Vesz is új buszokat a BKV, meg nem is

BKV buszai pályaudvar KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY Budapest, 2014. október 3.
Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító ráncajtós példánya utolsó napján a 7E buszjáraton a Keleti pályaudvarnál közlekedik 2014. október 3-án. Ki
Budapest, 2014. október 3. Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító ráncajtós példánya utolsó napján a 7E buszjáraton a Keleti pályaudvarnál közlekedik 2014. október 3-án. Kivonják a BKV járműparkjából az Ikarus 280-as autóbusz ráncajtós példányait. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Nem állt ki egyértelműen sem a buszbérlés, sem pedig új buszok megvásárlása mellett a Fővárosi Közgyűlés. A vitát az okozta, hogy bérelni drágább, mint újakat venni, utóbbihoz viszont hitel kell. A közgyűlés felemás döntése szerint a 75 járműből 40-et bérelnek, 35-öt pedig hitelből vásárolnak meg.
Vágólapra másolva!

Felemás módon döntött a Fővárosi Közgyűlés a BKV járműbeszerzéséről, miután a múlt heti ülésen

a témában kialakult éles politikai és szakmai vita után elhalasztották a döntést.

A mostani, rendkívüli testületi ülésen végül a képviselők nem vetették el teljesen a 75 autóbusz bérleti konstrukcióját, de ehelyett nem is álltak ki egyértelműen az új járművek beszerzése mellett.

Felemás a döntés

A két véglet helyett felemás döntést hozott a közgyűlés: a BKV által korábban megkötött, 75 autóbusz bérléséről, vagyis rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződést 75 helyett végül csak 40 jármű esetében hagyták jóvá,

bérlés helyett pedig megvásárolnak 35 járművet

- közülük 5 kínai elektromos busz. A 40 bérelt autóbuszból 20 a 3-as metró felújítása idején pótlóbuszként közlekedik majd.

Felemás döntést hozott a buszbeszerzésről rendkívüli ülésén a fővárosi közgyűlés Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A közgyűlés múlt heti rendes ülésén nem tudott dönteni a tisztán bérleti konstrukcióról, ezért hívott össze Tarlós István főpolgármester rendkívüli ülést. Egy hete az ellenzéki képviselők azért bírálták a konstrukciót, mert a BKV szerintük aránytalanul drágán próbál autóbuszokat bérelni.

Tarlós újakat akart

A főpolgármester a múlt heti Budapestinfón inkább az új buszok vásárlása mellett érvelt. Mint arról az Origo beszámolt, Tarlós István azt mondta, miután a kormány átvállalta a BKV adósságállományát, szerinte inkább az új járművek beszerzését kell támogatni.

Tarlós István szerint 2018-ig 500 új buszt kell leselejtezni és helyettük újakat üzembe állítani Forrás: MTI/Soós Lajos

Tarlós szerint

a BKV buszainak átlagéletkora 17 év, átlagosan több mint 1,1 millió kilométert futottak,

60 százalékukban pedig nincs légkondicionáló. Ezért szerinte 2018-ig 500 elavult, magas padlós járművet kell kivonni a forgalomból.

Bolla szerint drágább

Azt egyébként nemrég Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is elismerte az Origónak adott interjúban, hogy a bérleti konstrukció drába, "a legolcsóbb megoldás az, ha azonnal megvesszük a járműveket, vagy egy lízingkonstrukció végén kerülnek a buszok a BKV tulajdonába."

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója szerint a vásárlás olcsóbb, mint a járművek bérlése Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

De mindkettő az eladósodottságot növeli, amit a BKV és a főváros is csak kormányzati engedéllyel, állami garanciavállalás mellett tehet meg - hívta fel a figyelmet. Amikor pedig kiírták a 75 busz bérlésére vonatkozó tendert, erre nem volt esély, mert az még a BKV 53 milliárdos adósságának állami átvétele előtt volt.

- mondta Bolla, hozzátéve: a bérleti konstrukcióval azt kívánták bizonyítani, hogy a BKV képes olcsóbban működtetni a buszokat, mint amennyibe a kiszervezésük kerülne.

Tesztüzemben a kínaiak

A bérleti konstrukció helyett a közgyűlés döntése alapján végül megvásárolandó öt, K9 típusú elektromos buszt a kínai BYD-től vennék. Erről az interjúban Bolla Tibor BKV-vezérigazgató azt mondta, a bérlet kockázatmentes próba lenne, míg ha megvennék a buszokat, akkor "az új konstrukció minden lehetséges nyűgje, baja is a BKV-t terhelné."