Hangsebességet átlépve ment a magyar Gripen a török utasszállító után

Gripen, 2015.06.26.
Kecskeméten mutatják be a Magyar Honvédség légi utántöltő képességét, a Gripen vadászrepülőgépek légi utántöltésének begyakorlását, és a felkészülést a Baltic Air Policing nemzetközi szerepvállalásra.
Vágólapra másolva!
Egy török repülőgép miatt csütörtök délelőtt riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit - közölte a Honvédelmi Minisztérium.
Vágólapra másolva!

Közleményük szerint egy Boeing 737 típusú utasszállító repülőgép - amely repülési terve szerint Törökországból Hollandiába tartott - nem vette fel a polgári légi irányítással a kapcsolatot. Ezért a Magyar Honvédség légi hadműveleti központja riasztotta a készültségi szolgálatban lévő magyar Gripeneket.

Korábbi felvétel Fotó: Polyák Attila - Origo

A Gripen pilótája a feladat sikeres végrehajtása érdekében

engedélyt kapott a hangsebesség átlépésére,

és arra, hogy mihamarabb igazoltassa a török repülőgépet. Mint írták, a hangsebesség átlépése során hangrobbanást lehetett hallani Székesfehérváron és körzetében.

Akcióban a Magyar Honvédség Gripen JAS-39-es vadászrepülőgépe - Korábbi felvétel Forrás: MTI/Ujvári Sándor

A feladat végrehajtása közben a török repülőgép felvette a rádiókapcsolatot, a magyar harci gép pedig visszatért a bázisrepülőtérre - olvasható a HM közleményében.

Nem veszélytelen a hangrobbanás

A hang a magasságtól és a hőmérséklettől függően hozzávetőleg 1100-1200 km/óra körüli sebességgel terjed. Tengerszinten 15 Celsius fokos hőmérsékletnél a hangsebesség határa 1225 km/óra. Ugyanez az érték az utasszállító gépek repülési magasságában,11 000 méteren és - 57 Celsius fokos környezeti hőmérsékletnél 1062 km/óra. A szuperszonikus repülési sebesség kifejezésére a Mach számot használják. A Mach szám a repülő és a hang terjedési sebességének viszonyszáma. Ha a sebesség 1 Mach feletti akkor szupreszonikus, ez alatt pedig szubszonikus repülésről beszélünk. A szuperszonikus repülőgépeknek a hangsebesség átlépéséhez külön engedélyt kell kérniük, a fellépő hangrobbanás ugyanis a földfelszínen nagyon kellemetlen hanghatásként fut végig. Lakott területek felett bekövetkezett hangrobbanás miatt ablakok törhetnek be, és épületek falai repedhetnek meg. Lakatlan területeken sziklák elmozdulását is regisztrálták hangrobbanások után. A hanghatár átlépésétől több kilométeres távolságra is hallható a jelenség.

A hangrobbanás látványos jelenség: a keletkező lökéshullám a gép után kúpszerűen rajzolódik ki. A levegő páratartalmától függően szabályos tölcsér is látszódhat a repülő farkánál.