Vegyes nehézségűnek találták a diákok a matekérettségit

KŐRÖSI CSOMA Sándor
Budapest, 2019. május 6. Diákok a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a fővárosi Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban 2019. május 6-án. MTI/Balogh Zoltán
Vágólapra másolva!
Megoldhatóaknak, de egyúttal vegyes nehézségűeknek találták a keddi matematikaérettségi írásbeli feladatait a vizsga után az MTI-nek nyilatkozó intézményvezetők és szaktanárok.
Vágólapra másolva!

Szörényi Zoltán, a Keszthelyi Vajda János Gimnázium igazgatója az MTI megkeresésére azt mondta: vegyes volt a diákok fogadtatása a matematikafeladatok nehézségét illetően. A jól felkészülteknek természetesen nem tűntek nehéznek a kérdések, azt azonban többen is említették, hogy

a középfokú feladatsorban váratlan nehézségekkel szembesültek.

Olyan feladatszerkezetekkel találkoztak a diákok, amire nem nagyon készültek, ugyanis egymástól független adatokkal sok apró kérdésre kellett megoldást keresni. Ezek sokkal összetettebbek voltak, mint akár a korábbi években, a gyengébb tanulók számára így majdhogynem megoldhatatlanok voltak egyes feladatok – vélekedett a keszthelyi gimnázium igazgatója.

Megoldhatóak voltak a keddi matematikaérettségi feladatsorai, középszinten a kettes-hármas érdemjegyet szépen „ki lehetett hozni”, emelt szinten azonban tudni kellett a jobb jegyekért – mondta Róka Sándorné, a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium szaktanára.

Az első feladatlap „jó feladatsor” volt, és a második sem okozhatott nehézséget az érettségizőknek, a feladatok közül nem mindegyikhez kellett például a gimnáziumi ismeret – értékelt. Ugyanakkor több diák arra panaszkodott, hogy sokkolta őket az egész oldalas feladatsor; bár a kérdések úgy voltak összeállítva, hogy ha valakinek nem ment a feladatlap első része, a végén lévő 3-5 pontos kérdések helyes megoldásával meg lehetett szerezni kettes érdemjegyet.

Az emelt szintű feladatsor a diákok elmondása szerint nehéz volt, de ebben is voltak jó feladatok – tette hozzá a szaktanár.

Munkás, ugyanakkor korrekt feladatoknak nevezte a matematikaérettségi-tételeket Veres Pál, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium igazgatója.

Dolgozni kellett az érettségizőknek, de aki alaposan készült, az kiválóan teljesíthetett.

Az elégséges, közepes szintet szinte mindenki elérhette, elsősorban a szövegértésre kellett figyelni.

Úgy fogalmazott: az idő elégséges volt a tételek kidolgozására, és bízik abban, hogy valamennyi érettségiző sikeresen teljesítette a feladatokat.

Érettségiző diákok a fővárosi Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Gara Szabolcs, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium igazgatóhelyettese, matematika szaktanára szerint az idei vizsgafeladatok első része hasonlóan könnyű volt, mint az előző években, ugyanakkor az írásbeli második fele a tavalyinál már nehezebb volt.

Értékelése szerint az érettségit átlagos matematikatudással nem lehetett idén hibátlanra megírni. A pécsi gimnázium diákjai közül többen nem használták ki a rendelkezésre álló időt.

Kettősség jellemezte az idei matematikaérettségi-vizsga feladatait a gyöngyösi Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium diákjai és pedagógusai szerint. Hordós Andrea tanulmányi igazgatóhelyettes elmondta: vizsgázóik és kollégáik egybehangzóan azt állították, hogy

az első rész feladatai megoldhatók, érthetők voltak, és az idő is elegendő volt azok kidolgozására.

„Szokásos példák, semmi meglepetés” – foglalta össze tapasztalataikat, melyekkel homlokegyenest ellentétes volt a vizsga második része. Ez utóbbi kérdései ugyanis nehezen értelmezhetők voltak a fiatalok számára, akiknek éppen ezért azok megoldásával is meggyűlt a bajuk.

Ebben a részben a hosszas szövegértelmezés miatt a rendelkezésre álló idő is szűkösnek tűnt – jegyezte meg az igazgatóhelyettes. Az érintett tanulóik és munkatársai egyöntetűen úgy nyilatkoztak:

a feladatsornak ez a fele az utóbbi évek egyik legnagyobb kihívása elé állította érettségizőiket.

A vizsgák szerdán a történelem írásbelikkel folytatódnak.