Óriási felelőtlenség lenne, ha meghiúsítanák a Galvani híd építését

Galvani híd díjnyertes pályázati terve
Vágólapra másolva!
A Galvani híd összvárosi jelentőségű kapcsolati hiányokat pótolna Budapesten, jelentősen csökkentené a belvárosi hidak forgalmát és több mint félmillió ember életét könnyítené meg. Az új budapesti vezetés viszont a délebbi, Albertfalvai híd megépítését támogatja, miközben minden szakmai érv az előbbi mellett szól és annak a tervezése is megkezdődött. Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára elemezte a két híd terveit, aki szerint felelőtlenség lenne pusztán érzelemvezérelt okokból meghiúsítani, beláthatatlan időtávba tolni Budapest nagyon is hiányzó új dunai átkelőjének megvalósítását. Gulyás Gergely azt mondta, hogy tízből kilenc érv a Galvani híd megépítés mellett szól.
Vágólapra másolva!

Budapest Főváros önkormányzata (tanácsa) legalább

70 éve nem tudott saját erőből új hidat építeni

- áll Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapest és a Fővárosi Agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárának írásában, amely a mandiner.hu oldalon jelent meg. Schneller Domonkos szerint vélhetően erre ma sem lenne képes Budapest, ezért

a kormány határozatokban biztosította a budapestieknek, hogy megépíti az új hidat, amely összességében három kerületet közvetlenül, másik legalább három kerületet közvetve érint, kapcsol össze.

A helyettes államtitkár kifejti, hogy a forgalmi modellezések is megmutatták, hogy ugyan mindkét hidat naponta 50–55 ezer jármű használná, de míg

a Galvani híd a belvárosi hidak forgalmát csökkentené, az Albertfalvai az M0-s autóút déli hídjának forgalmát enyhítené, amivel a város pereméről hozna be többletforgalmat.

A Galvani híd díjnyertes pályázati terve Forrás: KKBK

A Galvani híd megépülése esetén – külön intézkedések bevezetése nélkül is –

a Rákóczi híd forgalma napi 30 ezer, a Petőfi híd forgalma pedig napi 14 ezer autóval csökkenne.

Ez – jóval kisebb mértékben, de – tehermentesíti a Szabadság hidat, sőt, megfelelő közlekedésszervezési intézkedések párhuzamos bevezetése esetén az Erzsébet híd–Kossuth Lajos utca tengelyt is.

A Galvani híd és az Albertfalvai híd tervezett nyomvonala. Forrás: mandiner.hu

Különös fricskát jelentene Schneller Domonkos szerint a Dél-Budapesten lakó mintegy félmillió ember számára, ha Budapest új vezetése a tanulmányok ismeretében, rosszabb esetben nem ismeretében valami furcsa, szakmailag legalábbis kétséges „jobban-tudástól” ösztönözve

a végre belátható közelségbe került, logikusan soron következő, a világ egyik leghíresebb holland építésze által tervezett új Duna-hidat (munkanevén a „Galvani hidat") venné célkeresztbe, hajánál fogva előrángatva az Albertfalvai híd jó okkal hátra sorolt koncepcióját.

Ez a szakmainak álcázott pótcselekvés érettebb demokráciákban legalábbis értetlenséget váltana ki, jóllehet itthon nem példa nélkül való - fogalmaz a helyettes államtitkár.

Kiemeli,

a Galvani híd leállításával jó eséllyel 2029-ig nem lenne új híd Budapesten.

Úgy gondolja, a híd építésének költségeinek akár a felét is az Európai Unió finanszírozhatja, ezért aki a híd előkészítését egy délibáb kedvéért leállítja, annak vállalnia kell a következményeket amiatt is, hogy a rendelkezésre álló EU-s forrásokat az ország más pontjain megvalósítani projektek kapják.

Forrás: mandiner.hu

Logikátlan és hibás az a városfejlesztési gondolkodás, amely nem fokozatosan, a már kiépült belső városmagtól kifelé haladva építi a várost. Példaként a Lánchíd, majd azt követően a Margit híd építését említi. „Fontos tudás, és talán logikailag sem megugorhatatlan.” Emellett

a két híd városra gyakorolt hatásának vizsgálata alapján – szakmai érvek mentén – mindenképpen a Galvani hídat kell megépíteni.

Hozzáteszi, nem lehet a belváros forgalomcsillapításáról úgy beszélni, hogy közben olyan hidat akarunk építeni, amely ezt nem szolgálja, sőt ellentétes hatást gyakorol a forgalomra.

- zárja írását Schneller Domonkos.

Gulyás Gergely a Miniszterelnökség vezetője úgy fogalmazott, hogy tízből kilenc érv a Galvani híd megépítés mellett szól.