Komplex autó-motor versenypálya épül Kelet-Magyarországon is

2019.11.12. 15:39

Hétvégén, Nyíregyházán zajlott a Rally Európa-bajnokság befejező futama. Magyarországon egyre nagyobb érdeklődés övezi a technikai sportokat. Szabó Tünde sportért felelős államtitkárral beszélgettünk a témáról.

Mennyire népszerűek hazánkban az ilyen jellegű sportok?

Az autó-motorsport mind Magyarországon, mind nemzetközi szinten a legnagyobb figyelmet vonzó sportágak közé tartozik. A versenyeket nemcsak kiemelkedően magas nézőszám, de kiemelt médiafigyelem is jellemzi. A helyszínre kilátogatók számának növekedése mellett a versenyek televíziós és online elérése is egyre nő. Ezért is nagy öröm számomra, hogy hazánk versenyrendezőként folyamatosan megjelenik a nemzetközi autó-motorsportban, hiszen Magyarország az elmúlt évtizedek során egyre több kiemelt versenysorozatban szerzett rendezési jogot, így a legnagyobb hírű - már 1986 óta a Hungaroringen rendezett - Formula-1 világbajnoki futam mellett, házigazdái vagyunk a Túraautó Világbajnokság, a Terep-rally Világkupa, vagy a Kamion Európa-bajnokság egy-egy futamának is.

A nyíregyházi Európa bajnoki futam, kiemelkedő versenynek tűnik már a körítést tekintve is, mit jelent ez a verseny a térségre nézve?

Valóban utoljára 2006-ban volt hasonló verseny Magyarországon, így elég sokat kellett várni, hogy lehetőségünk legyen megrendezni ennek a sorozatnak a futamát. Ehhez pedig szükséges volt a tavalyi évben egy úgynevezett kandidáló verseny sikeres lebonyolítása is, amit az I. Nyíregyházi Rally keretein belül maradéktalanul sikerült is teljesíteni. A helyszínválasztás nem véletlen, hiszen a térségben nagy szeretetnek örvendenek az autó-motor sport küzdelmei, rendszeresen sok nézőt vonzanak a versenyek, a kérdéses kandidáló versenyen 10-15 ezer kilátogató vett részt, a mostani Európa-bajnoki futamra pedig ennek is a sokszorosa. Ez természetesen nagyszerű hangulatot kölcsönzött az egész hétvégének és igazi közösségi élményt is jelentett. A rendezvény egy teljes hétre nyújtott turisztikai látványosságot a régiónak. A résztvevők már a hét elején birtokba vették a szállásokat, és megismerkedhettek a verseny helyszínével, felkészülhettek a versenyre.

Ez egy példátlan lehetőség, hogy a sporton keresztül bemutassuk országunkat, a Nyírség, a Zemplén csodálatos tájait és Nyíregyháza városát. Ez nekem a térség országgyűlési képviselőjeként természetesen különösen is szívügyem.

A napokban jelent meg a hír, hogy Nyíregyházán vagy környékén, de legalábbis Kelet-Magyarországon épülhet meg az új komplex versenypálya, ennek a beruházásnak milyen hatásai lehetnek a sportra és Nyíregyházára nézve?

A térség azon szándéka, hogy a technikai sportok egyik hazai központjává váljon, jól érzékelhető, az ide tervezett multifunkcionális autó-motorsport aréna pedig minden feltételt biztosíthat ehhez. A mogyoródi Hungaroring mellett, az ország keleti részében is létesül egy olyan multifunkciós létesítmény-együttes, amely - a Hungaroringen megrendezésre kerülő nemzetközi sportversenyeken kívül - az autó- és motorsport egyéb szakágai versenyeinek megrendezéséhez is, a XXI. századi követelményeknek megfelelő helyszínt biztosít. Ez egy nagy lépés a hazai autó-motorsport életében, hiszen a tervek szerinti FIA-minősítésű versenypálya alkalmas tesztek tartására, edzőtáborozásra, valamint versenyzésre is. Természetesen egy ilyen komoly létesítmény a térség számára is megszámlálhatatlan pozitív tényezőt hoz magával, mint a munkahelyteremtés vagy a sportturizmus.

Merre lehet haladni a továbbiakban, vannak hosszabb távú célok esetleg?

Mindenképp szeretnénk még a mostaninál is szorosabb együttműködést a nemzetközi szövetséggel, de elmondható, hogy szívesen érkeznek hozzánk, és sok magyar szakember is segíti a munkájukat már most is. Jean Todt, a FIA elnöke idén májusban például megtekintette a Zalaegerszegen szintén újonnan átadott tesztpályát, amiről elismerően nyilatkozott, de szóba került például az is, hogy szívesen vennénk részt a Forma-E versenysorozatban is, mint rendezők. Ugye ez az elektromos meghajtású formaautók versenysorozata, amely 2014-ben indult útjára, és egyre nagyobb népszerűségnek örvend, és egyébként a budapesti közönség már láthatott is ilyen versenyautót az idei „Nagy Futam” keretében, amely rendezvényre én is örömmel látogattam ki a családommal együtt. De amint meg lesznek a feltételei, a ralikrossz világbajnokság egy futamának is szívesen otthont adnánk, és 2022-től gyorsaságimotoros-világbajnoki (MotoGP) futam megrendezéséről is szó van.