Szabályosak a TV2 felvillanó reklámjai

Vágólapra másolva!
Tekintve, hogy tudatosan észlelhetőek, nem lehetnek „tudatosan nem észlelhetőek” a TV2-n látható felvillanó reklámok – ezt állapították meg szakértők. Sem a csatorna, sem a fogyasztóvédelem, sem a Magyar Reklámszövetség, sem az Önszabályozó Reklámtestület nem tartja aggályosnak az úgynevezett „reklámstingeket”.
Vágólapra másolva!

Nagy visszhangot kapott a héten a sajtóban az, hogy a TV2-n villanásnyi hosszúságú reklámok futnak. Először, november 10-én az MVM Paksi Atomerőmű miniszpotját lehetett látni egy pillanatra, pár nappal később az Extreme Digital „black friday” felirata villant fel – két hagyományos hosszúságú reklám között – a képernyőn.

A reklámtörvény tiltja a tudatosan nem észlelhető reklámokat, a 2008. évi XLVIII. törvényben így definiálják: „olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”.

Azonban úgy tűnik, hogy ennek alapján a TV2 nem szegett szabályt, hiszen a nézők éppen azért tudták jelezni, hogy feltűnt nekik ez a formátum, mert látták és tudatosan észlelték.

Az NMHH még vizsgálódik

Az Index megkereste a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóságot (NMHH), akik válaszlevelükben jelezték, hogy hivatalból elindították a hatósági ellenőrzést, a vizsgálatot még nem zárták le.

A TV2 pedig azt közölte, hogy ilyen reklámformátumot már 2011 óta használnak – igaz, eddig csak 140-szer volt rá példa. Elmondták azt is, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelőség 2014-ben egyszer már megvizsgálta a reklámstingjeiket, miután azt egy bejelentő tudatosan nem észlelhető reklámnak vélelmezte, azonban a fogyasztóvédelmi felügyelőség sem látta annak őket, így végül az eljárást megszüntette.

Az atom kelthetett feltűnést

A Kreatív Online-nak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke logikusnak és elfogadhatónak nevezte a TV2 magyarázatát. Szerint az MVM hirdetése talán azért keltett nagy feltűnést, mert az, hogy az atom szó „felvillant” – ez a két dolog (atom, felvillanás) együtt nem igazán volt szerencsés.

Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) főtitkára elmondta, ilyen, problémásnak tűnő esetekben mindig két dolgot kell tisztázni: hogy ingerküszöb alatti reklámról van-e szó, illetve hogy a márka a hangulatfestésen túl akar-e mást is üzenni ezzel a reklámformátummal.

Például belecsempész árakra, kedvezményekre, összetevőkre vonatkozó információt. Ha igen, akkor az nem szabályos. A TV2-s reklámok esetében viszont a két fenti tényező egyike sem merül fel – fogalmazott az ÖRT főtitkára. Szerinte egyébként is „a 20 másodperces reklámfilmeknek hamarosan lejár az ideje”.