40 éve csapódott a kifutónak a Malév gépe Prágában

Vágólapra másolva!
Az 1981. október 21-én történt balesetre ma is tisztán emlékszik a 77 éves Nagyváthy Sándor, a ferihegyi Aeropark Repülőmúzeum idegenvezetője, aki évtizedekig repült a Tu–154-es típussal. A repülő nyolcvanhárom utassal és kilencfőnyi személyzettel érkezett Amszterdamból Prágába - írja a Blikk.
Vágólapra másolva!

A statisztikák szerint a fedélzeten utazó 92 embernek meg kellett volna halnia, azonban csodával határos módon nem ez történt. A Tu-154-es landolás közben mintegy 15 méteres magasságból zuhant a kifutóra. A gép teste kettétört, az utasok több mint 250 kilométer/órás sebességgel csúsztak végig a betonon, úgy, hogy a gép tartályában még 9 ezer liter kerozin volt. Ha az üzemanyag berobbant volna, akkor mindenkivel végzett volna, így azonban húsz utas sérült meg könnyebben, és tizenketten szorultak orvosi kezelésre. A csoda hibák sorozata után következett be, ezekből később tananyag lett a a kiképzéseken.

- tette hozzá Nagyváthy Sándor.

Ez volt a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe - Nagyváthy Sándor Forrás: https://www.facebook.com/budapestairport/photos/pcb.10158705367772829/10158705364732829/

A későbbi vizsgálatok megállapították, hogy a pilóta túlságosan magasan érkezett meg a kifutó fölé, a tájékozódásban a sűrű köd sem segítette a dolgát, viszont a kapitány mindenáron le akarta tenni a gépet. A repülő még 265 kilométer/órás sebességgel haladt, amikor megkezdték az ereszkedést. Landolás közben kinyitotta a szárnyon lévő áramlásrontó féklapokat és visszahúzta alapra a hajtóműveket, ezzel azonban elfogyott a tolóerő. Ennek következtében zuhanni kezdtek, 13-14 g-s túlterheléssel, emiatt szakadt ketté a gép a földre érkezéskor. A roncs mintegy 1220 métert csúszott a betonon, majd a futópályát elhagyva állt meg. A fedélzeti mérnök még csúszás közben leállította a hajtóműveket és beindította a tűzoltórendszert. Szerencsére nem ütköztek semminek, és mindenki élve szállhatott ki a roncsból.

- idézte fel az egyik utas a beszámolóját Sándor.

- mondta Nagyváthy Sándor.

A repülőgép parancsnoka a hibájáért felfüggesztett börtönbüntetést kapott, azonban később, az ellenőrzések után újra a levegőbe szállhatott kollégáival együtt.