Dunai hajóbaleset pere: szót kért a Viking kapitánya, de nem azért, hogy bocsánatot kérjen

Hableány kiemelése, Duna, Hajóbaleset, 2019.06.11.
Vágólapra másolva!
Két éve történt az ország egyik, hanem legnagyobb vízi katasztrófája, amikor egy szállodahajó, a Viking Sigyn maga alá gyűrte a Hableány sétahajót. A balesetben 27 ember meghalt, egy embert azóta nem sikerült megtalálni. Az ügyészek a szállodahajó kapitányát, az ukrán Jurij C.-t vádolták meg a baleset okozásával. A férfi ma újra bíróság elé állt, a tárgyaláson több tanút is meghallgattak, a végén pedig ő is szót kért, de nem azért, hogy bocsánatot kérjen. A helyszínről tudósítottunk. 
Vágólapra másolva!

A megszokottnál jóval több ügyvéd és jogász jött ma el a tárgyalóterembe. Jurij C., a Viking Sigyn kapitánya fehér ingben ül a terem közepén, oldalán egy tolmáccsal.

Nem lehet érzelmeket leolvasni az arcáról.

A bírónő a tárgyalás elején elmondta, hogy ma egy videót játszanak le, radarfelvételeket mutatnak, és öt tanút fognak meghallgatni.

Jurij C. a dunai hajóbaleset tárgyalásán, 2021. május 27-én a Fővárosi Törvényszéken Fotó: Polyák Attila - Origo

A jól ismert felvételen újra megnézhettük, amint a Hableány kifut a kikötőből, és elindul utolsó útjára.

A radarképeken azt mutatták, ahogy a szállodahajó lassan utoléri a Hableányt. A szakértő azt magyarázta, hogy a Margit híd "enyhe zavarása" miatt kicsit elmosódott ugyan a kép, ennek ellenére jól látható a sétahajó.

A Hableány sétahajó kiemelése a Dunából 2019. június 11-én Fotó: Szabó Gábor - Origo

7 másodperc, 28 élet

2019. május 29-én, 21 óra után 5 perccel a hatalmas szállodahajó, a Viking Sigyn áthajtott a kis turistahajón, a Hableányon a Margit hídnál, ami 7 másodperc alatt elsüllyedt.

A kis hajón összesen 35-en utaztak, huszonkét nő, tizenkét férfi és egy hatéves kislány is. Közülük a kapitány és a matróz volt magyar, a többiek mind dél-koreaiak voltak, turisták és az idegenvezetőjük.

Az ütközés után többen a jéghideg Dunába estek, közülük 7 embert sikerült kimenteni, többen viszont a hajóban ragadtak, és ott fulladtak meg.

Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A hatóságok hosszas kutatómunkával 27 holttestet megtaláltak a Dunában; vagy a vízben, vagy a hajóba szorulva. Köztük volt a hatéves kislány is, aki a hajóban ölelte az anyukáját.

Egy dél-koreai nő holttestét nem sikerült megtalálni.

A Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya, Jurij C. Forrás: MTI/Mónus Márton

A baleset okozásával vádolt ukrán kapitányt 2019. június 1-jén letartóztatták, később azonban bűnügyi felügyelet alá került. A vád szerint, amikor a Margit hídhoz ért, legalább 5 percig nem a hajó vezetésére figyelt, ezért nem vette észre a Hableány sétahajót.

Több kilométeres látótávolság

Elsőként egy balesetben nem érintett hajó kapitánya mondta el, hogy a baleset idején éppen kikötött az Európával, az egyik legnagyobb magyar hajóval.

Elmondása szerint jók voltak a látási viszonyok. Nem volt jó idő, de a látótávolság bőven a korlátozás felett volt.

A szabályzat azt is megengedi, hogy ha 0 a látótávolság, a hajója orrát sem látja, akkor is elindulhat, mert a radar alapján mindent lehet látni. A kapitány állítása szerint
egy Viking szintű hajón rengeteg olyan műszaki lehetőség van, ami segíti a tájékozódást, akár a száz kilométerre lévő hajókat is jelzik.

