Bezárhatnak az OMV benzinkútjai Magyarországon, a Mol nem képes fedezni a kiesést

Vágólapra másolva!
Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – írja a VG iparági források alapján. Miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen, azaz valahogy vissza kell hozni az importot.
Vágólapra másolva!

Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni, és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint többhetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához.

A vg úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaik szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.

Nagyon súlyos következményei lesznek a leállásnak

Az OMV schwechati finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti az OMV.

Becslések szerint a cég június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra.

Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kútjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.

Az ársapka miatt senki nem akar Magyarországra exportálni

Miután Magyarországon 480 forintban maximálták a kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni.

Halasztja a karbantartásokat a Mol

Valamelyest csökkent a nyomás a Molon azt követően, hogy a kormány kettős üzemanyagárat vezetett be Magyarországon, hiszen visszaszorult a benzinturizmus. Ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. A Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben áll majd le részlegesen egy-egy hónapra.

Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken.

A VG-nek nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.

A szomszédok is gondban lesznek

A helyzet nemcsak itthon, de Szlovákiában is ellátási zavarokat okoz majd.

Ugyan a szlovák finomító különlegesen fontos eleme a régiós ellátásnak, hiszen a gázolajjal el tud látni a hazai igény mellett magyar, cseh, osztrák és déllengyel vevőket is. Ugyanakkor az OMV saját kútjait Szlovákiában is maga látja el. A szlovák piac dízelben 2 millió kilotonna évente, ebből az osztrák import 350 tonna, azaz havi átlagban nagyjából 30 kilotonna. A benzin esetében 550 kilotonna per évvel kell számolni, ebből az osztrák import 80-90 kilotonna, azaz havonta 8 kilotonna.

A térségből egyedül Szlovákia termel többletet dízelből a saját hazai fogyasztásához képest, és ez a többlet pótolja részben a hiányokat Ausztriában, Csehországban, Lengyelország déli részén.

A három ország finomítói évente 10 millió tonna dízelt képesek előállítani, viszont ezen térség dízelkereslete 11 millió tonna per év. A hiány többi részét jelentős részben Németország, illetve Lengyelország áttételesen tengeri importtal fedi le.