Kezdődik Tarlós István Budapestinfó című sajtótájékoztatója.
A szakértők bizonyítottnak látták, hogy az egyik új CAF villamos ráfutásos, ütközéses balesete "emberi mulasztások láncolata" miatt következett be- ismertette a szakértői véleményt Tarlós István főpolgármester. Vagyis nem fékhiba volt - hangsúlyozta Tarlós.
A főpolgármester újságcikkeket szemlézett, és azok logikai ellentmondásaira hívta fel a figyelmet, ráadásul szeirnte egyes esetekben a közveszéllyel való riogatás határán táncolnak ezek a cikkek.
"Tarlós nem Lázározik kicsit" - mondta a főpolgármester, mindenesetre reagál arra, amit Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön a BKV finanszírozásáról mondott.
A BKV hosszú távú fejlesztése érdekében indult tárgyalásokról szóló Lázár-bejelentést pontosította a főpolgármester: az egyeztetésekről nem beszélt Orbán Viktor tudomása szerint a kormányülésen.
A kormány még valóban nem döntött a BKV hosszú távú finanszírozásáról, ezt azért tudja Tarlós, mert ott volt a kormányülés elején.
Az ügyek rendezésében és Orbán Viktor kormányfőben Tarlós bízik, de szavai szerint ugyanez a bizalom nincs meg benne minden miniszter iránt.
A BKV finanszírozásáról a kerületekkel való további egyeztetésnek már nem sok értelme van a főpolgármester szerint. Ha év végéig nem oldódik meg a finanaszírozás, akkor Tarlós javasolni fogja, hogy a közösségi közlekedés működtetését adják át próbaképpen az államnak, mondjuk a Miniszterelnökségnek, és nézzék meg, hogy sikerül-e ugyanennyi forrás mellett működtetni a rendszert. Két év múlva beszéljük meg a dolgot, aztán meglátjuk, hogy most igazat beszélünk-e vagy sem - tette hozzá.
A BKV helyzetét hosszan elemző főpolgármester kitért arra, hogy az állami, kölltségvetési pénz - így az idei évre várt 24 milliárd forint - nem támogatás, hanem egy államtól átvett feladat, a közösségi közlekedés költségének részbeni fedezete. Csakhogy ez a pénz nem elég - utalt rá többször is.
A helyzet azonban nem a mostani kormány és a mostani városvezetés miatt alakult így - mondta Tarlós, utalva arra, hogy az MSZP-nek is szerepe van ebben, miközben most az ellenzéki párt élesen bírál és számonkér.
Ha a közösségi közlekedés nettó veszteségeit összeadja, Tarlós szerint az évi 31,4 milliárd forintot jelent, ami lényegében lefedi az éves működési hiány.
Nem riogatni akar a főpolgármester senkit, de ha nem lesz más megoldás, akkor a HÉV-ek például csdak a városhatárig járnak majd, "aztán az állam fizesse ki a többit", és ugyanez elképzelhető a buszoknál is - mondta Tarlós.
Ez nem zsarolás, az ember nem zsarolja a saját kormányát, de egy ekkora város közösségi közlekedésének biztosítása ennyibe kerül - mondta a költségvetési számok tételes ismertetése alapján a főpolgármester.
Teljes lefedettségű, ingyenes wifi-szolgáltatás lehet Budapesten, az erre alkalmas technológia legalábbis megvan - hangzott el. 2018-ig 186, a rendőrséggel közvetlen összeköttetésben álló segélyhívó oszlopot telepít a BKK, ezeket teszik alkalmassá WiFi-jel szórására.
A 3-as metró felújításának uniós támogatási szerződését érintő munka felgyorsítását kérte a főpolgármester a Miniszterelnökséget vezető minisztertől.
A BKV 28 szakszervezete közül csak egy mondja azt, hogy tömeges elbocsátások várhatóak a BKV-nál, a többi 27 nem - mondta egy kérdésre válaszolva a főpolgármester.
Vannak bizonyos kispártok, akik egy fogyatékos vadászkopó megiramodásának tempójával vetik rá magukat bizonyos témákra, és ezzel rendre mellényúlnak - mondta Tarlós István arra a felvetésre, hogy kérdést kapott a liberális párttól arról, hogy a főváros a Századvégnek adott-e megbízást.
Tarlós azt mondta, hogy amióta ő vezeti a fővárost, nem volt ilyen megbízás, csak 2011-ben egy, de annak a megrendelője és a kifizetője is az állam volt.
"Szolidan arra orientálnám kancellária miniszter urat, hogy kölcsönösen nem avatkozunk bele egymás dolgába, ez kölcsönösen erősítené a barátságunkat" - utalt vissza Lázár Jánosra a főpolgármester.
Tegnap azt az utasítást adta a BKV-nak, hogy a cég próbáljon a Műegyetemtől is beszerezni egy szakvéleményt a 3-as metró ügyében - mondta Tarlós.
Orbán Viktor a legutóbbi kormányülésen megmondta, hogy nem hoznak egyelőre döntést a BKV hosszú távú finanszírozásáról, de azt biztos nem mondta, hogy újraindulnak a tárgyalások a nemzetgazdasági miniszterrel - tért vissza a BKV ügyére Tarlós.
A BKV jövő március végéig biztosan nem omlik össze, mert addig elég a 24 milliárd forint, amit végre átutalt a kormány - hangzott el, de Tarlós hozzátette: ha kell, akkor a másra szánt tartalékokból ugyan, de biztosítja a főváros a fővárosi közösségi közlekedés zavartalan működését.
A belügy- és a nemzeti fejlesztési miniszterben bízik még Orbán Viktor mellett a főpolgármester - hangzott el a Budapestinfón, de Tarlós nem említette a még bizalmát élvezők közt sem Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert, sem pedig Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert.
Mi lenne az ideális állapot, mennyi lenne az elegendő pénz a BKV hosszú távú és kiszámítható finanszírozásának biztosításához - szegezték a kérdést a főpolgármesternek, aki megismételte: mintegy 30 milliárd forint a fedezetlen kiadás évente, ha ezt megkapnák, egy szava sem lenne.
A parlamentnek kell először dönteni a dugódíj lehetőségének megteremtéséről, mert jelenleg jogszabály tiltja a bevezetését - mondta a főpolgármester arra a felvetésre válaszul, miszerint állítólag a kormány a főváros javaslatait várja az ügyben.
Én nem kérem, hogy oldják fel a tilalmat, mert nem is én hoztam - tette hozzá.
A BKV esetleges állami átvételére vonatkozó ismételt kérdésre Tarlós megint csak azt válaszolta, hogy nem tud ilyen konkrét "felajánlási" dátumot mondani, de az biztos, hogy nem a levegőbe beszél, hanem nagyon komolyan mondja, amit mond.
"Én nem csapom be a kormányt, még kevésbé a miniszterelnököt, de kezd az a gyanúm támadni, hogy valakik sikerrel hitették el, hogy a főváros pénzeket dugdos el, miközben valójában tudná finanszírozni a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását" - mondta a főpolgármester.
Ha két villamos összeütközik, akkor valamennyi kár biztosan keletkezik - utalt vissza a CAF és a Tatra villamos ütközésére Tarlós István, aki nem tudott pontos kárösszeget mondani, de szerinte a biztosító ki fogja fizetni.
Pillanatnyilag nem balesetveszélyes még a 3-as metró - mondta a főpolgármester, aki szerint amint ezzel ellentétes információjuk lesz "nem fog félni leállítani" a vonalat.
Véget ért Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatója.