Máté Gábor a szexuális zaklatás ellen szónokolt, közben védett egy zaklatót

Vágólapra másolva!
Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója lebukott, saját maga vallotta be egy interjúban, hogy már egy évvel ezelőtt tudott arról, hogy Gothár Péter rendező zaklatott egy dolgozót, azonban mégsem tett semmi érdemlegeset, sőt, mint utóbb a Ripost kiderítette, egy titoktartási nyilatkozatot is aláíratott a dolgozókkal, hogy tűzzel-vassal eltitkolja a gyalázatos történéseket. Pedig az elmúlt két évben a MeToo mozgalom élharcosának akarta mutatni magát és színházát, a szokásos balliberális erkölcsi magaslatról prédikált és társadalmi következményekről beszélt. Eközben, mint kiderült, mindent megtett azért, hogy eltussolja barátja, kollégája zaklatási ügyét. Máténak sokkal fontosabb volt Gothár védelme, mint az áldozatoké.
Vágólapra másolva!

Máté Gábor nem volt ilyen diszkrét és megbocsátó a zaklatókkal, és sokkal keményebben nyilatkozott még tavaly a Magyar Hangnak adott interjújában, amelyben az éppen akkor készülő, hasonló témájú filmje kapcsán úgy fogalmazott a korábbi ügyekre reagálva, hogy

"Ezek a botrányok nem idéztek elő össztársadalmi változást, pedig ez lett volna a lényeg" - mondta egy évvel ezelőtt, nagyjából akkor, amikor Gothár zaklatási ügye kezdődött.

Vajon az egy évig eltitkolt ügyek a Katonából, milyen változást idéztek elő az össztársadalomban? Mennyiben szolgálta a titoktartásra kötelezéssel Máté az össztársadalmi, morális érdekeket? Semennyire. És még az áldozatok érzéseit is semmibe vette.

Máté Gábor Forrás: MTI/Marjai János

Az interjúban Máté Gábor azzal is dicsekszik, hogy milyen "belső működési rendelet" van náluk a Katona József Színházban, és a Színház- és Filmművészeti Egyetemet is megdícséri. Már tudjuk, ezt a "belső működési rendeletet" hagyták azonnal figyelmen kívül, ahogy megtudták, hogy Gothárral szemben kell alkalmazni.

"Kívülről ez talán nem látszik, de szakmán belül tovább folyik a diskurzus arról, miként lehet ezeket a helyzeteket kiküszöbölni. A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a színházak külön-külön is reagáltak.

Nálunk egy belső működési rendelet már sokkal világosabbá teszi a játékszabályokat." - mondta.

Hogy milyen jól működtek ezek a játékszabályok, azt jól bizonyítja, hogy egy évig titokban tartották Gothár szexuális zaklatási ügyét, és az is sokat elmond Máté Gáborról, hogy itt még magabiztosan, a szokásos balliberális erkölcsi piedesztálról beszél,

nem sokkal később már ő maga is falaz a gyalázatosan viselkedő kollégájának, barátjának, aki hasonló cselekedetre vetemedett.

Gothár Péter Forrás: MTI/Kollányi Péter

De hasonló erkölcsi talapzatról prédikált az igazgató az egykori Zoom.hu Mácsai Pállal közösen adott interjújában is, amelynek témája szintén Kerényi Miklós Gábor zaklatási ügye volt.

Ebben az akkori liberális moralizálást onnan kezdte, hogy a színésznek ugyan gyakran vágyakat kell mesterségesen felkeltenie magában,

"Ennek a kezelése azonban intelligencia kérdése. Persze az ilyenekből néha éveken át tartó szerelmek, viszonyok szövődnek. Azonban az egyetemen erre sokkal jobban figyelni kell, ott ki kell zárni ennek a lehetőségét. Mindenestre a veszély létezik. Az észnek ilyenkor nagyon nagy szerepet kell szánni, hiszen tanár és diák között könnyen függőségi viszony alakulhat ki. Sokkal inkább, mint mondjuk egy színházban, ahol egyébként is alá-fölérendeltségi viszony van a rendező és a színész, vagy az igazgató és a beosztottak között."

Az interjú további részében kerek perec kimondja, hogy "Ha és amennyiben valami történik, mert persze nem zárom ki, hogy valaki valami borzalmas dolgot művel,

akkor annak következménye kell legyen."

És mégis, tudjuk: mégsem lett a Katonában. Egy évig igyekeztek tűzzel-vassal eltussolni az esetet. Hogy is van ez? Csak addig erkölcsös Máté, amíg másról, más társulatokról van szó?

Ekkor még azt mondta Máté Gábor, hogy náluk senki nem jelentkezett, hogy vele hasonló eset történt volna - mint a Kerényi-botrányban kiszivárgott esetben -, bár a fentiek fényében, tekintettel arra, hogy még titoktartási nyilatkozatot is aláíratott a dolgozókkal, hogy hallgassanak, nehezen lehet már bármit elhinni:

"Amióta mindez kirobbant, nálunk is csak erről van szó" - mondta az ügyekről Máté Gábor. Ezek után fel kell tenni a kérdést:

mekkora képmutatás kell ahhoz, hogy abban a színházban, ahol mindenki más színházak zaklatási ügyeiről beszélt, a saját zaklatási ügyről, Gothár ügyéről nem lehetett beszélni.

Ahogy azt megírtuk, a szexuális zaklató Gothár Péter egyik tanítványa a szexuális zaklatásról csinált filmet, amiben a főszereplő Máté Gábor volt. Ennek apropóján hetekkel-napokkal a Gothár-ügy nyilvánosságra kerülése előtt is interjúkat adott Máté Gábor. Akkor, amikor már régen tudta, mit tett Gothár, és mindent megtett azért, hogy az ügyet eltitkolja.

Különösen gyalázatos az a mondata, amiben a Népszavának nyilatkozva arra panaszkodott: "A Marton László-botrányban például

Néhány nap kellett csak ahhoz, hogy kiderüljön, hogy mennyire nem voltak kíváncsiak a Katonában az áldozatokra és az érdekeikre.

Az egyik női lapnak pedig ezzel büszkélkedett:

"... vezetőként az embernek ilyenkor a saját mikrokörnyezetében kell intézkednie.

Vagyis: amikor más színházak ügyeiről volt szó, akkor fontos volt kiállni nyilvánosan az áldozatok mellett,

amikor a Katonában volt áldozat, akkor visszaküldte az áldozatot a zaklatóhoz, hogy dolgozzanak tovább együtt.

Tanulságos az is, hogy a Színművészetit is megdicsérte az interjúban: "A Színművészeti Egyetemen pedig bizottságok alakultak az ilyen ügyek kivizsgálására, de konkrét bejelentés még nem érkezett hozzájuk. Emellett az egyetem szerződtetett egy pszichológust, hogy ha bármi ilyesmi előfordul, hozzá lehessen fordulni"

Vagyis napokkal a Gothár-botrány kirobbanása előtt, amikor már régen tudott arról Máté Gábor, hogy mit tett Gothár Péter, még mindig arról beszélt, hogy a Katona és a Színművészeti a MeToo-ügy élharcosai.

Aztán egy héttel később jött a lebukás.