Szijjártó Péter: Magyarország jó eséllyel indul az elektromos autóipar kutatás-fejlesztési beruházásaiért folyó versenyben is

Vágólapra másolva!
Magyarország nagy sikerrel Európa-bajnok lett az új autóipari korszak beruházásaiért folyó verseny első, gyártókapacitásokért zajló fázisában, és ennek nyomán jó eséllyel tudja magához vonzani az ágazat kutatás-fejlesztési projektjeit is - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Budapesten.
Vágólapra másolva!

A tárcavezető a német tulajdonosi hátterű Schaeffler Savaria Kft. beruházásának bejelentésén közölte, hogy a világ egyik legnagyobbjának számító autóipari beszállító 5,2 milliárd forintnyi értékben kutatás-fejlesztési projektet valósít meg a szombathelyi üzemében a hibrid és teljesen elektromos járművekhez való alkatrészek területén.

Ehhez az állam 1,3 milliárd forint támogatást nyújt, így elősegítve száz új, kifejezetten mérnöki tudásra alapozott munkahely létrehozását

- tájékoztatott.

A miniszter beszédében leszögezte, hogy az elmúlt évek válságai többször is megbontották a világgazdasági status quót, minden kiszámíthatatlanná vált, kivéve egy folyamatot, amely megállíthatatlanul robog előre ma is, ez pedig az európai és globális gazdaság gerincoszlopának számító autóipar forradalmi átalakulása.

- figyelmeztetett.

Kiemelte, ezt az fogja eldönteni, hogy hova kerülnek az új korszak legnagyobb beruházásai, ezért

rendkívül éles verseny indult a világban ezekért,

a leglátványosabban talán éppen Európában. Szijjártó Péter aláhúzta, hogy a versenynek két fázisa van, amelyek közül az első a gyártókapacitásokért zajlik, és "ha még nem is ért véget, de már mederben van".

- jelentette ki.

Ennek alátámasztására rámutatott, hogy a jelenlegi beruházások nyomán Magyarországé lesz 2025-től a világ második legnagyobb gyártási kapacitása az elektromos akkumulátorok terén. Emellett Kínán és Németországon kívül egyedül itt van jelen gyártóbázissal mindhárom nagy német prémium autómárka.

- fogalmazott.

Elmondta, a második fázis arról szól, hogy hova kerülnek az új autóipari korszak fejlesztései.

- mondta.

A tárcavezető a konkrét beruházás kapcsán rámutatott, hogy a cégcsoport egyik vezető kutatás-fejlesztési egysége Szombathelyen lesz az elektromos motorok vonatkozásában, illetve hangsúlyozta, hogy a világ útjain futó minden tizedik autóhoz ebben a gyárban készült a tengelykapcsoló vagy a lendkerék.
Szavai szerint a Schaeffler beruházási döntése demonstrálja, hogy a német cégtulajdonosok "továbbra is a szemüknek, de leginkább a józan eszüknek hisznek, nem pedig újságcikkeknek meg politikai-érzelmi zsarolásnak".

Kitért arra is, hogy a projekt önmagán túlmutató jelentőséggel bír, mert a magyarországi üzem már most is 93 százalékos exporthányaddal dolgozik, ráadásul a vállalat kiváló együttműködést folytat több hazai egyetemmel is, ami a felsőoktatás átszervezésének sikerét tanúsítja.

A miniszter közölte:

a magyar autóipar teljesítménye tavaly 12 ezer milliárd forinttal rekordot döntött, és a szektor termelési értéke idén is 16 százalékkal bővült az első tíz havi adatok alapján.

Elmondta, a magyar-német kereskedelmi forgalom tavaly 67 milliárd eurós csúccsal zárt, és üdvözölte, hogy az első három negyedév adatai értelmében, 7 százalékos növekedéssel, ennek volumene 2023-ban először 70 milliárd euró fölé fog menni.