Tarlós: Nem újak a metrókocsik

A budapesti 3-as metróvonal Moszkvában felújított, Magyarországra tartó metrószerelvényei a párkányi vasútállomáson
Vágólapra másolva!
Nem új, hanem felújított metrókocsikat küldtek az oroszok – mondta Tarlós István. A főpolgármester arról is beszélt: ők továbbra is bérelt buszokat használnának a metró pótlására, és ettől csak akkor térnek el, ha a kormány pótolja az új buszok beszerzésének többletköltségeit. A védműnek köszönhető értéknövekmény miatt új adó jöhet a Római-parton.
Vágólapra másolva!

Tarlós István mai sajtótájékoztatóján a felújított metrókocsikról elmondta: a megkötött szerződésben

a felújítás műszaki tartalmának minimuma volt meghatározva,

amitől felfelé eltérhetett a kivitelező – így a főpolgármester szerint fel sem merülhet, hogy bármi törvénytelen történt azzal, hogy a vártnál jobb minőségű, túlnyomó többségében új darabokból álló szerelvényeket küldtek az oroszok.

Tarlós szerint a Metróért Egyesület szakértői is megvizsgálták a felújított kocsi prototípusát: ők

nevezték a szerelvényeket, és úgy gondolják, hogy a jelenleginél jóval magasabb műszaki színvonalú kocsik várhatóan több évtizedre megoldják a vonal problémáit.

A 3-as metróvonal Moszkvában felújított, Magyarországra tartó metrószerelvényei a párkányi vasútállomáson Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A felújítási szerződést addig nem lehet megkötni, amíg a főváros nem kap legalább garanciát a kormánytól a források biztosítására – mondta Tarlós István. A kormány határozatban szólította fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot arra, hogy küldjék el a támogatási kérelmet az Európai Bizottságnak, de ez az információik szerint még nem történt meg.

Buszpótlás: nem érheti hátrány Budapestet

Továbbra sem oldódott meg a 3-as metró felújítása idején szükséges pótlóbuszok beszerzésének ügye. Tarlós István elmondta: a szükséges 150 busz beszerzésére kiírt tendert lezárták, a Solaris lengyel buszgyár darabonként 277 ezer eurós ajánlatát fogadták el. A kormány azonban

nem támogatja a külföldi buszok vásárlását,

amivel Tarlós István szerint az a baj, hogy nincsen elég olyan magyar busz, ami megfelelő időben és mennyiségben elérhető lenne.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén határozatot fogadtak el arról: ha a kormány kérésének megfelelően a buszpótlást szolgáltatásvásárlással kell megoldani, akkor ennek 5 és 20 milliárd forint közé becsült többletköltségeit

a kormánynak kell megtérítenie.

Ha erről július 5-ig nem jelenik meg kormányhatározat, akkor megvesznek 110-et a tenderen győztes lengyel buszokból, még 40-et pedig a BKV buszai közül csoportosítanak át erre a célra.

A buszokkal kapcsolatos bonyodalom 45 nap és 6 hónap közötti csúszást okozhat, az eredeti, novemberi kezdéshez képest, Tarlós szerint, de az sem zárható ki, hogy első szakasz időben elkezdődhet, mivel ahhoz jóval kevesebb busz is elegendő lehet.

Adó a római-partiaknak

Tarlós István azt mondta: a védmű megépítése 15-20 milliárd forintba kerülhet összesen, amiből bruttó 10 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás. A kritikákra válaszolva a főpolgármester arról beszélt: fakivágás nélkül a sokkal olcsóbb part menti védmű nem kivitelezhető.

Tarlós István főpolgármester a Római-parton tartott sajtótájékoztatója után, a 2013-as árhullám idején Forrás: MTI/Kallos Bea

Beszámolt arról is, hogy a védmű elkészültének köszönhető értéknövekmény miatt

helyi adót vetnek ki a hullámtéren építkezőkre

– kivéve azokat, akik a mostani szabályozás elkészülte előtt, még szabályosan építkeztek a területen.

A Dunába ömlik a margitszigeti szennyvíz

A főpolgármester több más témát is érintett a sajtótájékoztatón:

  • Júliusban kezdődik meg a Margitsziget csatornázása – jelenleg innen évente 250 ezer köbméter szennyvíz ömlik tisztítatlanul a Dunába.
  • Továbbra is tart a vita a kormány és a főváros között. Tarlós szerint a kormány tartozik Budapestnek a tavalyi évi, agglomerációs közlekedés szervezéséért járó támogatással, és a helyi közösségi közlekedés támogatására időarányosan járó összeget sem kapták még meg.
  • Tarlós szerint az új budapesti kórház ügyében a „gyengébbnek tűnő megoldásról” született döntés.

MSZP: Drágább a kiszervezés

A hármas metróvonal felújítása alatt szükséges pótlóbuszok ügyében „a kormány zsarol, a főváros enged” – reagált Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés szocialista párti képviselője a Tarlós István sajtótájékoztatóján elhangzottakra.

Szerinte már Tarlós István is beismerte, hogy

a nagyprojekt nem fejeződik be az ő főpolgármesteri ciklusában,

hozzátéve, még nem tudni, hogy milyen buszok viszik majd a munkálatok alatt az utasokat, az biztosra vehető, hogy „fideszes oligarchák fognak jól járni” a projekttel.

Horváth Csaba arról is beszélt: a BKK és a BKV tanulmánya szerint a vásárlásnál kétmilliárd forinttal drágább a kiszervezés, ráadásul ezzel a megoldással „aláírják több száz BKV-dolgozó kirúgását is”. Mint mondta, támogatják a magyar buszgyártás felélesztését, de ezt nem megrendelői, hanem gyártói oldalról kellene megtenni, adókedvezményekkel, pénzügyi támogatásokkal, mint az autóiparban teszik ezt az Audi vagy a Mercedes esetében.