Veronai buszbaleset: per indulhat a buszos cég és az üzemorvos ellen is

veronai buszbaleset, kiégett busz, 2017
Vágólapra másolva!
Sok minden kiderül a 17 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset elsőfokú ítéletének indokolásából, amit a napokban kapnak majd kézhez az érintett hozzátartozók. A sofőr, V. János június közepén a lehető legtöbbet, 12 évet kapta amiatt, mert három és fél éve egy oszlopnak vezette a diákok buszát. Luciano Gorra bíró úgy látja, soha nem lett volna szabad volán mögé engedni, és kiolvasható belőle, hogy a sofőr helyzetét rontotta, hogy meg sem jelent a bíróságon. Ugyanakkor az olaszországi perben az üzemorvos és a buszos cég vezetőjének felelősségét nem vizsgálták. A halálos áldozatok hozzátartozóinak egy része magánvádas eljárásokra készül, aminek ez az ítélet lesz az alapja. Budapesten adott interjút az Origónak Davide A. Tirozzi, az áldozatok jogi képviselője, és elkísérte az egyik áldozat nagybátyja, Szendrei Endre is. 
Vágólapra másolva!

A veronai buszbaleset halálos áldozatait Olaszországban az az ügyvéd képviseli, aki évekkel ezelőtt elérte, hogy az ilyen típusú baleseteket, mint ami a diákokat érte,

ne a gondatlanságból elkövetett kategóriába sorolják, hanem közúti emberölésnek minősüljenek.

Többek között ennek a módosításnak köszönhető, hogy

V. János 12 évet, vagyis a maximumot kapta

június közepén első fokon. Luciano Gorra bíró 30 napot kért arra, hogy részletesen kifejtse az ítélet magyarázatát. Elkészült a közel 40 oldalas dokumentummal, amit az olasz ügyvéd már el is olvasott. Most fordítják magyarra az áldozatok hozzátartozóinak.

Forrás: AFP/HANDOUT

- kezdte Davide A. Tirozzi.

Davide A. Tirozzi ügyvéd interjút ad az Origónak Fotó: Polyák Attila - Origo

- tette hozzá.

Az ítélet indokolásában Luciano Gorra azt tanácsolta a hozzátartozóknak, hogy

járjanak utána, V. János miért ülhetett volán mögé.

- mondta az ügyvéd.

Davide A. Tirozzi Fotó: Polyák Attila - Origo

Lángokba borult a diákok busza

2017. január 20-án, a 17 halálos áldozatot követelő

veronai balesetben egy magyar turistabusz gyulladt ki.

A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói egy franciaországi sítáborból tartottak hazafelé. Volt diákok, tanárok és az egyikük családja is velük utazott.

Forrás: AFP/Handout

A nyomozás során kiderült, hogy

a busz fékezés nélkül hajtott a szalagkorlátnak a Verona melletti A4-es autópályán, mielőtt az egyik felüljáró pillérének csapódott volna.

Ahogy írtuk,

a sofőr, V. János, a vád szerint a tragédia pillanatában elaludt, mivel nem fékezett és a kormányt sem rántotta el.

Bár felmerült, hogy nem ő vezette a buszt, valójában az autópálya kameráinak felvételein látható, ki ült a volán mögött, és mint kiderült, az első vallomásában maga is ezt mondta, csak később vonta vissza. Annak ellenére, hogy az orvosi vizsgálatok is a vádat igazolták. Ezekben az áll, hogy a

testén megtalálták a biztonsági öv nyomát, a fejsérülése pedig attól keletkezhetett, hogy ráesett az ülés fölé elhelyezett televíziókészülék.

A társa aludt, ő nem volt bekötve. Olyan sérüléseket szerzett, ami azt igazolja, hogy ő nem vezethetett.

Gyorsított eljárásban született ítélet

A hosszan elhúzódó előkészítő tárgyalások után felgyorsultak az események a veronai buszbaleset perében. A bíró bejelentette, hogy gyorsított eljárásban zárják le az elsőfokú tárgyalást az elsőrendű vádlott, a buszsofőr, V. János esetében. A koronavírus-járvány miatt hónapokra leállt a veronai városi bíróság, de amikor kinyitott, az elsők között folytatták a "magyar ügyet".

Megbeszélés a veronai buszbaleset tárgyalása előtt Veronában, 2019. március 1-jén Fotó: Polyák Attila - Origo

A 12 éves börtönbüntetés ellen a sofőr ügyvédei fellebbeztek.

Az ítéletnek része volt az is, hogy

Olaszországban többé nem ülhet volán mögé V. János.

Ezt azzal indokolta Luciano Gorra, hogy nagyon beteg.

"Nyilván a sofőr felelős, de felelős mindaz, aki tudta, hogy milyen egészségügyi állapotban van.

Sőt, egy munkaadónak még jogi kötelessége is lett volna

az, hogy ne küldje olyan messzire őt, ahol nem tudja biztonsággal használni a gépet, ami az alvási apnoéja miatt az alvásához szükséges. Olaszországban másfélék a konnektorok, ha nem tudja beledugni a gépet, nem tudja használni sem. Őt nem lett volna szabad olyan utakra küldeni, ahol nem tud aludni.

Egy valamit szögezzünk le, V. János nem azért kapta ezt a gépet, hogy vezethessen, hanem azért, hogy életben maradhasson"

- mondta Szendrei Endre, aki elárulta, hogy a halálos áldozatok rokonai közül többen eljárást indítanak azért, hogy V. Jánostól örökre vegyék el a jogosítványt, mert az olasz ítélet, miszerint nem vezethet többet, az uniós jog szerint kizárólag Olaszországra érvényes.

Szendrei Endre a tárgyalóteremben Fotó: Polyák Attila - Origo

Nem ez lesz az egyetlen magánvádas indítvány, amit az ítéletre, valamint annak indokolására alapoznak a közeljövőben.

- tette hozzá.

Luciano Gorra bíró a veronai buszbaleset tárgyalásán 2018. október 31-én Fotó: Polyák Attila - Origo

Az ítéletben vannak anyagi kártérítésre vonatkozó részek is, amelyek már jogerősek. Ezeknek az érvényesítéséhez polgári peres eljárást kell indítaniuk a hozzátartozóknak, mert az uniós jog szerint az ítélet ezen része egyelőre csak Olaszországban érvényes.

200 ezer euró kártérítést kaptak már a családok, és még halálos áldozatonként 200 ezer eurót kell kapniuk eszerint.

Az ítéletben meghatározott összegből le kell vonni azt, amit a biztosító már kifizetett nekik, mivel a cég a buszt üzemeltető vállalkozás és a sofőr helyett vállalt felelősséget. A maradék összeget az üzemeltetőnek és a sofőrnek kell kifizetnie.

- tette hozzá.

Az indokolásban szóba került a pót-üzemanyagtartály is.

Luciano Gorra bíró úgy ítélte meg, hogy a baleset bekövetkezésében ennek nem volt szerepe, ugyanakkor a robbanásban vagy abban, hogy milyen nagy tűz keletkezett, lehetett.

- mondta Szendrei Endre.

Szabadlábon még hónapokig, évekig

Eközben, az elmúlt 2 és fél évben V. János egyetlen napot sem töltött sem előzetes letartóztatás alatt, sem házi őrizetben, és most sem fogták el, Békéscsabán él.

Akkor kezdi meg a büntetése letöltését, ha megszületik a végleges ítélet.

- mondja Davide A. Tirozzi, majd hozzáteszi, ha sikerül megegyezniük Velencében, ahová másodfokon kerül az ügy, azonnal viszik a rácsok mögé, de ha eljut harmadfokra, Rómáig, akkor meg kell várni ezzel azt az ítéletet. Azt is elárulta, hogy a másodfokú eljárás várhatóan egy tárgyalási napból áll majd, így elképzelhető, hogy még idén végleges ítélet születhet az ügyben, talán már ősszel. Aztán decemberben elindul az autópálya-mérnökök ellen is az eljárás. Azt ígérte, hogy a többi vádlottnál is megpróbálja majd a legmagasabb büntetést elérni.