Kanyó Ferenc, tűzoltó alezredes az Origónak az mondta, hogy a tűzoltók 3 perc alatt eloltották a tüzet és visszahűtötték a roncsot. Azt még nem tudják, hogy mitől gyulladt ki a busz. Akár napokig is eltarthat, mire kiderül, hogy hol keletkezhetett a tűz és merre terjedt.
Azt is elmondta, hogy voltak utasok a buszon, amikor az kigyulladt, de a sofőr helyesen járt el, ugyanis azonnal kinyitotta az ajtókat, és felszólította az utasokat: szálljanak le a buszról.
Közben hívta a tűzoltókat. Ezután egy poroltóval oltani kezdte a lángoló buszt, de már nem volt esélye a hatalmas, gyorsan terjedő tűzzel szemben. Sem az utasok, sem a sofőr nem sérült meg.
Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az Origónak azt mondta, több oka lehet a busztűznek. Keletkezhetett elektromos zárlat, de
az is tüzet okozhat, ha az üzemanyag-vezeték megsérül. Ilyenkor a lyukas vezetékből a gázolaj a forró motorra csöpög, és azonnal lángra lobban.
A régebbi busztípusoknál, amelyk alkatrészei általánosan elöregedettek, előfordulhatnak ilyen hibák – mondta az elnök -, ugyanis a vezetékeket, csöveket és az elektronikai hálózatot csak teljes felújításkor cserélik. Viszont a budapesti buszok nagyon sokat mennek, így már az akár 3-4 éves járműveknél is lehetnek ilyen típusú meghibásodások.
Évekkel ezelőtt gyakoribbak voltak busztüzek Budapesten– hangsúlyozta Nemes Gábor -, de már egyre kevesebb a régi, Ikarus busz, így kevesebb a tűzeset is.
A fővárosban körülbelül 1300 autóbusz szállítja az utasokat, ezek közül 500 majdnem teljesen új vagy felújított.
A buszok átlagéletkora Nemes Gábor szerint 10 év, de az optimális az lenne, ha ez 5-6 évre csökkenne.
A szakszervezet elnöke azt is elmondta, hogy amikor az utastérben megjelenik a füst, a leggyakoribb hiba az, ha a sofőr vagy az utasok felnyitják a padlót és a motortérben keletkezett lángokat így akarják megfékezni. Ekkor ugyanis az izzó vezetékek levegőt – oxigént – kapnak, és hirtelen hatalmas lángok csaphatnak fel és törhetnek be az utastérbe.
A sofőröket alaposan felkészítik, hogy mit kell tenni, ha kigyullad a busz. Nemes Gábor úgy fogalmazott, hogy
komoly rutinnal rendelkeznek a buszsofőrök , emiatt soha nem is sérült meg sem utas, sem sofőr az utóbbi évek busztüzeinél.
Kerestük a BKV-t is az üggyel kapcsolatban, amint válaszolnak kérdéseinkre, frissítjük a cikket.