Turisztikai ügynökség: A kormány fontos lépéseket tett az ágazat megsegítéséért

2020.03.25. 17:21

A kormány fontos lépéseket tett a turisztikai ágazat megsegítéséért, elsők között hozta meg azokat a döntéseket, amelyek hozzájárulnak a megmaradáshoz - közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az MTI érdeklődésére szerdán.

Kitértek arra, hogy a bejelentett kormányzati intézkedések egyrészt hozzájárulnak a turizmus-vendéglátásban működő vállalkozások életben tartásához, másrészt a munkahelyek megmentéséhez. A legfontosabb lépés a turisztikai szektor döntéshozói életében most az, hogy ne küldjék el a munkavállalóikat, mert a helyzet javulása után nem lesz kivel újjáépíteni a turizmust, ami a magyar turizmus számára óriási hátrányt okozhat. A kormány fontos lépéseket tett az ágazat megsegítéséért, elsők között hozta meg azokat a döntéseket, amelyek hozzájárulnak a megmaradáshoz. Ehhez a munkaadóknak és a munkavállalóknak is kell áldozatot hozniuk, elbocsátások helyett közösen kell megoldást találni a további foglalkoztatásra.

Mindezek mellett az MTÜ szerint az önkormányzatoknak is hozzá kell járulniuk az ágazat megtartásához, főleg az után, hogy például Budapest és a kiemelt turisztikai célpontok az elmúlt sikeres esztendőkben jelentős bevételre tettek szert a turizmusból, ezért javasolta az iparűzési adó elengedését az ágazat szereplői esetében. 
Erre a hétre a hazai szállodák 95 százaléka átmeneti üzemszünetet rendelt el, mivel napról napra emelkedik a visszamondások és ezzel párhuzamosan csökken a foglalások száma - közölte a Magyar Turisztikai ügynökség az MTI érdeklődésére szerdán. 

A Mercure Budapest Korona szálloda ablakai szív alakban világítanak a főváros V. kerületében 2020. március 20-án. A szálloda így fejezi ki szolidaritását a koronavírus-járvány terjedése miatt bezárt szállodák és a turizmus iparág dolgozóivalForrás: MTI/Mónus Márton

Az MTÜ a Nemzeti Adatszolgáltató Központon keresztül online látja 1070 szálloda, 1700 panzió, és 27 000 magánszálláshely adatait.  Ennek alapján március első hetében még a szálláshelyek töltöttsége 70 százalékos volt, a következő héten 50 százalékos, március közepén már 35 százalékos, Budapesten 11 százalékos, vidéken 15 százalékos volt az átlagos töltöttségi szint. Mint írták, a főváros turizmusa az első pillanattól kezdve érzékenyebben reagált a koronavírus terjedésére, hiszen többségében külföldi utazókkal telt meg a város. A budapesti turizmus esetében cél, hogy jövő márciusra az ágazat ismét azt a szintet érje el, amelyet tavaly márciusban produkált. 

A nemzetközi tapasztalatok alapján legalább 10 hónap kell ahhoz, hogy ezt a szintet ismét elérje a magyar turizmus. 

A szinte üres Szent István tér 2020. március 25-én. A koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében meghirdetett „Maradj otthon!" kampány hatására és a turisták elmaradása miatt elnéptelenedtek a város közterületeiForrás: MTI/Kovács Tamás

Az MTÜ abban bízik, hogy júliustól javulhat a helyzet és a nyári időszakban a belföldi turizmus újraindulhat, de ez csak akkor sikerülhet, ha addig nem küldik el az ágazatban dolgozó munkavállalókat. A turizmusban több mint 400 ezer ember dolgozik, akiket a szektorban és Magyarországon kell tartani. Az átmeneti üzemszünet ideje alatt számos vállalkozás felújításokat hajt végre, vagy éppen munkavállalói képzéseket tart, felkészülve az újraindulásra és az újbóli versenyre. 

A lakosság azzal tud segíteni, ha nem lemondják, hanem későbbre teszik belföldi foglalásaikat, illetve házhozszállítást rendelnek az éttermekből. 

A Magyar Turisztikai Ügynökség együttműködésével elindult a "Jót ettem!" kampány, amellyel mindenkit arra biztatnak, hogy továbbra is fogyasszon az éttermek kínálatából, akár elvitelre, akár házhozszállítással, ezzel is támogatva a vendéglátásban dolgozókat. A talpon maradás nem képzelhető el valamennyi szereplő összefogása nélkül, ehhez mindenki hozzájárulása szükséges  - írták a közleményben.

Az MTÜ a leghatékonyabb segítségnyújtást támogatva az ágazat szereplőinek egy kérdőívet juttatott el, amelyben várja a javaslatokat arra vonatkozóan, hogy milyen további kormányzati intézkedések lennének számukra a leghasznosabbak. 

Ahogy csökken a koronavírus okozta megbetegedések száma, a Magyar Turisztikai Ügynökség elindítja a marketingaktivitásokat, ehhez 20 milliárd forintos forrás rendelkezésre áll.  Első lépés a belföldi turizmus fellendítése lesz, de párhuzamosan a küldőpiac-csoportokra is elkészülnek az akciótervek, ahonnan könnyebben visszacsábíthatók a vendégek, ilyenek például a szomszédos országokból érkező turisták. Az újrainduláskor együtt fognak a startvonalra állni a konkurens Ausztriával és Csehországgal. A cél, hogy Magyarország az elsők között állítsa helyre a turizmusát, de ehhez szakképzett munkaerőre lesz szükség  - zárul az MTÜ közleménye.