Takács Bence, aki közlekedésbarátként aposztrofálja magát, a járvány kirobbanása körüli utazási hajlandóságot célzó kérdésünkre válaszolva elmondta: „Első ütemben, azt hiszem a félelem volt az az érzés, amire az utasok asszociáltak, hiszen a járműveken zárt térben, sokan, összezsúfolódva kell utazni. Az idő múltával – főként azt követően, hogy az emberek jelentős része otthoni munkavégzésre állt át – csökkent az utasok száma, így
a tömegközlekedést választók biztonságban érezhették magukat, ha betartották a járványügyi intézkedéseket; a távolságot és a maszkviselést.
Meglátása szerint „a közösségi közlekedés résztvevői egyáltalán nem érezték úgy, hogy egy-egy jármű járványgóc lehetne, annak ellenére, hogy az ezzel kapcsolatos adatok fizikusként engem is megleptek, hiszen
Európa-szerte nem volt visszakövethető góc a közösségi közlekedésben
a járvány által legsúlyosabban érintett országokban sem."
A mai napig azt gondolom, biztonságos a tömegközlekedést igénybe venni, sőt a veszélyhelyzet elmúltával is ajánlott az utazás közösségi formáját választani.
Kérdésünkre elmondta, az egyik legfontosabb szabályozás a járművezetők védelmében hozott intézkedés volt, amely az elsőajtós felszállást, illetve a vezetők közelében tartózkodást tiltotta.
„Ezt azért tartom kiemelten fontos intézkedésnek, mert ezáltal biztosíthatóvá vált, hogy a munkavállalók teljes biztonságban végezhessék munkájukat, amely természetesen munkáltatói felelősség is: meg kellett előzni a járművezetők megfertőződését, a szolgálat csak ily módon volt folyamatosan ellátható."
Az előírt távolságtartás ugyanis csak abban az esetben valósítható meg, ha a közösségi közlekedés magas jármű-, és férőhelyszámmal zajlik, buszokon, vonatokon, városon belül, s kívül egyaránt.
A BKK vonatkozó közleménye szerint a rendelkezés célja volt továbbá, hogy ne az első ajtónál tömörüljenek az utasok felszálláskor, továbbá az intézkedés a járművek jobb szellőzését is segítette. „Egyéni megfigyeléseim és sajtóforrások szerint 80%-ban együttműködőek voltak az utasok, de szeretném ezúton is felhívni a figyelmet: a járványveszély nem múlt el."
Annak ellenére, hogy jelen helyzetben ma gyakorlatilag alig van esély megfertőződni, ez az állapot csak úgy tartható fent, ha az utasok együttműködőek, és szabályosan közlekednek. Én látom ezt a szándékot az emberekben.
– emeli ki Takács Bence.
A koronavírus-járvány mérséklődésével június 15-től megszűnt a fővárosi autó- és trolibuszok első részének lekordonozása, így a járművek utasterének teljes kihasználásával nagyobb távolságot tarthatnak egymástól az utasok.
Az első ajtós felszállási rend újbóli életbe léptetéséről a járványhelyzet enyhülésével párhuzamosan döntött a BKK és a közlekedési szolgáltató cégek, tekintettel arra is, hogy a kötelező maszkviselés megfelelő védelmet nyújt a vírus ellen.
„A tömegközlekedés és a közösségi térben való tartózkodás szabályainak betartása állampolgári kötelesség, hiszen a vészhelyzet fokozatos kivezetésével
az állam áthelyezte a felelősséget az egyénekre, amely helyénvaló és működőképes, de mindenkinek részt kell vennie ebben, akár szimpatizál az intézkedésekkel, akár nem.
– hangsúlyozza az ismert közlekedésbarát.
Kérésünkre elmondta továbbá, véleménye szerint a kötött pálya felé mozdultak el az emberek, ugyanis „a 40-80 fős autóbuszon nem lehet akkora távolságot tartani, mint falvak közt közlekedő, 100-200 fős motorvonatokon, továbbá a digitális oktatás és az otthoni munkavégzés miatt – hiszen a vasúttársaság nem csökkentette a járványügyi veszélyhelyzet miatt a járatszámokat és kapacitását – a kevesebb utas számára több hely maradt szabadon."
A vasút napjaink legbiztonságosabb közlekedési eszköze.
– jelentette ki. Jelen helyzetet Takács Bence úgy látja, hogy „a budapesti tömegközlekedésben átlagos nyári forgalom figyelhető meg. Mindenkit arra bátorítanék, hogy válassza a közösségi közlekedést, ugyanis a szolgáltatások alkalmasak arra, hogy a napi munkába járást elősegítsék."
Az elmúlt hónapok intézkedései közül a közlekedés szakértője kiemelte; olyan eszközökön is bevezették a helyfoglalás lehetőségét, ahol ez korábban nem volt jellemző.
A jövőbeni járműbeszerzések és járműfelújítások lehetővé teszik majd, hogy az utasok kényelmesen és biztonságosan utazzanak a járműveken, azonban szükséges lenne a kapacitások növelése azokon a helyeken is, ahol erre eddig nem volt lehetőség.
"A vidéki városok elővárosi közlekedésének a fejlesztése a küszöbön áll; a zsúfolt buszok helyett tágas, kötött pályás eszközökre tér majd át a közlekedés." – mutatott rá.
Ide tartoznak a vasútvillamosítások, az emeletes motorvonatok folyamatban lévő, és a felsővezetékről és akkumulátorról is üzemeltethető vonatok tervezett beszerzése, a Győr és Bécs közötti forgalmat biztosító, az osztrák vasút motorvonataival kompatibilis motorkocsik, valamint az alföldi, nem villamosított vonalakon közlekedő Metrovagonmas ikermotorvonatok felújítása is.
Takács Bence szerint érdemes a fejlettebb közlekedési kultúrával rendelkező országokat alapul venni a jövőbeni magyarországi közösségi utazás megtervezésekor.
Az ismert szakértő példaként említette, hogy Nagy-Britanniában több ezerrel több vonatot rendelnek jövőre utasokat ösztönzendő: autózás helyett válasszák a tömegközlekedést, amely egy, a városi szmog, parkolás és eljutási idő szempontjából is előnyösebb közlekedési forma. A nagy ütemű kapacitásnövelést részben új beszerzéssel, részben folyamatos felújítással biztosítják.
Ezt a törekvést szívesen látnám Magyarországon is.
– zárta a beszélgetést a közlekedés barátja.