A taxis szövetség szerint totális káosz lenne a hatósági ár eltörlésével

koronavírus, Budapest, vírus, maszk, taxi
Vágólapra másolva!
A hatósági ár eltörlése egyértelmű káoszt eredményezne. Rosszul járnának az utasok; egy fuvar esetében, ugyanazon a távon akár kétszeres-háromszoros különbségű díjat is fizethetnének – mondta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke csütörtökön a Mokkában.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt időszakban több törekvés is látszott arra, hogy a hatósági árakat szabad vagy részben szabad piaci ár váltsa fel - írja a Tények.

Ezt azonban a taxisok elutasítják, ezért a személytaxis ágazat túlnyomó részét tömörítő érdekképviseletek és gazdasági szereplők hétfőn levelet küldtek Orbán Viktor miniszterelnöknek, amelyben azt kérték, a kormány támogassa, hogy a budapesti taxiközlekedésben - az árak megállapításáról szóló törvényben meghatározott - hatósági ár megmaradjon.

A témában csütörtökön a Mokkában Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke fejtette ki a szakma álláspontját.

A taxiszolgáltatás hatósági árának eltörlése visszahozná a korábbi szabályozatlan, egyenlőtlen versenyt a drosztokon, amivel a tisztességesen működő taxis vállalkozók és az utasok is rosszul járnának.

„2013-ban vezette be a hatósági árat elsőként Magyarországon, Budapesten a Tarlós István, akkori főpolgármester vezette fővárosi önkormányzat. Tízéves ez a rendelet, ami visszaigazolja, hogy az utasoknak és a szolgáltatóknak is jó a hatósági ár. Kiszámítható, előre tudja mindenki télen-nyáron, éjjel-nappal, hogy mennyibe fog kerülni a taxi" – hangsúlyozta Metál Zoltán.

Kiemelte, hogy készült egy közvélemény-kutatás a taxisok között, aminek az eredménye az, hogy több mint a 80 százalékuk a hatósági ár mellett van.

Illusztráció Fotó: Csudai Sándor - Origo

„A hatósági ár kivezetése a taxisokat is érintené, de főként az utasokat. 2013 előtt akár 300-400 különböző tarifa volt Budapesten, akkor senki nem tudta, hogy mennyibe kerül egy-egy fuvar. A hatósági ár eltörlése egyértelmű káoszt eredményezne. Abban az esetben például, ha eltörlése után rendelnénk egy taxit és elmennénk A-ból B-be, majd onnan egy óra múlva visszajönnénk taxival, és kétszer, háromszor annyit fizetnénk, akkor kiderülne, hogy valami nem stimmel" – részletezte a taxiszövetség elnöke.

Applikációs adóelkerülők

Metál Zoltán kérdésre kitért arra is, hogy van olyan applikációval működő taxis cég, melynél adózási problémák derültek ki. Konkrétan 10 millió forint nagyságrendű büntetést kapott az egyik.

„Egy amerikai multicég 2013-ban jelent meg a magyar piacon, de mint kiderült 2015-ben, hogy ez nem szól másról, mint adócsalásról. Ez a cég nem volt hajlandó beállni az adófizetési sorba és átláthatóvá válni, inkább kivonult Magyarországról. Ezután jött egy másik multicég, ami megfelelt minden törvényes elvárásnak. Eleinte örültek a taxisok, hogy rajtuk keresztül is van fuvarjuk, de egy idő után azonban kipukkant a lufi" – fejtette ki a szövetség elnöke.

Kiderült ugyanis, hogy ez a cég megtévesztette a magyar taxisokat. A jutalék áfáját ugyanis abban az országban kellett fizetniük, ahol a szolgáltatást végzik, de ezt elhallgatta a cég és ráhárította a taxisra ezt az adófizetési kötelezettséget. A taxis pedig úgy volt vele, hogy befizetett minden adót, nem tudva erről. A NAV-nak viszont feltűnt ez a milliárdos tétel, ami már költségvetési csalásnak is mondható a szövetség elnöke szerint.