A kormány az őszi ülésszak során ugyanis egy törvénycsomagot nyújtott be, ami többek között átalakítaná az iparűzési adóból származó bevételek felhasználását. Eszerint az önkormányzatoknak iparűzési adóbevételükből elsőként a tömegközlekedést kell finanszírozniuk.
Karácsony az Indexnek azt panaszolta ezzel kapcsolatban, hogy "az önkormányzat nem tudja megcímkézni sem a bevételeit, sem a kiadásait. Nem tudom azt mondani, hogy egy bizonyos bevételt egy bizonyos kiadási sorra teszek. Ez költségvetésileg értelmezhetetlen".
Orbán Viktor miniszterelnök pár nappal később felnyitotta a balliberális szemeket. A kormányfő rávilágított ugyanis, hogy
nincs olyan, hogy az iparűzési adót csak tömegközlekedésre lehet fordítani, hanem a törvényjavaslat szerint csak az első helyen kell arra költeni, ha megmarad, akkor értelemszerűen másra is lehet fordítani.
Karácsony Gergely ráadásul levelet is küldött Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek, amiben a törvényjavaslat visszavonását kérte.
A tárcavezető válaszát itt olvashatja:
Tájékoztatom Főpolgármester Urat, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján teljesen egyértelmű, hogy a Fővárosi Önkormányzat legfontosabb kötelezően ellátandó, törvényben rögzített feladata a fővárosi tömegközlekedés biztosítása.
Ez igaz a megyei jogú városokra is. A különbség, hogy a fővárosi tömegközlekedés működtetéséhez és fejlesztéséhez a jövő évben 27 milliárd forinttal, továbbá 2020-ban, 2021-ben, illetve 2022-ben a metrófelújításra vonatkozóan vállalt további 80 milliárd forinttal a Kormány is hozzájárul.
Éppen ezért a Fővárosi Önkormányzat jogain és kötelezettségein a törvénymódosítás nem változtat. A Kormány a korábban vállalt forrásokat változatlanul biztosítani fogja.
Tisztelettel,
Gulyás Gergely
Tehát Karácsony vádaskodása, miszerint a kormány megszüntetné a tömegközlekedés pénzügyi támogatását, egy percig sem volt igaz. A törvények már eddig is a tömegközlekedés biztosítását nevezték meg a főváros legfőbb feladatáénak, csakúgy, mint a megyei jogú városok esetében. Csak - ahogy az kiderül Gulyás Gergely leveléből - a fővárosi tömegközlekedést a kormány tízmilliárdokkal támogatja.
Vagyis a Fővárosi Önkormányzat jogain és kötelezettségein a törvénymódosítás nem változtat. A Kormány a korábban vállalt forrásokat változatlanul biztosítani fogja.