Vágólapra másolva!
A napokban zajló Fenntarthatósági Témahét parlamenti nyitórendezvényét iskolai programok követték a hét második felében. A szakemberek álláspontja egyértelműen az, hogy a fenntarthatóság üzenetét a pedagógusokon és a diákokon keresztül lehet hatékonyan közvetíteni az egész társadalom felé. Ezért 2019. március 18-22. között megnyíltak az iskolák kapui a fenntarthatóságért elkötelezett szakemberek számára is, hogy rendhagyó tanórák keretében saját példájukkal, gondolataikkal erősítsék a Témahét üzenetét a diákok számára. 
Vágólapra másolva!

Vállalatok és intézmények magasrangú vezetői önkéntesként vettek részt a programban. A korcsoportok számára kidolgozott óratervek figyelembevételével tartották meg az órákat, a közlekedés, a víz és a fenntarthatóság témakörében. Kedden Áder János, a Kaposvári Szakképzési Centrum Eötvös Loránd Műszaki Szakgimnázium diákjainak tartott rendhagyó tanórát, amelyet az Origón élőben nézhettek meg.
Szerdán Weingartner Balázs az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntarthatóságért felelős államtitkára Budakeszin, a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnáziumban tartott órát 9-12 éves korosztály számára, a Fenntarthatóság - közös jövőnk címmel.

Az államtitkár szemétszedésből érkezett a tanórára, előadásában kiemelte a minisztérium TeSzedd! akciójának és a Fenntarhatósági Témahét programjának idei összekapcsolását.

Weingartner Balázs a diákoknak elmondta az illegális szemetelés felszámolásának kormányzati feladatait: az oktatás fejlesztését, az ösztönző rendszerek kiépítését és a szankciók hatékony alkalmazását. A gimnázium auditóriumában, a tanórára összegyűlt közel 200 diák az előadás végén interaktív játékban vett részt, ezután a program végeztével komoly eszmecserét is folytattak az államtitkár úrral.

Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára önkéntes órája után eszmecserét folytat a diákokkal a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnáziumban, Budakeszin. Forrás: PontVelem Nonprofit Kft

Az idei Fenntarthatósági Témahét egyik kiemelt témája a közlekedés, ezért a MÁV Zrt. is kapcsolódott a programhoz. A vállalatcsoport vezetői és az egyes szakterületeken dolgozó munkatársak 25 helyszínen tartottak különleges tanórát, amelynek keretében bemutatták a diákoknak a vasúttársaság mindennapjait. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója március 21-én Egerben, az Eszterházy Károly Egyetem gyakorlóiskolájában tartott tanórát. Völgyesi Zsolt, stratégiai vezérigazgató-helyettes ugyanezen a napon két győri középiskolába – a Kazinczy Ferenc Gimnáziumba és a Révai Miklós Gimnáziumba – látogatott el, pénteken pedig a kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium tanulói találkozhatnak a vasúti vezetővel.

A különleges tanórákra a vasúttársaság tisztán elektromos hajtású gépjárműveivel érkeztek meg a vasút felsővezetői.

Az egri iskolában tartott tanóra keretében a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója mintegy 150 hetedik és nyolcadik évfolyamos tanulónak tartott előadást a vasút és a fenntarthatóság kapcsolódásairól. Homolya Róbert interaktív előadásának első felében a vasút jövőjének felvázolása mellett

bemutatta a vonatközlekedés és a hazai vasúti fejlesztések kedvező környezeti hatásait.

A vállalatvezető előadásában felhívta a figyelmet a vasutat érintő legjelentősebb környezeti problémára, az illegális hulladék kérdéskörére, ezen belül a jogellenesen elhelyezett hulladék negatív környezeti és gazdasági hatásaira. Mindemellett 8 vasúti telephelyen 11 iskolai csoport üzemlátogatás keretében leshet be a kulisszák mögé: Celldömölkön, Debrecenben, Kiskunhalason, Nagykanizsán, Miskolcon, Pécsett, Záhonyban és Zalaegerszegen. A Fenntarthatósági Témahéten és a köré szerveződő eseményeken ezernél is több önkéntes vasutas vesz részt.

A 2018-as évben legtöbb önkéntest nyújtó HungaroControl Zrt. idén üzemlátogatással kapcsolódott be az idei programba. A Budapesti Közlekedési Vállalat szintén üzemlátogatást szervezett fővárosi szakközépiskolások, és szakgimnáziumok tanulói számára A diákok a Száva Villamos és Kocsiszínt, az M4 Járműtelepet, a ATÜI Kelenföldi Diviziót, és a Budafoki Villamos kocsiszínt nézhették meg belülről.

Néder Katalin, a PontVelem Nonprofit Kft. oktatási vezetője, önkénteseként a Palotás Gábor Általános Iskolában vállalt rendhagyó tanórát, tanulási zavarral küzdő gyerekeknek.

Néder Katalin, a PontVelem oktatási vezetője, a vizes élőhelyekről és a vízfogyasztási szokásokról tartott interaktív órát a Palotás Gábor Általános Iskola iskolásainak. Forrás: PontVelem Nonprofit Kft.

A tanórán az iskola valamennyi diákja, összesen száz gyerek vett részt, ahol a víz, a Fenntarthatósági Témahét másik kiemelt témája volt a tanóra anyaga.

A tornateremben összegyűlt gyerekek játékos formában ismerhették meg a víz körforgását, a kisvizek, patakok élővilágát, a vízlábnyom fogalmát, és vízfogyasztási szokásainkat.

Ezen a tanórán is szerepet kapott az interaktivitás, a víz témakörében összeállított kvízkérdésekre adott helyes válaszok után kapták a gyerekek az elismerést. A tanórán kiderült, hogy ebben az iskolában szinte minden gyereknek van kulacsa, ez igazolja az intézményben régóta folyó környezeti nevelés jótékony hatását. Ozorai Nóra tanító megerősítette, hogy a gyerekek nagyon érzékenyek és elkötelezettek a fenntarthatóság témája iránt, és elutasítják a fogyasztói társadalom következményeként megjelenő globális környezeti károkat.

Az önkéntes tanórák legfontosabb eredménye, hogy a Fenntarthatósági Témahét üzenete megérintette a gyerekeket, aktivitásuk bizonyította, hogy a projektgazda, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a szervező, a PontVelem Nonprofit Kft. elképzelése - valamennyi támogató szereplő közreműködésével - pályára állította a fenntarthatóság ügyét.