Az Európa hajó kapitánya tesz vallomást a bíróságon Fotó: Polyák Attila - Origo

A szakértő szerint a magas vízállás sem befolyásolta a hajózást.

Ezt a kapitányt a Panoráma Deck alkalmazza. Az ő kérésükre már kivizsgálta a balesetet, hogy a jövőben el tudják kerülni az ilyen eseteket. Azt mondta, hogy ha néhány perccel később kötnek ki, ők is tudtak volna segíteni a mentésben.

Jurij C. ügyvédje tiltakozott, közölte a bírósággal, hogy a tanút nem is lehetett volna meghallgatni, mivel nem látta, mi történt, ezenfelül a Panoráma Deck hajóskapitányaként nem tud elfogulatlan vallomást tenni, mivel az ő hajójuk volt a Hableány is. A bírónő ezzel egyetértett. Azt mondta, ezért kérdezte a körülményekről, a látási viszonyokról, és másról nem.

A kapitánytól azt még megkérdezték, hogy mi a protokoll abban az esetben, ha egy ember esik a vízbe.

A férfi elmondta, hogy az ilyen esetekben az elsődleges a mentés. A kapitánynak ilyenkor először a hajó alkalmazottjait kell értesíteni a rádión, majd a közelben lévő hajókat, hogy segítsenek a mentésben.

A következő tanú szintén a Panoráma Deck alkalmazottja, aki műszaki igazgató volt a baleset idejében. Elmondta, hogy a balesetet személyesen nem látta, csak telefonon mondták el neki, mi történt. Emiatt sem a védelem, sem az ügyészség nem is tett fel neki újabb kérdéseket. A bírónő szünetet rendelt el.

Jurij C. Fotó: Polyák Attila - Origo

Nem rádiózott a Viking a baleset után

Az ebédszünet után egy nő meghallgatásával folytatódott a tárgyalás, aki a Hableány és a Viking mögött kormányzott egy sétahajót 2019. május 29-én este. Azzal kezdte a vallomását, hogy mostanra megkoptak az emlékei, de a baleset után vallomást tett, amit fenntart. Annyira emlékszik, hogy a Margit hídnál látta a Hableányt és a Vikinget, de az ütközést nem. Később jött rádión az értesítés, hogy emberek vannak a vízben, és elkezdték a mentést.

Igyekezett úgy kormányozni a hajót, hogy a matrózok minél könnyebben ki tudják menteni a fuldoklókat.

Arról nem tudtak semmit, hogy melyik hajóról estek a vízbe az emberek.

Arra sem emlékezett már, hogy a Viking Sigyn kommunikált volna bármit a rádión, miután áthajtott a Hableányon.

A két hajó sebességével kapcsolatban azt mondta,

látszatra a Viking gyorsabban haladt a Hableánynál.

A negyedik tanú egy olyan hajónak volt a kapitánya a tragédia éjszakáján, ami a Hableánnyal és a Vikinggel szemben, lefelé haladt a Dunán. Már a híd előtt látta, hogy a két hajó nagyon közel van egymáshoz, azonnal le is lassított a Margit híd után.

Forrás: Origo

Az ütközést ő sem látta, mert számára pont kitakarta a híd egyik pillére, de amint túlhaladt rajta, már csak a Hableány alját nézte, ahogy süllyed.

Ezek után magyarul és németül is jelezte rádión a többi hajónak, hogy emberek vannak a vízben, majd ők is elkezdték a mentést. Mivel 5-10 embert látott kapálózni a Dunában, több mentőövet is a vízbe dobtak.

Két dél-koreai nőt ők mentettek meg, egy harmadik a hajó farában tudott megkapaszkodni, de mire odaértek, elsodorta a víz.

Ezek után kikötöttek és megvárták a mentőket.

A szemére hagyatkozott

A tárgyalás végén Jurij C. szót kért. Megköszönte, hogy van egy olyan ügyvédje, aki beszél oroszul, és elmondta, hogy mivel a baleset idején nem voltak korlátozva a látási viszonyok, nem volt kötelező radart használni, ezért ő is a szemére hagyatkozott.

– mondta a Viking Sigyn kapitánya.

Ezzel véget ért a mai tárgyalás, a per ősszel folytatódik a Fővárosi Törvényszéken.