Takács Bence: Tömegközlekedéssel utazni továbbra is országszerte biztonságos

Koronavírus, vírus, Budapest, maszk, arcmaszk, védőmaszk, közlekedés, tömegközlekedés, megálló, villamos
Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány miatt Magyarország Kormánya március 11-én veszélyhelyzetet hirdetett a tömeges fertőzés elhárítása érdekében. Ezzel egy olyan, korábban példátlan intézkedéssorozat vette kezdetét, amely az egész ország közlekedésére hatással volt, és – bár a veszélyhelyzetet azóta visszavonták – bizonyos szabályozások a mai napig érvényben vannak. Takács Bencével a pandémia következtében megváltozott tömegközlekedési szokásokról beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Takács Bence, aki közlekedésbarátként aposztrofálja magát, a járvány kirobbanása körüli utazási hajlandóságot célzó kérdésünkre válaszolva elmondta: „Első ütemben, azt hiszem a félelem volt az az érzés, amire az utasok asszociáltak, hiszen a járműveken zárt térben, sokan, összezsúfolódva kell utazni. Az idő múltával – főként azt követően, hogy az emberek jelentős része otthoni munkavégzésre állt át – csökkent az utasok száma, így

Takács Bence Forrás: Takács Bence

Meglátása szerint „a közösségi közlekedés résztvevői egyáltalán nem érezték úgy, hogy egy-egy jármű járványgóc lehetne, annak ellenére, hogy az ezzel kapcsolatos adatok fizikusként engem is megleptek, hiszen

Európa-szerte nem volt visszakövethető góc a közösségi közlekedésben

a járvány által legsúlyosabban érintett országokban sem."

Kérdésünkre elmondta, az egyik legfontosabb szabályozás a járművezetők védelmében hozott intézkedés volt, amely az elsőajtós felszállást, illetve a vezetők közelében tartózkodást tiltotta.

Figyelmeztető plakát egy troli első ajtaján. Fotó: Szabó Gábor - Origo

„Ezt azért tartom kiemelten fontos intézkedésnek, mert ezáltal biztosíthatóvá vált, hogy a munkavállalók teljes biztonságban végezhessék munkájukat, amely természetesen munkáltatói felelősség is: meg kellett előzni a járművezetők megfertőződését, a szolgálat csak ily módon volt folyamatosan ellátható."

A BKK vonatkozó közleménye szerint a rendelkezés célja volt továbbá, hogy ne az első ajtónál tömörüljenek az utasok felszálláskor, továbbá az intézkedés a járművek jobb szellőzését is segítette. „Egyéni megfigyeléseim és sajtóforrások szerint 80%-ban együttműködőek voltak az utasok, de szeretném ezúton is felhívni a figyelmet: a járványveszély nem múlt el."

– emeli ki Takács Bence.

Takács Bence szerint 80%-ban együttműködőek voltak az utasok. Fotó: Csudai Sándor - Origo

A koronavírus-járvány mérséklődésével június 15-től megszűnt a fővárosi autó- és trolibuszok első részének lekordonozása, így a járművek utasterének teljes kihasználásával nagyobb távolságot tarthatnak egymástól az utasok.

Az első ajtós felszállási rend újbóli életbe léptetéséről a járványhelyzet enyhülésével párhuzamosan döntött a BKK és a közlekedési szolgáltató cégek, tekintettel arra is, hogy a kötelező maszkviselés megfelelő védelmet nyújt a vírus ellen.

„A tömegközlekedés és a közösségi térben való tartózkodás szabályainak betartása állampolgári kötelesség, hiszen a vészhelyzet fokozatos kivezetésével

– hangsúlyozza az ismert közlekedésbarát.

A tömegközlekedés szabályainak betartása állampolgári kötelesség. Fotó: Csudai Sándor - Origo

Kérésünkre elmondta továbbá, véleménye szerint a kötött pálya felé mozdultak el az emberek, ugyanis „a 40-80 fős autóbuszon nem lehet akkora távolságot tartani, mint falvak közt közlekedő, 100-200 fős motorvonatokon, továbbá a digitális oktatás és az otthoni munkavégzés miatt – hiszen a vasúttársaság nem csökkentette a járványügyi veszélyhelyzet miatt a járatszámokat és kapacitását – a kevesebb utas számára több hely maradt szabadon."

– jelentette ki. Jelen helyzetet Takács Bence úgy látja, hogy „a budapesti tömegközlekedésben átlagos nyári forgalom figyelhető meg. Mindenkit arra bátorítanék, hogy válassza a közösségi közlekedést, ugyanis a szolgáltatások alkalmasak arra, hogy a napi munkába járást elősegítsék."

Az elmúlt hónapok intézkedései közül a közlekedés szakértője kiemelte; olyan eszközökön is bevezették a helyfoglalás lehetőségét, ahol ez korábban nem volt jellemző.

"A vidéki városok elővárosi közlekedésének a fejlesztése a küszöbön áll; a zsúfolt buszok helyett tágas, kötött pályás eszközökre tér majd át a közlekedés." – mutatott rá.

Takács Bence szerint a vasút napjaink legbiztonságosabb közlekedési eszköze Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ide tartoznak a vasútvillamosítások, az emeletes motorvonatok folyamatban lévő, és a felsővezetékről és akkumulátorról is üzemeltethető vonatok tervezett beszerzése, a Győr és Bécs közötti forgalmat biztosító, az osztrák vasút motorvonataival kompatibilis motorkocsik, valamint az alföldi, nem villamosított vonalakon közlekedő Metrovagonmas ikermotorvonatok felújítása is.

Takács Bence szerint érdemes a fejlettebb közlekedési kultúrával rendelkező országokat alapul venni a jövőbeni magyarországi közösségi utazás megtervezésekor.

Az ismert szakértő példaként említette, hogy Nagy-Britanniában több ezerrel több vonatot rendelnek jövőre utasokat ösztönzendő: autózás helyett válasszák a tömegközlekedést, amely egy, a városi szmog, parkolás és eljutási idő szempontjából is előnyösebb közlekedési forma. A nagy ütemű kapacitásnövelést részben új beszerzéssel, részben folyamatos felújítással biztosítják.

– zárta a beszélgetést a közlekedés barátja.