Így szigorította a kormány a veronai busztragédia után a buszos osztálykirándulások feltételeit

Verona, buszbaleset, busz, kiégett, kiégett busz, helyszín, baleset helyszíne
A handout photo provided by Italy's institutional agency for fire and rescue service Vigili del Fuoco on January 21, 2017 shows firefighters extinguishing flames in the wreckage of a bus following a crash on the A4 motorway near the Verona East exit, northern Italy. The coach carrying Hungarian teenagers home from a school trip crashed and burst into flames on the motorway in northern Italy, killing 16 people, firefighters said Saturday. Some 39 injured were taken to hospital following the accident near Verona on Friday night, which occurred when the vehicle smashed into a bridge pillar, according to emergency workers. / AFP PHOTO / Vigili del Fuoco / Handout / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / VIGILI DEL FUOCO" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Vágólapra másolva!
Néhány héten belül ítélet születhet Olaszországban a veronai buszbaleset ügyében. A sofőr, V. János 7-12 év közti börtönre számíthat, ahogy arról helyszíni tudósításunkban beszámoltunk. A tragédiához az utazást lebonyolító cég és a sofőr hibáinak sorozata vezetett. A baleset óta a kormány (egészen pontosan a minisztérium, az Emmi) rendelettel, a parlament pedig a Fidesz kezdeményezésre törvénnyel szigorította az osztálykirándulások feltételeit, hogy többé ne történhessen ehhez hasonló halálos tragédia. 
Vágólapra másolva!

Három évvel ezelőtt, 2017. január 20-án történt a 17 halálos áldozatot követelő buszbaleset a Verona melletti A4-es autópályán.

A gimnazistákat, tanárokat és rokonaikat szállító busz először a szalagkorlátnak csapódott, amit átszakított, majd fékezés nélkül a betonoszlopnak, amitől pedig lángokba borult.

A buszt V. János vezette, akiről hamar kiderült, hogy

súlyos alvászavarban szenved és feltehetően influenzás is volt az út előtt, emellett az "öreg" buszban egy szabálytalanul elhelyezett pót-üzemanyagtartályon ültek az utasok.

Az olasz hatóság vádirata szerint a tragédia közvetlen kiváltó oka az volt,

hogy a sofőr egyszerűen elaludt az éjjeli vezetés közben.

A szakértők azonban megállapították, hogy ahhoz, hogy ilyen sok halálos áldozatot követelt a baleset a plusz tartálynak is köze lehetett.

Ma már biztonságosabbak a buszos utak

Az Emmi

2018. január elsején életbe léptette a buszos osztálykirándulás szervezését és lebonyolítását szabályozó rendeletet.

Ez a nevelési-oktatási intézményekre, a pedagógus és a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben alkalmazottakra, az óraadókra, a nevelési-oktatási intézményben nem pedagógus-munkakört betöltőkre, és a nevelési-oktatási intézmények intézményfenntartóira nézve kötelező annak érdekében, hogy többet ne történhessenek meg a veronai buszbalesethez hasonló balesetek.

Forrás: AFP/Handout

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, Palkovics László (azóta innovációs és technológiai miniszter) jelentette be 2017 októberében a változtatásokat. Eszerint

a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.

Az új előírások értelmében

13 évesnél idősebb busszal nem lehet iskolai kirándulást lebonyolítani,

továbbá minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja,

hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban (a veronai balesetet elszenvedő busz sofőrjének ugyanis alvászavara volt, amiről a munkáltatója is tudott).

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára ismertette az új autóbuszos közlekedés biztonsági kézikönyvét, amelyet az iskolákba is eljuttattak. Az Emmi ajánlásával és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatásával megjelent kötet címe "Az autóbuszos utazás tízparancsolata", amelyben tippeket és tanácsokat adnak a kirándulásokat szervezőknek. Ebben hangsúlyozzák, hogy

csak szerződéssel és megbízható szolgáltatóval szabad utazni, a biztonságon pedig nem szabad spórolni.

"Megbuherált" busszal senki sem utazhat

Másfél évvel a tragédia után a büntetőtörvénykönyvet is módosította a parlament, fideszes kezdeményezésre. Ez a

jogellenesen átalakított személyszállító jármű vezetésével összefüggésben állapított meg szankciókat.

- mondta a javaslatot benyújtó Czunyiné Bertalan Judit 2018 júliusában.

– tette hozzá Czunyiné Bertalan Judit.

A veronai buszbaleset után elindított egy társadalmi konzultációt a kormány, ennek eredménye lett a jogszabályi változtatás.