Közösségi tanulással bővítik ismereteiket a Genpact munkatársai

Vágólapra másolva!
Az amerikai cégóriás soha nem látott modellt vezetett be azért, hogy a világ három kontinensén tevékenykedő munkatársai nap mint nap továbbfejlődhessenek. A Magyarországon egyelőre teljesen egyedülálló rendszer lényege, hogy a tanulócsoportok vezetői külsős szakértők helyett a saját munkatársak közül kerülnek ki. Az új készségek elsajátítása a 87 ezer munkavállaló megosztható tudásának felmérésével indul. <!--[endif]-->
Vágólapra másolva!
Forrás: Genpact

A mesterséges intelligencia előretörésével a digitalizációs szakadék, illetve annak áthidalása napról napra egyre fontosabbá válik a versenypiacon. A megoldás a közösségi tudásmegosztás lehet, ezért is döntött úgy a Genpact, hogy kilép a hagyományos képzési modellekből és új, a közösségi tanulást alapul vevő rendszert dolgoz ki arra, hogy munkatársait képezze és egyben motiválja.

A tét hatalmas: a digitális technológia korában azok a cégek jutnak versenyelőnyhöz, akik képesek a nézőpontváltásra, munkavállalóik pedig a modern képességek elsajátítására. Ilyenek lehetnek például a mesterséges intelligencia alkalmazása, a design-gondolkodás, vagy épp a storytelling. A tanulás akkor válhat igazán hatékonnyá, ha a résztvevők mindezt nemcsak elméleti szinten, hanem egy motiváló, izgalmas program keretében váltják gyakorlati, alkalmazható tudásra.

Ilyen rendszer már itthon is létezik, igaz, teljesen egyedülálló módon. Tavaly november óta működik a Genpact Genome névre hallgató programja, mely igen rövid idő alatt is képes volt bebizonyítani, hogy az elszigetelt képzések helyett a jövő a tudásmegosztásé, valamint a hálózat- és közösségépítésé.

Az újonnan bevezetett rendszer lényege, hogy a tanulócsoportok vezetői külsős szakértők helyett a saját munkatársak közül kerülnek ki. A Genpact filozófiája szerint a munkavállalókban a nyitottságot, a tanulás iránti vágyat keresik, ezért a cégóriás itthon még soha nem látott módon tesz azért, hogy itt tanulni ne egy unalmas online tanfolyamon való részvétel, hanem jövőbe mutató, modern és kényelmes lehetőség legyen.

A kidolgozott modell négy pilléren nyugszik, ezeket az angol BITS rövidítéssel jelölik. Az első betű a because („mert”) rövidítése, ami a szükségességre utal, a második az immerse, vagyis az elmélyülést jelenti. A harmadik betű a transform, vagyis átalakulás szóra, míg az utolsó a solidify, vagyis a mindennapi munka során való begyakorlásra, a megszilárdításra utal. A mozaikszó egyúttal a részletekből (angolul: bits) való újraképzést is jelenti. A tanulóknak a fejlődésük során mind a négy fázist be kell járniuk.

A BITS négy lépése

Az első lépés (because) a készségek leltározása, mely más szóval a szervezetben már létező kollektív tudás feltérképezését jelenti. Ez a szakasz azzal kezdődik, hogy valamennyi munkakör esetén beazonosítják azokat az új képességeket, melyek a betöltésükhöz szükségesek, valamint azt is, hogy a későbbi tanulás során mely hagyományos képességekre építkezhetnek. Az így elvégzett önértékelés nemcsak az egyéneknek, hanem a különböző részlegeknek is segít meghatározni a tanulási folyamat prioritásait, mindemellett pedig hozzájárul a megfelelő munkaerő-tervezéshez és kiválasztáshoz is. A fenti önértékeléshez olyan fejlett kapcsolatrendszer-elemzést használnak, amellyel könnyebb azonosítani az úgynevezett „tudásgurukat” (vagy más szóval „tudásbrókereket”), azaz az olyan munkatársakat, akik sok kollégájukkal osztják meg ismereteiket.

A következő lépés (immerse) az elmélyülő, önálló tanulás ideje. Ahelyett, hogy egy nagy online tudásbázist és külső forrásokat kombináló megközelítést alkalmaznának, a tudás nagy része belső szakértők meglévő képességeiből ered. Ha sikerül azonosítani az úgynevezett „tudásbrókereket” a kapcsolatrendszer-elemzés fázisában, könnyebben létre lehet hozni a szaktudásukhoz kapcsolódó kis közösségeket is.

Amikor megtörtént a készségek leltározása és sikerült beazonosítani a „tudásbrókereket”, a mesterek és guruk kapcsolatba kerülnek a tanulókkal (transform). Ebben a szakaszban az interakciók virtuális térben, például videókonferenciákon történnek. Ezeken a felületeken ráadásul többféle együttműködést támogató eszköz segíti a tanulást.

Végül a tanultak gyakorlatban történő elmélyítése (solidify) következik. Ebben a szakaszban a guruk felkutatják azokat az aktuális projekteket, melyeken a tanulók az elsajátított képességeket immár lazább felügyelet mellett gyakorolhatják. A tanulók a gyakorlás során elmélyítik a megszerzett tudást és az beépül a mindennapi feladatmegoldásaikba is. E szakasz végén a guruk, csoportvezetők és a coachok együtt értékelik és tanúsítják az újonnan megszerzett tudást.

A képzési program nemcsak azt teszi lehetővé a munkavállalóknak, hogy nap mint nap képezzék magukat egy hagyományostól eltérő programban, hanem arra is lehetőséget ad, hogy – az egyéni fejlődési út bejárása közben – közösségi tanulási élménnyel gazdagodjanak. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a munkavállalói közösség hatványozottan erősödjön a Genpactnél.

Ha Te is részese szeretnél lenni ennek a közösségnek, nézd meg milyen pozíciókban csatlakozhatsz a következő linken: careers.genpact.com