Könnyid László, MSZÉSZ elnök a Századvég Gazdaságkutató szakmai konferenciáján elmondta: a bérek jelentős emelése nem elképzelhetetlen modell, ha az állam ehhez hozzá tud járulni. A szállodaszövetség örömmel fogadta a turisztikai ügynökség ágazati béremelésre tett javaslatát.
A szálláshelyek áfájának csökkentése három éve a legfontosabb lobbitémájuk, hogy a keletkező többletet a bérekre fordítanák, nem a profitot szeretnék növelni - mondta. Kiemelte:
az iparágban foglalkoztatottak bére a nemzetgazdasági átlag mindössze 60 százaléka.
Ezen mindenképpen javítani kell - fűzte hozzá.
Örömmel fogadták a javaslatot, és szeretnék jobban megfizetni a dolgozókat, mert nehezen találnak munkaerőt - mondta Döbröntei Ildikó, a Káli Art Inn Köveskál ügyvezető igazgatója. Ha az árak felzárkóznának a nyugat-európaihoz, akkor a bérek is nőhetnek.
A magyar szobakapacitás 70 százalékát lefedő szállodaszövetség szerint helyben, a helyi szereplőkkel kell terméket fejleszteni, kitalálni, mi lehet vonzó a turistáknak - mondta Könnyid László. A SZÉP-kártya használatának élénkítésére azt válaszolták a részt vevők, hogy nagyban hozzájárult a bevételeikhez, elsődlegesen a vidéki szálláshelyeken.
Könnyid László elmondta:
a húsvéti időszakra a legtöbb szálloda teltházzal fog üzemelni,
van ahol 10-15 százalékos növekedés lesz az előző évhez képest a belföldi turizmusban. A SZÉP-kártya forgalma is nőni fog, mivel a munkáltatói feltöltések is nőttek. Tavaly a hazai keresletnek (8 százalék) a külföldit (7 százalék) felülmúló növekedésében a SZÉP-kártya közel 6 százalékkal bővülő szállodai felhasználásának nagy szerepe volt.
A vonzerő növelésére vonatkozó felvetésre Mario Magalhaes, az Aria Hotel Budapest igazgatója azt mondta: a szolgáltatások színvonala, a gasztronómia is egyre jobban fejlődik Magyarországon, ez a dolgozókra is hat, egyre vonzóbb lehet. A konferencia és hivatásturizmusban van hová fejlődnie Budapestnek - mondta a szállodaszövetség elnöke.
A részt vevők egyetértettek abban, hogy Magyarország népszerűsége évről-évre nő, a hazai és a külföldi utazók körében is. A turizmus a gazdaság egyik sikerágazata - fejtették ki.
Hegedűs Mónika, az Árpád Pálinka ügyvezetője szerint nincs pálinkaturizmus, a magyar pálinka megismertetésén dolgoznak. A külföldi mintákat alapul véve népszerű lehet a gasztroturizmus, de fejlődni kell. Fontosnak nevezte a pálinka bevonását a gasztronómiába, párosítsák ételekkel, ebben a vendéglátósoknak nagy szerepe van. Magyarországon 130 kereskedelmi főzde van,
egy főzde sem képes önállóan a külföldi piacokat kiszolgálni,
a közös brand kialakítására szükség van - húzta alá.
Kovács Károly mádi étteremtulajdonos (Gusteau) - arról beszélt, hogy létezik gasztroturizmus, de önmagában nem működik. A Bocuse d'Or nagyban hozzájárult a sikerhez, és ismertséghez, a gasztronómiában van fejlődés és nagy az érdeklődés.
A minőség - ételek, kiszolgálás, alapanyagok - szerepe kiemelkedő,
mert ha jól érzi magát a vendég, akkor más rendezvényeken is részt vesz.
Mészáros Pál, a szekszárdi Mészáros Borház tulajdonosa szerint a magyar bor nagymértékben hozzájárul Magyarország turizmusához és ismertségéhez, minden évben többen jönnek külföldről a magyar borok miatt. A szekszárdi borok jobb megismertetésén dolgoznak, öt év alatt három év borásza cím nyertese is szekszárdi lett, és a borvidék méretéhez képest jelentős díjakat kaptak.