Karácsony Gergely kitiltaná a 10 évnél régebbi autókat Budapestről

dugó, budapest
Vágólapra másolva!
Átgondolatlan és észszerűtlen a Karácsony Gergely vezette főváros elképzelése arról, hogy kitiltanák a tíz évnél régebbi autókat Budapestről, mert ezzel az ottani lakosok tömegei közlekedését lehetetlenítenék el – mondta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzetnek nyilatkozó  szakember azt is hangsúlyozta, hogy nem elsősorban a gépjármű életkorán múlik, hogy mennyire szennyező, hanem a karbantartás és a használat mikéntjén. A napokban Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje is bírálta Karácsonyék terveit.

Mindössze néhány napja döntött a Karácsony Gergely-féle városvezetés a Budapesti Klímaügynökség létrehozásáról, az új intézmény irányítására felkért Ámon Ada máris egy olyan elképzeléssel állt elő, amely rendkívül nehéz helyzetbe hozná a budapesti autósok nagyobbik részét. Az energiapolitikai szakértő ugyanis arról beszélt egy podcastműsorban, hogy kitiltaná a főváros utcáiról a tíz évnél idősebb gépkocsikat.

Ez a terv tömegek közlekedését lehetetlenítené el, és más problémák is vannak vele. Eleve nem értelmezhető az, hogy egy autót pusztán az életkorát alapul véve kizárnak a forgalomból, hiszen ennél sokkal meghatározóbb a műszaki állapot. 

Ha egy tizenvalahány éves autót folyamatosan hordtak tervszerű, megelőző karbantartásra, és a műszaki állapota megfelelő, akkor akár egy néhány esztendős járműnél is alacsonyabb lehet a károsanyag-kibocsátása.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azt mondta:

A jármű igénybevételének mértékén is sok múlik. Például sok olyan, viszonylag új autó van, amellyel néhány év alatt többször annyi utat tesznek meg, mint egy tízévesnél régebbivel. 

Szavai szerint az elmúlt évek tapasztalatai is arra intenek, hogy az említetthez hasonló elképzeléseket nem árt óvatosan kezelni, hiszen korábban felmerült a fokozottan szennyezőnek tekintett dízelautók betiltása, ám extrém esetben, erősen szmogosabb napokon előfordulhat, hogy a legmodernebb dízelmotorok jobb levegőt engednek ki annál, mint amit beszívnak. A szakember annak fényében is rendkívül alacsonynak nevezte a tízéves határt, hogy a magyar személygépkocsik átlagéletkora 16 év országosan.

A főváros terveinek kivitelezésében az is komoly nehézséget okozna, hogy a személygépkocsik döntő többsége lízingelt, céges autó.

Ezeknek az autóknak a tulajdonosai pedig a különböző lízingcégek és flottakezelők, amelyek hiába vannak mondjuk Budapestre bejegyezve, ha a járműveket más városokban használják – mutatott rá Knezsik István. További problémaként említette: azt sem tudni, hogy Budapestnek pontosan mely részeiről tiltanák ki a tízévesnél régebbi járgányokat, ahogy az sem ismert, hogy miként, milyen módszerrel próbálnák kiszűrni a potenciális szabályszegéseket. Mindez azt mutatja, hogy nem egy alaposan átgondolt elképzelésről van szó.

A szakember szerint azonban bőven lenne mód a budapesti közlekedés javítására, a dugóhelyzet enyhítésére és a károsanyag-kibocsátás ezzel együtt járó csökkentésére.

Knezsik István szerint nagyon jótékony hatása lenne például annak, ha a főváros főbb csomópontjain szenzorokkal látnák el a közlekedési lámpákat, hogy azok a tényleges forgalomnak megfelelően váltsanak. 
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltje felháborítónak nevezte Karácsonyék tervezett intézkedését, valamint azt is, hogy arról meg sem kérdezték az autósokat.

Tipikus balos tempó, átgondolatlan döntések, sötétzöld szempontok és tiltás

– fogalmazott Szentkirályi Alexandra a téma kapcsán megosztott minapi Facebook-videójában. Tarlós István korábbi főpolgármester egykori helyettese arra is felhívta a figyelmet, hogy a Belügyminisztérium adatai szerint jelenleg 440 ezer tíz évnél idősebb autó jár a főváros utcáin, ami az összes budapesti gépkocsi 61 százaléka.