Az előzmény: a hétvégén robbant ki a Cambridge Analytica és a Facebook közös botránya, melynek lényege, hogy Facebookon keresztül az elemzőcég hozzájutott 50 millió ember adataihoz, és törvénytelenül kezelte. Azóta kiderült, hogy erről a lehetőségről a Facebook vezetői már egy évtizede tudnak, de semmit nem tettek ellene. Obama egyik kampánytanácsadója arról beszélt, hogy a 2012-es választási kampányban szemérmetlenül használták ezt az eszközt, a Facebook rá is jött, csodálkozott, de Zuckerbergék nem csináltak semmit, azzal az indokkal, hogy a demokraták győzelmét szeretnék.
A hírre a Facebook részvényei rengeteget estek, volt olyan pillanat, amikor a cég 60 milliárd dollárt vesztett piaci értékéből.
A Facebooknak nem ez az egyetlen botránya. Közismert, hogy a Google-hoz hasonlóan nem szeretnek adót fizetni, és az unió országainak ebből is egyre inkább elegük van. Ismert az is, hogy a Facebook előszeretettel cenzúrázza a neki nem tetsző üzeneteket: ilyen volt Lázár János bécsi videója és több Origós cikk is.