Rétvári Bence: Az OECD-országok közül Magyarországon nőttek az egyik legnagyobb mértékben az oktatási kiadások

RÉTVÁRI Bence
Őrbottyán, 2020. szeptember 20. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára beszédet mond az őrbottyáni egészségház átadásán 2020. szeptember 20-án. MTI/Mónus Márton
Vágólapra másolva!
Az OECD államai közül Magyarországon nőttek az egyik legnagyobb mértékben az oktatási kiadások - közölte Rétvári Bence, a Kereszténydemokrata Néppárt alelnöke vasárnap az MTI-vel.
Vágólapra másolva!

A kormánypárti politikus felidézte, hogy ebben a hónapban jelent meg az OECD éves oktatási jelentése, az "Education at a Glance" 2020-as kiadványa, mely ezen országok oktatási adatait mutatja be.

Csökken a különbség

Az elemzés kitér a költségvetési oktatási kiadások alakulására is, amelyek 2012 és 2017 között az OECD országaiban átlagosan évi 1,3 százalékkal nőttek. Magyarországon ez az arány az OECD átlag több, mint háromszorosa, azaz 4 százalék volt - mutatott rá a KDNP alelnöke.

Kifejtette, a bővülésben jelentős szerepe volt az ebben az időszakban zajló 50 százalékos pedagógus béremeléseknek és a több mint 900 helyszínen zajló iskolai fejlesztéseknek. Ezzel az eredménnyel Törökország és Izland után Magyarország áll a tabella harmadik helyén, megelőzve többek között Németországot, Belgiumot, Ausztriát, Finnországot és Svédországot is. Rétvári Bence hozzátette:

Őrbottyán, 2020. szeptember 20. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára beszédet mond az őrbottyáni egészségház átadásán 2020. szeptember 20-án. MTI/Mónus Márton Forrás: MTI/Mónus Márton

Sikeres pedagógus-utánpótlás biztosítás

Kitért arra is, a hároméves kortól kötelező óvodába járás bevezetésének is köszönhető, hogy Magyarországon a 3 és 5 évesek 92 százaléka vesz részt óvodai vagy általános iskolai nevelésben, míg ezzel szemben az OECD-átlag csak 88 százalék.

Ugyanilyen kedvezőek az arányok az egy pedagógusra jutó gyerekek számát tekintve: míg Magyarországon egy pedagógusra 12 gyerek jut, addig az OECD országokban átlagban 14 gyerek. Tehát a legtöbb OECD-országban ugyanannyi diákra jóval kevesebb tanár jut, mint hazánkban. Hangsúlyozta,

a pedagógus-utánpótlás biztosítása láthatóan a legtöbb országban komoly feladat, de Magyarország eredményesebb ebben, mint sok, nálunk gazdagabb ország.

Megjegyezte, az elemzés kitért a koronavírus-járvány hatásaira is. A jelentés megállapította, hogy Magyarországon az osztálylétszámok megfelelnek az OECD-átlagnak, így a megfelelő óvintézkedések betartása mellett adottak az eredményes védekezés feltételei.

Bár a baloldal rendszeresen támadja a magyar oktatási rendszert, ugyanakkor az OECD adatai számokkal cáfolják a baloldal politikai állításait - mondta a KDNP alelnöke. A Fidesz-KDNP-kormány által hozott oktatási intézkedéseknek köszönhetően Magyarország az oktatás számos területen gyorsabban tudott haladni, jobb eredményeket tudott elérni, mint a többi OECD-ország - emelte ki.