak: - mi az ő fejével próbálunk meg gondolkodni - a magyar alapanyagból, magyar cég által, magyar munkaerő közreműködésével, Magyarországon előállított termékeket.
A GVH a tavalyi évben ágazati vizsgálat keretében tekintette át a lakás-takarékpénztári piac működését, melyek voltak ennek a vizsgálatnak a megállapításai?
A rendszer meglátásunk szerint részben diszfunkcionálisan működik, versenytorzító hatása van, és az eredeti célt, az állami lakásépítést nem igazán szolgálja. A legtöbben ugyanis nem lakásvásárlás, lakásfelújítás miatt veszik igénybe. Köztudomású, a lakás-takarékpénztár alacsony kamatot fizet a betétesnek, utóbbiaknak azonban mégis megéri ide tenni a megtakarítását, mert az állami támogatás miatt nagyobb hozamhoz jutnak, mintha banki betétjük lenne. A lakás-takarékpénztár pedig olcsón jut forráshoz, amelyet már piaci viszonyok közt helyez ki, itt tehát megjelenik egy extra-eredmény, amivel kapcsolatban mi úgy gondoljuk, nem ez a támogatás célja.
A tavalyi lezárt ágazati vizsgálatunkban ezért megfogalmaztuk, hogy a rendszer hosszú távú stabilitása érdekében érdemes áttekinteni és biztosítani az állami támogatások fenntarthatóságát. A kérdés jelentőségére utal, hogy kalkulációink szerint néhány év múlva már a 120 milliárd forintot is elérheti az állami támogatás összege.
Mennyire veszik figyelembe az Önök javaslatait, mikor érzik úgy, hogy sikerrel jártak?
Elsősorban jogalkalmazó és piacfelügyeleti szervként azokra a döntéshozó helyekre továbbítjuk tapasztalatainkat, ahol meglátásunk szerint azokkal foglalkozni kell; ez részben sikeres, részben nem. Véleményt is kérnek tőlünk, tavaly mintegy kétszáz jogszabály érkezett véleményezésre. Javaslatainkat nagyobb számban veszik figyelembe, mint nem. A GVH a gazdaságpolitika kis szelete csupán. Egy konferencián megkérdezték tőlem, mit teszünk a versenyképesség javítása érdekében? Azt válaszoltam, hogy a versenyképes környezet kialakítása alapvetően nem a versenyhivatalok feladata, e téren viszonylag kicsi a szerepünk. Egy ország versenyképessége ugyanis alapvetően más szempontoktól függ, pl. milyen az adórendszer, az infrastruktúra, a jogszabályi környezet, a munkaerő képzettsége. E szempontok nyilvánvalóan a mi lehetőségeinken túl vannak. Ettől függetlenül azonban természetesen, a GVH-nak minden körülmények között feladata a verseny pártolása, a versenyjogi kultúra fejlesztése.
Sikernek éljük meg, ha a jelzéseink alapján előrelépés történik egy adott terület jogi szabályozásában, sikernek érjük meg, hogy Európában egyedül itt működik a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) kötött megállapodás alapján Regionális Oktatási Központ (ROK), amelynek legfőbb feladata a versenypolitika, versenyjog és a versenykultúra fejlesztése a dél-kelet-, kelet- és közép-európai térségben, beleértve tehát a szovjet utódállamokat, a balkáni államokat is. Ilyen központ rajtunk kívül Dél-Koreában működik még.
Dr. Juhász Miklós, 1976-ban szerzett jogi diplomát az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán. 1976-1985 között a Pesti Központi Kerületi Bíróságon dolgozott fogalmazóként, majd bíróként. 1983-tól 1984. december végéig megbízott elnökhelyettese volt a Budapesti XVIII-XIX. Kerületi Bíróságnak. 1985-től négy éven át egy magyar-nyugatnémet vegyes vállalat jogtanácsosaként tevékenykedett, majd később a vállalat vezérigazgató-helyettese lett. 1990-től a Budapesti 1. sz. Ügyvédi Iroda ügyvédje, 1997-től ügyvéd társaival, majd 2001-től saját néven ügyvédi irodát működtetett. 2010 novemberétől a Gazdasági Versenyhivatal elnöke. |