Több kártérítést kaphatnak a hajókatasztrófa áldozatainak hozzátartozói

Hableány kiemelése, Duna, Hajóbaleset, 2019.06.11.
A Hableány sétahajó kiemelése a Dunából 2019 június 11-én.
Vágólapra másolva!
Már nemcsak halálos közlekedési baleset, hanem munkahelyi baleset ügyében is nyomoznak a Hableány-katasztrófát követően - tudta meg a Magyar Nemzet. A lapnak nyilatkozó ügyvéd szerint ráadásul a svájci vagy amerikai bíróságok nagyságrendekkel több kártérítést ítélhetnek meg a hozzátartozóknak, mint a magyar. A dél-koreaiak pedig szinte biztos, hogy élni is fognak ezzel a lehetőséggel.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzetnek Borbély Zoltán, a Hableány üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvéd felidézte:

Magyarországon eddig halálos közlekedési baleset miatt maximum 10 millió forintot ítéltek meg a hozzátartozóknak,

svájci és amerikai bíróságokon viszont ennél jóval több is járhat.

Közel egy hete, június 11-én emelték ki a Hableányt a Dunából Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az előzetes nyomozati adatok és a Viking Sigyn ukrán kapitánya elleni gyanúsítás azonban tartalmazza, hogy a svájci zászló alatt hajózó Sigyn anélkül, hogy személyzete felvette volna a Hableány személyzetével a kapcsolatot, előzte a magyar sétahajót, amit utolért, a tatját meglökte, majd maga alá gyűrte, és a víz alá süllyedt Hableányt legalább egyszer megforgatta a tengelye körül.

A 33 főből csak heten élték túl a balesetet.

A múlt heti kiemelés óta három embert még mindig keresnek.

A hajózási szabályzat értelmében már most egyértelműnek látszik a Sigyn személyzetének szabályszegése és a kapitány felelőssége

- írja a lap a halálos balesettel kapcsolatos nyomozásról. Mivel a kapitányt gyanúsították meg, ő minden bizonnyal a svájci hajó hajóhídján volt, ami egyszemélyi felelősségét csak erősíti.

Az szinte biztos a Magyar Nemzet szerint, hogy a dél-koreai áldozatok hozzátartozói svájci vagy amerikai választott bírósághoz fordulnak - erre a Viking Sigyn üzemeltetőjének svájci székhelye is feljogosítja őket -, amelyre egyébként a magyar áldozatok hozzátartozóinak is lehetősége van.

A Viking-hajó kapitánya június 13-án szabadult Fotó: Polyák Attila - Origo

Közben a büntetőeljárás mellett újabb vizsgálat indult,

a Hableány kapitánya és matróza halála ugyanis munkahelyi balesetnek minősül,

és a munkavédelmi előírások szerint az illetékes fővárosi kormányhivatalhoz tartozó munkavédelmi és munkaügyi osztály feladata a történtek teljes körű vizsgálata, a felelősség megállapítása - folytatja a Magyar Nemzet.

A munkavédelmi vizsgálathoz természetesen a büntetőeljárás megállapításai éppúgy hozzájárulnak, mint a munkavédelmi felügyelők megállapításai, az igazságügyi szakértők bevonása pedig mindkettőhöz elengedhetetlen. Jelenlegi ismereteink szerint elsősorban a nautikai szakértőknek lehet ügydöntő feladata, hiszen az eddigi vizsgálatok sem a Viking Sigyn, sem a Hableány esetében nem állapítottak meg műszaki hibát, a katasztrófát emberi mulasztás okozta.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Még mindig kutatnak

A hajótragédia három dél-koreai áldozatának holttestét továbbra sem találták meg. Pedig a kutatóegységek

minden emberileg megtehetőt elkövetnek,

napkeltétől napnyugtáig, szünet nélkül folytatják a keresést a folyón Budapesttől délre, a Mohács alatti magyar–szerb–horvát vízihatárig.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság vízirendőrei a Készenléti Rendőrséggel, valamint a koreai katonákkal, parti őrökkel és tűzoltókkal együttműködve

a Duna Budapesttől délre eső 215 kilométeres szakaszán kutatnak. A megfeszített munka kiterjed a folyóra, valamint annak ár- és hullámterületére egyaránt.

A hajókkal és motorcsónakokkal a vízen keresést folytatók állandó együttműködésben vannak a parti kutatást, illetve a légi felderítést végző rendőri egységekkel. Szisztematikusan, szünet nélkül végzik a kutatást

az összes bevethető hajóval és két halottkereső kutyával.