Folytatódik a Szőke Tisza gőzhajó roncsainak kiemelése Szegeden

IV. KÁROLY, Szőke Tisza, Szeged
Szeged, 2020. január 24. A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. január 24-én. A Ganz-hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült és eredetileg IV. Károly névre keresztelt, több mint 77 méteres kétkéményes gőzös 2012-ben süllyedt el és 2019 októberében hozták a víz felszínére. MTI/Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
A legnagyobb Magyarországon épült lapátkerekes gőzös roncsainak kiemelése még folytatódik, péntek délutánra a partra vontatásának felénél tartanak. A munkák a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást.
Vágólapra másolva!

Heizler Tamás, a helyszínen a munkálatokat végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője azt mondta, az erősen megrongálódott hajótestet

több mint 80 métert vontatták

csörlők és egy Magyarországon először itt alkalmazott csigasor segítségével.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. január 24-én Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A 300 tonnásra becsült tömegű hajó mozgását az erre a célra készített felfújható ballonok segítik, amelyeken gördülni tud a test.

A vontatás hozzávetőleg óránként 16-18 méteres sebességgel folyik,

de pénteken a déli órákban egy hosszabb szünetre kényszerültek, mert a csigasor elérte a csörlőket, ezért át kellett szerelni az összességében mintegy két kilométeres kötélzetet.

A Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei a csigaáttételeket szerelik a Szőke Tisza roncsának partra vontatásához Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A munkák - kisebb technikai nehézségeket leszámítva - a tervek szerint zajlanak, a hajótest jól viselte a mozgatást. A gépházban, a gőzgéphez rögzített konzol - melyet a hosszú előkészítő munka során alakítottak ki - is elég szilárd ahhoz, hogy kibírja a vontatás során jelentkező hatalmas erőhatásokat.

A Szőke Tisza gőzkazánja a hajó partra vontatása közben Forrás: MTI/Máthé Zoltán

„Az optimista számítások szerint a hajótest szombaton a déli órákra érheti el a Tápéi-öbölben épített rámpa legmagasabb pontját, akkor a lehető legkíméletesebb módon vízszintesbe állítják és a parttól távolabb húzzák" – mondta Heizler Tamás.

Ezután kezdődhet el a roncs takarítása, hiszen még rengeteg iszap, hordalék, víz van a testben és csak ezt követően tudják pontosan felmérni, milyen állapotban van a hajó.

A Szőke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.

A Szőke Tisza roncsa Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben,

a több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlását követően a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta.

A Szőke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A gőzös a második világháború alatt Ausztriába került, csak 1947-ben érkezett vissza Magyarországra. Az 1950-ben Felszabadulás nevet kapó hajót 1957-58-ban újították föl és építették át sétahajóvá.

A Szőke Tisza a Szeged melletti tápéi öbölnél Forrás: MTI/Máthé Zoltán

1976-ban vonták ki a forgalomból, ezt követően állóhajóként üzemelt a fővárosban,

két évvel később került Szegedre, ahol az 1980-as években étteremként, majd diszkóhajóként működött. A leromlott állapotú hajót 2000-ben vontatták a Tápéi-öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt.