Megtiltanák a kizárólagossági szerződéseket a sör-, az üdítő- és az ásványvízpiacon

Fidesz eredményváró, Önkormányzati választások 2019, Kósa Lajos
Vágólapra másolva!
A Magyarországon forgalmazott ásványvizek, üdítők és sörök piacát igyekszik rendezni az a törvényjavaslat, amelyet a Fidesz-frakció támogatásával nyújtott be a Parlamentnek Kósa Lajos. A Fidesz alelnöke erről szombaton beszélt Debrecenben sajtótájékoztatón.
Vágólapra másolva!

Annyit szeretnénk elérni, hogy Magyarország olyan ország legyen a fogyasztói kínálat szempontjából, mint Németország, Csehország, Szlovákia, vagy éppen Ausztria: ha van valahol kis kézműves gyártó, az a helyi piacra, vagy az országos piacra el tudjon jutni a termékével - mondta Kósa Lajos. A jogszabállyal azt akarják elérni, hogy a magyar fogyasztónak legyen lehetősége a nagy multik sörén kívül a kisebb gyártók söreit is választani.

Kósa Lajos Fotó: Csudai Sándor - Origo

Kósa Lajos a jelenlegi hazai gyakorlatról azt mondta, a forgalmazókkal és a rendezvényszervezőkkel a nagy gyártók kizárólagossági szerződést kötnek, gyakorlatilag fizetnek azért, hogy a forgalmazók kizárólag csak az ő termékeit árusítsák. Az általa benyújtott módosító javaslat arról szól, hogy

kizárólagos szerződést kötni a forgalmazókkal ezentúl tilos, aki ilyet köt, az a szerződés semmis.

Hozzátette: szeretné elérni, hogy ezzel lehetővé váljon, hogy a kistermelők, a kézműves terméket előállítók is odaférjenek a magyar piachoz. Szeretné elérni továbbá, amit 2015-ben a nagy gyártókkal a versenyhivatal már egyszer leegyeztetett, hogy legyen egy olyan piacnyitás, ami lehetővé teszi, hogy a helyi kisszériás termelők az egész piac 20 százalékát el tudják érni, 80 százalék pedig megmarad a multiknak - magyarázta a kormánypárti politikus.

- tette hozzá Kósa, megjegyezve: ez növeli a kínálatot, erősíti a minőségi versenyt, az árversenyt, ugyanakkor "senkit nem fojt meg".

Kósa a jelenlegi helyzetet illusztrálva azt mondta, Magyarországon a teljes sörpiac évi forgalma 166 milliárd forint, aminek a három nagy szereplő vitte el a 94,5 százalékát, összesen 160 milliárd forintot. Ugyanakkor a fennmaradó 6 milliárdot sem a magyar kistermelők vitték el, hanem ebből hármat azok a brandek, amelyeket a nagy gyártók importáltak Magyarországra. Kósa szerint ugyanez a helyzet az üdítőitalok és az ásványvizek piacán is.

A javaslatot támogatta az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága, hétfőn lesz a tervezet vitája, és kedden szavaznak róla.